Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egoistisk å hoppe i fallskjerm som gravid?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-10, 10:17   #41
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistisk å hoppe i fallskjerm som gravid?

Det blir jo ikke akkurat noe MINDRE fokus på at hun hoppet ved at jordmora står frem i media heller. Om hun er redd for "smitteeffekt".

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 10:31   #42
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er en tåpelig ting å gjøre, skjønner egentlig ikke at hun tør.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 10:39   #43
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker jeg så Kari Traa på et program på tv fra ektremsportveko og tenkte "Jøss, er det en særlig forsvarlig aktivitet når man er gravid?" og fortsatte å tenke "henne om det".

På den annen side; jeg kjørte tømmerrenna da jeg var 7 måneder gravid med knerten. Jeg vet at det er plenty som synes det var uansvarlig også uten at jeg har giddet å tenke for mye på det.

Gammel 14-07-10, 10:55   #44
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av petrajh, her.

Hvis faren syns det er greit, må vel dama få gjøre som hun vil! Barn skal ikke være en begrensning, men en berikelse, og vi har alle ulike behov. En mor som begrenser seg for barnet sitt, ender opp med å gi barnet dårlig samvittighet. Det er egoistisk, det!

Helt enig! Det er f.eks en kjent sak at dersom en gravid slutter å røyke, så er dette mye mer skadelig for fosteret enn om moren begrenser seg. Morens røykesluttstress går gjennom morkaka og over til fosteret. Sannsynligheten for at barnet ender opp som psykiatrisk pasient som følge av evige samvittighetskvaler er overhengende.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, med egen liten spedbarnfallskjerm.

Åh!

For øvrig synes jeg dette var en Litt Dum Ting™ å gjøre av Traa (ikke det første heller, etter min mening).

Gammel 14-07-10, 11:06   #45
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun har i det minste gått ut i media og sagt at hun ikke oppfordrer andre til å gjøre det samme. Det hjelper *litt*.

Gammel 14-07-10, 11:11   #46
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Helt enig! Det er f.eks en kjent sak at dersom en gravid slutter å røyke, så er dette mye mer skadelig for fosteret enn om moren begrenser seg. Morens røykesluttstress går gjennom morkaka og over til fosteret. Sannsynligheten for at barnet ender opp som psykiatrisk pasient som følge av evige samvittighetskvaler er overhengende.

Yesssss. Endelig. Jeg er elendig på å ta ironi på FP, men Irma kjenner jeg så godt at denne gangen skjønte til og med jeg det.

Gammel 14-07-10, 14:38   #47
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn litt på siden: Jeg synes nesten det er mer egositisk å drive med ekstremsport som å kaste seg ut fra fjellknauser og slikt når man har barn, enn å hoppe i fallskjerm når barnet er i magen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 15:05   #48
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ojojoj, den store :uansvarlig under graviditet: tråden

De fleste gjør vel unasvarlige ting som medfører risiko under svangerskapet.
Jeg har ikke tenkt til å kaste sten på Traa

all den tid jeg rir helt fram til termin, men jeg står over å hoppe og ri inn unghester.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 15:13   #49
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Sånn litt på siden: Jeg synes nesten det er mer egositisk å drive med ekstremsport som å kaste seg ut fra fjellknauser og slikt når man har barn, enn å hoppe i fallskjerm når barnet er i magen.

Jeg skjønner hva du mener, men om man sammenstiller å drepe seg selv sammen med barnet kontra kun seg selv så blir liksom ikke det første så rent lite egoistisk det heller. (Og jeg ser det absurde i at dette kommer fra meg, som er pro selvbestemt abort. Men det blir noe så håpløst "fordi det er GØY"-greie over det, som at den gravide tar lett på sitt barns liv, som provoserer meg noe inn i granskogen.)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 16:00   #50
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hun har i det minste gått ut i media og sagt at hun ikke oppfordrer andre til å gjøre det samme. Det hjelper *litt*.

Men det står i samme slengen, at hun heller ikke fraråder det. :lest dagbladet på nett:

Gammel 14-07-10, 16:06   #51
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Men det står i samme slengen, at hun heller ikke fraråder det. :lest dagbladet på nett:

Man vil vel sjelden fraråde andre å gjøre noe man selv nettopp har gjort?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 16:37   #52
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Å mene at gravide er tåpelige og gjør dumme ting er en annen sak.

