Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?
Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.
He, he...nei det har jeg ikke sagt!
Men for å forklare: Halloween er en ganske kommersiell tradisjon. Det skal kjøpes inn kostymer, pynt (utendørs/innendørs) og mye godteri som skal deles ut. Av erfaring vet jeg at desverre enkelt ikke har økonomi til å la barna sine ta del, selv om de ønsker det. Det opplever man også ved andre høytider/tradisjoner (f.eks karneval) som har lang norsk tradisjon også selvfølgelig.
I tillegg så er innholdet ikke noe hyggelig for barn synes jeg. I hvertfall ikke utfra hva jeg synes er bra for de yngste. Det er ikke det at man skal formidle Hakkebakkeskogen ene og alene, men Halloween har et for blodig og makabert innhold mtp barn under fem år synes jeg! Masker av deformerte og blodige ansikter, med tilbehør som hjå og avkappede fingre er ikke gunstig for de yngste.
Jeg synes at barnehagene skal være litt selvkritiske til hva de er med på å markere, og kan gjerne være en positiv motvekt til ulike ting som er i samfunnet men som ikke nødvendigvis er bra.
Allhelgensnatt er noe annet...det å minnes de døde er noe helt annerledes, og etter min mening en fin ting uavhengig av religionstilhørighet!
Da er vi uenige. For det første så "skal" man ikke kjøpe kostymer og pynt. Man kan bruke det man har, man kan lage selv, og man trenger ikke kjøpe noe som helst.
For det andre så tror jeg veldig mange barn syns det er spennende og gøy med makabre ting. