Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når er man fattig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-10, 12:46   #141
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når er man fattig?

Jeg hadde vært kjempeglad om jeg hadde fått like mye utbetalt som henne, og jeg er siv. øk.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 13:28   #142
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Jeg hadde vært kjempeglad om jeg hadde fått like mye utbetalt som henne, og jeg er siv. øk.

Øh - da kan du da umulig ha full stilling?

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 13:35   #143
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det samme med flyttingen, 45000? Det er ålreit å bruke 45000 på flytting når man kan det, men det er jo mulig å få den type flytting til på godt under halvparten også. Dere bare valgte det ikke.

Siden flytteprisene våre er av så stor interesse kan jeg jo legge til at dette var det billigste tilbudet vi fikk.

Tilbud frahasselberg A/S
Ringveien 99-107, 9018 Tromsø
****** ********Telefon 77 63 33 33
Telefax 77 63 55 58
E-post: firmapost@hasselberg.no
****************Mobil vakttelefon 91 10 33 33
Bankgiro 4750 07 78144
********Org. nr. NO 957 626 793 MVA
Telefon:Dato:05.07.2010
TILBUD
Vi viser til Deres forespørsel, og vil kunne gi følgende pristilbud på :
Flytting fra:****** *****Flytting til:**** *******
NorgeNorge
Ref. nrKundekodeVår referanseOrdredatoLev.datoForsend.datoCa. flyttedato
5574869011Sissel L. Båtnes21.06.2010Uke 26
NrNavnAntall Enh.prisEnhetRabattMvaSum eks.mva Sum ink.mva
100Transport flyttegods 116000,00stk0%25%16000,0020000,00
111Lokaltransport til lager111000,00stk0%25%11000,0013750,00
170Lagerleie pr mnd6560,00stk0%25%3360,004200,00
Sum eks.mva:30 360,00=Sum ink.mva:37 950,00
Mva:7 590,00Øreavrunding0,00
Forsikringssum:0,00+Forsikringspremie:0,00
Tilbud gjelder 40-45m3Total :kr 37 950,00
Fulle forsikringsvilkår, "all-risk" dekning, egenandel v/skade kr. 1500,-.
Thermobil (for blomster etc.) må bestilles spesielt (pristillegg)
Da vi til tider har stor pågang etter flyttevogner, bør de gi forhåndsvarsel i god tid hvis De bestemmer Dem for å bruke vårt flyttebyrå.
Det tas forbehold om transport i gitt tidsrom. Vi håper de finner vårt tilbud akseptabelt, og det skulle glede oss å motta Deres
transportordre.
Der vi tar pakkingen vil mindre ting og gjenstander pakkes i pappkasser embalert m/papir. Større gjenstander/møbler blir alltid embalert
m/tepper i flyttebilen.
Andre opplysninger:Forsikring kommer i tillegg med 0,55 % av innboets verdi. Tillegg pr etg
bortfaller ved tilkjøring lager. Lager i Tromsø: kr. 700,- pr mnd pr kasse ( 8m3),
Tilkjøring kr. 1600,- pr time for 4 mann og bil.
Med hilsen
Hasselberg Transport A/S
Medlem av NFF Norsk FlytteForbundwww.hasselberg.no
FLYTTING SKJER KUN MOT BETALING VED GODSETS LEVERING OM INTET ANNET ER AVTALT

Vi måtte også betale forsikring på 1500 kr. I tillegg betalte vi nesten 6000 i flybiletter for å komme oss til vårt nye hjemsted. Vi har betalt en tusenlapp for å kaste ødelagte møbler på miljøstasjonen. Vi måtte kjøpe bobleplast og annen emballasje til å pakke inn blant annet glassplater i vitrineskap. Og med noen andre småutgifter har vi kommet opp i 49 000 kr.

Nå ser det ut som vi får enda høyere utgifter på lagring av flyttelass da huseieren ikke vil ha klar leiligheten vi skal leie før i oktober.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 13:37   #144
Slettet bruker
Passiv

Standard

Veslemøya - du går fullstendig glipp av poenget. Det er ikke at byrået ditt var for dyrt det diskuteres. Det er det å i det hele tatt bruke et byrå - de fleste gjør dette helt selv. I verste fall betaler de noen av gutta på jobben en kasse øl eller noe for å lempe ned de tyngste tingene - resten ordner man på egen hånd i noen tilfeller med unntak av å leie en stor bil for selve kjøreturen.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 13:38   #145
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt koster det mye å fly og bruke byrå til å ordne alt. Men man kan også leie flyttebil/lastebil osv og fikse alt selv. Det finnes alternative måter å gjøre ting på- jeg tror det er det som er poenget til de fleste her.

