Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-10, 10:06   #161
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Uansett hvor mye du prøver å endre fokus fra det du først skrev, Floksa, så er det ikke å komme forbi at du gir f dersom noen står parkert litt for nær deg. Hva som er litt for nær deg, er sikkert opp til deg selv å vurdere, men det er jo veldig lett å skylde på det når man ikke er forsiktig nok. I parkeringshus her i byen er det rett og slett ikke mulig å parkere slik at man bare kan slå opp døra uten å se seg for, det har ikke noe med at folk er "klineparkerere". Jeg håper virkelig ikke din moral er den allmenngyldige, det er i tilfelle en moral jeg ikke bifaller. Skal man bevege seg rundt i samfunnet, kan man ikke skylde på uhell hele tiden, dersom man av en eller annen grunn er uaktsom og påfører andres eiendom skade. Men om man er helt blåst og man ikke ser eller vil se konsekvenser av det man gjør, ja, da skjer det nok "hendige uhell" hele tiden.

Med klineparkere mener ihvertfall jeg sånne som parkerer hel inntill så man ikke har sjans til å få opp døren litt engang.

Det skjedde med meg forrige uke, dama bare gliste og gikk videre når jeg kom å skulle inn.Speilet hennes sto helt oppi speilet mitt på døren så det var bare å glemme å komme seg inn.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 10:53   #162
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Vi er nok veldig ulike du og jeg, ja - og godt er det - for fy søren så kjedelig det hadde vært om alle var like.

dessuten har jeg en opptrekkbar badeand fra IKEA og da kan det være det samme med alt sammen

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 11:10   #163
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lucifine, her.

Noen skrev lengre oppe i tråden at hun måtte fikse en skade på 20000, som da var en halv månedslønn. Det er mer enn jeg tjener i løpet av en HEL måned faktisk.

Irma skrev en og en halv månedslønn. Måtte bare pirke litt.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg ville ikke ha gjort det. Men unnskyld synes jeg godt folk som ødelegger noe kan si uansett, men det har ikke så mye med å "gjøre opp for seg", mer alminnelig høflighet synes jeg.

Ja, ikke sant? Jeg tenker at jeg har litt andre forventninger til erstatning når det gjelder venner og nær familie enn når det gjelder andre. Men uansett om det opplagt var et rent uhell, må man jo unnskylde seg skikkelig. Det gjorde ikke Blåmann da han helte et glass hvitvin oppi laptopen min , noe som gjorde meg så sint at jeg stakk rett til skogs. Ja, jeg skjønte jo at det ikke var med vilje, men han kunne jo beklaget det allikevel? Jeg blir så lei meg hvor jeg ødelegger noe som tilhører andre at jeg lager store scener. Bl.a. var jeg mer opptatt av at GPS-en til mannen hadde fått en ripe da jeg tryna enn at jeg faktisk hadde brukket en tå.

Gammel 28-06-10, 11:13   #164
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

J - og da er det jævlig surt at ac'en røyk på grunn av at han ikke gadd å ta seg tiden til å sjekke at det tauset satt på rett sted. Ikke hadde vi råd til å betale for repaparsjonen sjøl, og dermed ble det til at vi levde med en bil uten ac i flere år,

Akkurat den skjønner jeg er veldig vond, Inagh. Men husk at jeg alltid er der i ånden!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 11:18   #165
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Utrolig mange skjønner ikke at de har et ansvar selv om det er et uhell. Ganske merkelig egentlig.

Det er som når ungene mine ikke vil si unnskyld, for det var jo et uhell. Vi har brukt litt tid på å få dem til å si unnskyld selv om de ikke mente å gjøre vondt/ødelegge noe etc. De er små barn, og har enda litt tid på å lære det, men jeg forventer faktisk at voksne mennesker har lært å si unnskyld og ta på seg ansvaret, selv når det er et uhell.

Gammel 28-06-10, 11:21   #166
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo derfor det heter an accident og ikke en on purpose.

Gammel 28-06-10, 11:23   #167
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me har fått lykter knust, bulker i sida og front, men aldri noko lapp eller beskjed på noko vis. Innmari sure pengar.

Gammel 28-06-10, 11:25   #168
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bulka bilen til fatter'n. To ganger. På en dag. Han bare lo av meg da jeg ringte noe fortvilet andre gangen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 11:25   #169
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 313
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er som når ungene mine ikke vil si unnskyld, for det var jo et uhell. Vi har brukt litt tid på å få dem til å si unnskyld selv om de ikke mente å gjøre vondt/ødelegge noe etc. De er små barn, og har enda litt tid på å lære det, men jeg forventer faktisk at voksne mennesker har lært å si unnskyld og ta på seg ansvaret, selv når det er et uhell.

Nemlig! Dette har jeg tenkt på også i forbindelse med denne tråden. Jeg prøver å lære ungene mine at de har ansvar for det de gjør, selv når de ikke har ment å gjøre noe galt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 11:27   #170
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Nemlig! Dette har jeg tenkt på også i forbindelse med denne tråden. Jeg prøver å lære ungene mine at de har ansvar for det de gjør, selv når de ikke har ment å gjøre noe galt.

...mens jeg åpenbart trenger å ta noe eldre mannspersoner i skole.

Gammel 28-06-10, 11:32   #171
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå er det vel ganske tydlig at min moral er den almengyldige, all den tid så mange har fått ripet opp sine bildører, uten at det er blitt lagt igjen lapp

Jepp, det er også veldig mange som har fått hjemmene sine ranet eller blitt slått ned på åpen gate. God Moral er oppskrytt.

Gammel 28-06-10, 11:45   #172
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ja faktisk!
Det har skjedd flere ganger i pintrange parkeringshus i Trondheim at jeg har ålet meg, blitt støvete og svart etter å ha presset meg mellom skitne biler og vi har også brukt bakdøra på bilen for å komme inn alle sammen. Sånn er det. Jeg ødelegger ikke verdier for mange tusen bare fordi det er trangt altså. Det får være grenser.

Da jeg var gravid sleit jeg litt med å komme inn noen ganger og da fikk jeg hjelp fra en annen en gang til å rygge ut bilen slik at jeg skulle klare å komme meg inn.

Jeg er villig til ganske mye for å ikke ødelegge andres eiendom altså.

Det er heller ikke mye plass å vinne på å skubbe borti andres biler framfor å forsiktig holde et stykke tøy, eller jakka si i mellom for å ikke lage riper.

Med godvilje går det meste.

Jeg har en lignende opplevelse, også fra et parkeringshus i Trondheim. Jeg var høygravis, like stor som Keiko (i alle fall føltes det sånn ut) og skulle hjem etter å ha vært til legen. Jammen sto det ikke en bil klint inntil min. Damen satt i bilen fortsatt, og så på meg, men min gedigne mage, gå inn passasjersida og klatre over til førersida. Det var ikke lett, men jeg fikk det til.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 11:48   #173
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Irma skrev en og en halv månedslønn. Måtte bare pirke litt.

Haha! Las den litt fort ja! Syntes hun tjente nokså godt ja!

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 12:59   #174
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Håper du får røsket opp i ripedamens ansvarsfølelse og moral i løpet av dagen.

Vi har fått både bulker og riper etter andres uforsiktighet, og de fleste gangene har vi fått en telefon, eller lapp på ruta. Selv har vi også sagt i fra, og tilbudt oss å betale, de to-tre gangene ungene har klart å smelle opp døra si og dunke i nabodører. De gangene har bileierne vært glade for ærligheten, og så har de ikke villet gjøre mer med saken. Greit for oss, men da har vi i hvert fall god samvittighet.

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Dette har slått meg også. Det er snodig og litt sjokkerende å lese hvordan noen voksne mennesker tenker om å ikke ta ansvar når uhell skjer. Jeg skjønner kanskje litt mer av hvorfor en del elever ser forurettet på meg når jeg spør om de har ordnet opp etter seg, dersom noen er sinte på dem fordi de har vært uheldige, dunket i noen, løpt ned noen i lek, ødelagt noe som tilhører andre e.l. Hvorfor skal de liksom be om unnskyldning, det var jo et uhell ... Det skjer stadig vekk at jeg må forklare at kanskje særlig når de ikke har ment å gjøre noe galt, er det viktig å ordne opp. Så unngår man at den det gikk ut over tror det var gjort med vilje. Det er mye som kan løses, og mange misforståelser og konflikter som kan unngås med: - Beklager, det var ikke meningen. Gikk det bra med deg? Trenger du hjelp?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 13:05   #175
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Det skjer stadig vekk at jeg må forklare at kanskje særlig når de ikke har ment å gjøre noe galt, er det viktig å ordne opp. Så unngår man at den det gikk ut over tror det var gjort med vilje. Det er mye som kan løses, og mange misforståelser og konflikter som kan unngås med: - Beklager, det var ikke meningen. Gikk det bra med deg? Trenger du hjelp?

Nå ble jeg lykkelig over å lese at det er andre enn meg som terper på dette. Fine Kaija.

Ellers ble det ikke noe drama i barnehagen i dag. Jeg har styrt litt med kjemikalier i helga, spesielt i går kveld, og har blitt dårlig. Så det lengste jeg kommer i dag er nok å rådføre meg med forsikringsselskapet.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 13:06   #176
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Hvordan gikk det i dag? Fikk du snakket med dama ?
Håper hun legger seg langflat og beklager

gnuri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 13:11   #177
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ellers så synes jeg det er normal folkeskikk å gjøre opp for seg.

Og så synes jeg Kaija sa det så bra.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 13:15   #178
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Det skjer stadig vekk at jeg må forklare at kanskje særlig når de ikke har ment å gjøre noe galt, er det viktig å ordne opp. Så unngår man at den det gikk ut over tror det var gjort med vilje. Det er mye som kan løses, og mange misforståelser og konflikter som kan unngås med: - Beklager, det var ikke meningen. Gikk det bra med deg? Trenger du hjelp?

Gammel 28-06-10, 13:16   #179
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Håper du får ordnet det Balanse, det der høres kjipt ut.

Og jeg har ikke orket/rukket å lese alt, men man er generelt erstatningsansvarlig ved simpel uaktsomhet. Rettesnoren er de deilige begrepene kunne-burde-skulle ha handlet annerledes. Derfor vil det normalt være simpel uaktsomhet dersom man kommer borti bildøra til nabobil, fordi det normalt vil kunne unngås, uavhengig av hvem som parkerte først. Sånn i full fart er derfor en del av det som er sakset fra Wikipedia eller hvilken kilde det nå er, ikke helt fullstendig, gitt.

Det er nemlig forskjellen fra objektivt ansvar, som er ansvar uten skyld. Det krever imidlertid normalt en lovregel, eller avtale for å konstatere. Og dermed har du også forskjellen til enkelte regler som gjelder dyr/dyrehold og bilansvar.

I tillegg; hvilket faktiske tap som kan kreves dekket, vil normalt også variere ettersom det skyldes simpel uaktsomhet, grov uaktsomhet eller forsett. Blir tapet for avledet (far fetched), så kreves det normalt de høyere skyldgradene, men det er for spesielt interesserte.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 13:39   #180
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

You have been lawyerd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.