Sv: I lys av en del andre tråder
Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.
Veldig mange her inne tror tydeligvis at man må være enig i ungdomskulturen for å forstå sine barn og kunne veilede de best mulig på deres ståsted, min erfaring er at ungdommene VIL ha klare grenser og følelsen av at vi som foreldre bryr oss nok om dem til at vi sier NEI.
De omtaler oss da som teite og gammeldagse, men på innsiden er de glad for å vite at vi ikke er i deres verden og at de er trygge på rammene.
Jeg fikk en liten følelse av at du tolket mitt innlegg slik, og vil bare si at det overhodet ikke er det jeg mente. Jeg er enig i det meste av det du skriver her. det jeg prøvde å si var ikke at man skulle være enig i kulturen, men være oppdatert på hvordan den er i dag, for å ha forståelse for at ungene møter andre utfordringer i dag. SLik at vi kan møte dem med litt mer forståelse fremfor fordømmelse.
Jeg mener, at dersom noen i min omgangskrets hadde fortalt hjemme at de hadde sex pr sms på den tiden, så hadde de nok fått en seriøs overhøvling og husarrest, mens jeg mener man må ha litt forståelse for hvordan det fungerer for både å møte dem på en ordentlig måte, og ikke aldeles få dånedippen og bli hysterisk. Og ikke minst vite hva en skal ta opp med dem. Hva de søker på på internett var ikke noe å snakke om når jeg vokste opp. Men jeg ser for meg at det blir en veldig vesentlig samtale å ta med poden når han blir eldre. Å ha samtaler på det å bestemme over egen kropp og at man har lov å si nei, og fortelle om hvordan media fungerer og blåser ting opp så de virker mer vanlig enn de er er også viktig (når jeg vokste opp besto den samtalen i : "Jeg synes ikke Romantikk er noe blad for deg å lese" ). Osv.