Sånn på generell basis?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 16:41   #53
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjernen krymper jo!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 16:51   #54
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke ha hoppet i fallskjerm nå. (5 mnd. på vei) Men jeg har aldri gjort det før. Ting jeg pleier å gjøre og var trygg på, ville jeg lett gjort om det ikke innebar støt eller slag eller brå rykk. Man skulle vel tro at fallskjermhopping innebærer nettopp støt og brå rykk, men den risikoen får hun ta selv.

Jeg har droppet hopping, løping og andre aktiviteter som jeg selv føler risikable. Men jeg har venninner som har løpt Holmenkollstafetten 4 mnd på vei eller jogget til rett før fødsel.

Sykling, dans og turgåing har jeg bedrevet like til fødsel.

Jeg har alltid oppfattet Kari Traa som litt barnslig, røff, tøff i trynet og med ganske stort markeringsbehov, så dette går rett inn i mitt inntrykk av henne.

Gammel 14-07-10, 17:44   #55
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Altså, det er Kari Traa vi snakker om her. Ikke en hvilken-som-helst vordende mor.

At jeg ikke ville hoppet ut av et fly 5 måneder på vei betyr ikke at det nødvendigvis er galskap og fullstendig uansvarlig at en rutinert hopper gjør det samme.
Vil tippe kroppen til Kari Traa er rimelig lite stresset i en sånn situasjon all den tid hun er ekstrem i mye hun gjør og veldig vant med sånne situasjoner.

Forøvrig var det ei jordmor som mente jeg var fullstendig gal og uansvarlig som reiste til Alcudia når jeg var omtrent like langt på vei.

Agurk-nytt og PR-kåt jordmor spør du meg.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 19:53   #56
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Pappalille: det å kjøre bil, er trolig det farligste folk flest gjør under graviditeten, så det er ikke en dårlig sammenligning. Det er derimot vanligvis en stor forskjell på fallskjermhopping og bilkjøring: for de fleste er bilkjøring en nødvendig aktivitet, eller i hvert fall noe som det vil bety stor ulempe å slutte med.

Nødvenig og nødvendig. De fleste kjører jo en god del mer enn bare til og fra jobben?
Jeg tror ikke jeg har hørt om noen som dropper den unødvendige bilkjøringa fordi de er gravide.

Gammel 14-07-10, 21:19   #57
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hvorfor hun velger å utsette seg selv og babyen for den risikoen et fallskjermhopp utgjør.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 22:46   #58
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe hvorfor hun velger å utsette seg selv og babyen for den risikoen et fallskjermhopp utgjør.

Hun har vel veid risiko oppimot det hun får igjen for å hoppe da, og funnet ut at det er verd det.

Er risikoen så stor forresten?

I forhold til å kjøre bil buss, sykle etter traffikert vei osv, mener jeg...

Gammel 14-07-10, 23:49   #59
petrajh
levelandas.wordpress.com

petrajh sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Landås, Bergen
petrajh har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Du tuller?

Nei, jeg sleiver. Skjønner – av alle kommentarene – at så dum er det ikke lov å være her inne. Så jeg skal forsøke å være mer saklig.

Det er selvsagt mange ting man ikke kan gjøre når man er gravid, og det er mange ting man ikke kan gjøre med barn. Det regner jeg ikke for en begrensning, det er å ta hensyn til barnets helse.

Men Kari Traa er toppidrettsutøver. Hun vet hva hun gjør. Jeg kunne åpenbart ikke ha hoppet i fallskjerm med barn i magen, men det kan hun.

Mitt viktigste poeng er bare at altfor mange mødre og fedre mener altfor mye om hva andre mødre og fedre kan og ikke kan gjøre med sine barn. Vi bør i de fleste tilfeller la folk ta sine valg selv.

Og poeng to: At vi ikke må være så redde for å gjøre det vi har lyst til, "av hensyn til barnet". Det refrenget kan fort bli en bomerang.

Jeg mener selvfølgelig ikke at Kari Traa – om hun hadde latt fallskjermen ligge – ville kommet til å beskylde sitt barn for å ha hindret henne i fri livsutfoldelse. Men generelt sett, kanskje vi skal slappe litt mere av? Barn kan ta skade av mye rart, vi kan ikke beskytte dem mot alt.

Selv om jeg foreløpig har beskyttet mine mot fallskjermhopping.

petrajh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 00:05   #60
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Jeg kjenner at dette ikke bryr meg i det hele tatt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.