|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#421 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Hvordan tenker du det skal signaliseres da? I dag er det kun en liten brøkdel av menn som jobber deltid, det gir ihvertfall signaler til barna våre.
|
|
|
#422 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Beklager, men ingen av de punktene stemmer på meg og min situasjon. Jeg tror jammen du er full av fordommer, jeg. |
|
|
|
|
|
#423 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetNote: Men det var det jeg mente, vi diskuterer ikke deg og ditt valg som enkelttilfelle. Du kan ikke trekke ut et og et tilfelle og si at vi, vi er de 20 % ut av alle som gjør det fordi vi alltid har valgt utfra eget hode og egen lyst. Vi påstår jo ikke at de 90 % deltidsarbeidende kvinnene jobber deltid fordi de er tvunget til det eller ikke evner å velge utfra lyst. Er diskriminert osv. Vi vil bare til bunns i hvordan bildet kan endres, slik alle kan ta dette valget, slik at det er like naturlig for en mann å gå hjemme litt, som det er for en kvinne i dag. |
|
|
|
|
|
#424 |
|
Epikur
|
Jeg vet ikke hvordan du betjener lån og avdrag, men her betaler vi regninger med penger.
|
|
|
#425 |
|
Ringskrømt
|
Det kommer jo an på hvor mye penger man føler man må ha. Jeg tror ikke jeg kunne vært gift med en mann som ikke ser annen verdi enn penger.
|
|
|
#426 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#427 |
|
Superduperaktiv
|
|
|
|
|
|
#428 |
|
Superduperaktiv
Det gjør faktisk jeg også. Det betyr ikke at penger er det viktigste i livet mitt. |
|
|
|
|
|
#429 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg og mannen hadde en prøveperiode med han hjemme (med da bare ett barn) og jeg fulltidsarbeidende. Han mistrivdes veldig i den situasjonen, og selv om jeg hadde det helt greit i min jobb, var jeg ikke i tvil om å bytte roller slik at vi begge fikk det som vi ønsket.
|
|
|
#430 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Jo, det norske samfunnet er utrolig godt tilrettelagt for småbarnsfamilier i forhold til så og si alle andre land vi liker å sammenlikne oss med. Vi har korte arbeidsuker (37.5 timer og en jobbkultur som ikke tar det for gitt at man sitter timesvis etter arbeidstid) og vi har krav på fri ved barns sykdom osv. Vi slipper å ta ut ferie hvis barnet er sykt, vi har krav på å bare kunne reise fra jobb hvis barnehage / skole ringer og sier barnet er sykt osv. Vi har opp mot et år permisjon og vi slipper å hente barn i 18-1900 tiden om kvelden fra barnehage. Det er masse lover og regler som gir foreldre rettigheter som arbeidstaker må forholde seg til, takk og pris for at vi er så heldige.
|
|
|
#431 |
|
Superduperaktiv
Tærne mine tåler en god del, faktisk. |
|
|
|
|
|
#432 |
|
© All rights reserved
|
Men har ikke mannen din samme behovet som deg? |
|
|
|
|
|
#434 |
|
|
Selvfølgelig er det ikke det, og jeg har ingen problemer med de som sier at dette er det de VIL og de er komfortable med det. De skal bare skjønne at de er priviligerte som kan ta valget uavhengig av inntekt et cetera. |
|
|
|
|
|
#435 |
|
Leser
|
Jeg er selvfølgelig enig med deg i at det er undertrykking (jeg er ikke enig med det i at det er mer undertrykking enn tradisjonell kvinneundertrykking. Same/same, tenker jeg.)
|
|
|
#436 |
|
© All rights reserved
|
Selvfølgelig gjør det ikke det, du har jo nok av dem. |
|
|
|
|
|
#437 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Joda, vi er heldige sammenliknet med de fleste. Allikevel blir det for knapt med TID dersom man skal jobbe hundre prosent. Det å ha barn krever tid, og den tiden tar ikke samfunnet nok høyde for. |
|
|
|
|
|
#438 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er ikke ElinM, men nei, min mann har ikke det samme behovet, og det er derfor vi har valgt som vi har valgt. Hvorfor automatisk gå utifra at mannen er underkuet og ikke har vilje eller noe han skulle ha sagt i denne sammenhengen? Og seriøst, jobbe livet av seg? Det gjør han nemlig ikke! Han har en helt vanlig ni-til-fire-jobb.
|
|
|
#439 |
|
Ringskrømt
|
Jepp, og for oss er det helt utenkelig å sende lillebror på knappe 10 måneder i barnehage.
|
|
|
#440 |
|
© All rights reserved
|
Er man underkuet fordi at man som mann ønsker å tilbringe tid med barna sine? |
|
|
|