Jeg har ingen problemer med å forstå at måten dere bestemte å flytte på kostet mye penger, og at akkurat den måten å flytte ikke nødvendigvis lot seg gjennomføre billigere.

Man kan strengt tatt flytte fra Norge til Spania for titusen kroner også, men da blir det ikke med lagring av møbler, flyreise til alle sammen osv osv.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 13:57   #146
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Veslemøya - du går fullstendig glipp av poenget. Det er ikke at byrået ditt var for dyrt det diskuteres. Det er det å i det hele tatt bruke et byrå - de fleste gjør dette helt selv. I verste fall betaler de noen av gutta på jobben en kasse øl eller noe for å lempe ned de tyngste tingene - resten ordner man på egen hånd i noen tilfeller med unntak av å leie en stor bil for selve kjøreturen.

Poenget mitt er at det ikke er så enkelt for alle å gjennomføre en flytting. Det er faktisk ikke alle som har så mange hjelpere som alle dere her i tråden her har. Og det trenger ikke å gå så lett med koordinering av salg av bolig og leie av ny bolig. Jeg er i den heldige situasjonen at jeg og alle barna får bo hos mine foreldre i en overgangsperiode. Vi har enda ikke fått solgt den gamle leiligheta vår som vi betaler 15 700 kr i mnd på. Men ja, vi har foreløpig råd til det siden vi er to voksne med full inntekt.

Gammel 31-07-10, 14:04   #147
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg flyttet for meg selv for 2 år siden, bærte seng, fryser osv alene opp i 3 etasje, sofaen fikk jeg hjelp til.
Når vi flyttet gangen før det, hadde vi en gutt på 8 mnd som klatret overalt, men vi fikk da pakket , lempet ut i en leid bil og kjørt hit med det.Å fikk hjelp når vi kom hit.

Du er kjempesterk. Jeg er 163 cm høy og veier noen og femti kilo. Hvis jeg skulle bært vårt 2 meter høye fryseskap ned fire etasjer hadde nok muligheten for å få skapet over meg og dø vært veldig stor.

Gammel 31-07-10, 14:05   #148
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Poenget mitt er at det ikke er så enkelt for alle å gjennomføre en flytting. Det er faktisk ikke alle som har så mange hjelpere som alle dere her i tråden her har. Og det trenger ikke å gå så lett med koordinering av salg av bolig og leie av ny bolig. Jeg er i den heldige situasjonen at jeg og alle barna får bo hos mine foreldre i en overgangsperiode. Vi har enda ikke fått solgt den gamle leiligheta vår som vi betaler 15 700 kr i mnd på. Men ja, vi har foreløpig råd til det siden vi er to voksne med full inntekt.

Jeg tror du er bittelitt opphengt i akkurat det med flytteprossesser for tiden?

Det er som regel ikke flyttejobben eller flyttekostnadene som er den kjente faktoren som knekker alenemødre. Og det er heller ikke slik at hver gang en alenemor flytter noe sted så flyttes det 80 mil og full pakke. Det er sånt som skjer en sjelden gang - man kan ikke lage et statlig apparat som skal hjelpe alenemødre å eie boligene sine slik at de skal slippe å flytte 80 mil hele tiden og gå under på flyttekostnader. Eller - det er ihvertfall ikke sånn ekstremt vanlig såvidt jeg vet.

Greia er at alle må sette forbruk i forhold til inntekt. Noen er heldige og har inntekt nok til å prioritere - andre har ikke det. Jeg har erfart å ha dårlig råd selv - i en periode levde barna og jeg på 2700 per måned. Da er det ikke mye rom for å skeie ut. Det jeg gjorde med dette var jo da å sette meg ned, gjøre en vurdering av prioritering og muligheter og ut fra dette velge hva jeg skulle ta av grep videre.

For vår del ønsket barna sterkt å unngå å flytte ved skilsmisse - det ble meget tøft de første par årene da vi på den måten endte med meget høye bokostnader. Jeg tjente ikke spesielt dårlig, men hadde da prioritert så mye inntekt til bolig at det var meget, meget trangt. Siden det ville bedres i løpet av et par år valgte vi å gjøre det slik og dette er vi fornøyde med i dag.

Slik bør alle planlegge og vurdere sin økonomi - se realiteter og handle deretter. For eksempel måtte vi forberede september - som er en stor regningsmåned for oss - allerede fra mars og sette av penger hele veien for å greie oss den måneden. Det er ikke lett å leve på 2700 per måned når man vet at det står penger i banken. Men når september kom så var vi rimelig glade for at vi hadde valgt å gjennomføre.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 14:06   #149
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette klarer jeg ikke å skjønne. Det er mindre enn hva jeg betalte i flybilett hit for meg og ungene.

Hun betalte ikke flybilletter - hun kjørte. Og brukte selvfølgelig ikke byrå, men gjorde jobben selv.

Eller som en bekjent av meg som har mange hundre tusen i gjeld etter en akutt tarmslyngoperasjon på ferie i Usa.

Dumhet er dyrt, ja. I og med at en reiseforsikring hadde gjort det hele gratis...

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 14:09   #150
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du er kjempesterk. Jeg er 163 cm høy og veier noen og femti kilo. Hvis jeg skulle bært vårt 2 meter høye fryseskap ned fire etasjer hadde nok muligheten for å få skapet over meg og dø vært veldig stor.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 14:10   #151
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Nå er det vel ikke flytting og flyttekostnader som egentlig er greia her, men når det nå er det vi har gått over til å diskutere så skyter jeg inn at det har jo noe å si hvor langt man flytter. De fleste klarer å flytte innenfor sin egen by og også litt lenger med hjelp fra venner. De færreste klarer kanskje egenhendig å flytte en hel familie fra eksempelvis en enebolig og til et sted på den andre kanten av landet? Da trenger man nok hjelp, kanskje av profesjonelle og ikke bare venner.

Vi har flyttet flere ganger relativt kort med kun hjelp fra venner og familie. Mannen min har en haug med sterke kamerater, brødre, pappaer osv., som har bidratt. Det kan gjøres nesten gratis altså, han har tatt de med ut på Peppe's etterpå.

Og: Hvis man lever på sosialstønad så bruker man ikke lassevis av penger på flytting. Da får man hjelp av andre som kan stille opp. Har man råd så værsågod - bruk alle pengene i verden på flytting.

Gammel 31-07-10, 14:12   #152
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 31-07-10, 14:12   #153
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Standard

Jeg tror du er bittelitt opphengt i akkurat det med flytteprossesser for tiden?

Ja, jeg er nok det. Jeg har flyttet mellom små uetablerte hjem tidligere, og det har ikke vært noe problem. Men denne flyttingen har vært helt for j*****. Jeg skjønner godt at mange samlivsbrudd skjer i forbindelse med flytteprosesser.

Men nå skal jeg ikke kuppe tråden mere med å snakke om høye flytteutgifter.

Gammel 31-07-10, 14:14   #154
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Beklager at jeg sier det, i og med at jeg ikke kjenner deg, men du høres litt tafatt ut akkurat nå.

Det er vel ganske få som ikke kjenner ETT ENESTE menneske som kan hjelpe til å være de tyngste 3-4 møblene i en leilighet. Og om det virkelig skulle være slik kan man faktisk leie inn EN flytteperson (sjekk annonser på butikken osv) som kan hjelpe til. Da slipper man også unna med mange færre tusenlapper.

Jeg hadde til og med vært så frekk og ringt på dørene til noen andre i blokka og spurt om de kunne hjelpe meg mot en tohundrelapp eller noe i den duren.

Det er da virkelig ikke en organdonasjon man spør om.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 14:16   #155
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Vi kuppet en stakkars ung gutt (han så muskuløs ut da. ) fra gaten til å hjelpe oss med å bære opp vaskemaskinen vår da vi flyttet inn i 5. etg. uten heis. Han visste ikke hva han sa ja til før han stod midt oppi trappa der.

Poenget er altså: Har man ikke hjelp så skaffer man seg det. Det klarer alle altså.

Gammel 31-07-10, 16:18   #156
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det damen i artikkelen burde gjøre er, å gå i seg selv, finner sine kvaliteter, blitt en grunder og startet med en tilleggsnæring.

Det er menlig Jens sin løsning på lavtlønnsproblematikken.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 16:19   #157
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det damen i artikkelen burde gjøre er, å gå i seg selv, finner sine kvaliteter, blitt en grunder og startet med en tilleggsnæring.

Det er menlig Jens sin løsning på lavtlønnsproblematikken.

Hæ?

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 16:20   #158
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er det man ønsker at bøndene skal gjøre SF.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 16:21   #159
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er det man ønsker at bøndene skal gjøre SF.

Løsningen på dårlig lønn er å jobbe mer, eller i dette tilfellet ta seg en jobb til.
Dama får sette seg i kasse på Rema på kveldstid.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 16:24   #160
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Løsningen på dårlig lønn er å jobbe mer, eller i dette tilfellet ta seg en jobb til.

Men det er jo det hun gjør.

Sitat:

Hun forteller at hun kan gå fra nattevakter og rett til dagvakter flere døgn i strekk for å sikre seg nok inntekter.

I tillegg har hun skaffet seg en ekstrajobb.

Skulle tro at det var like slitsomt som å flytte, så kanskje flytting ikke er et alternativ, av grunner som ikke komme frem?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.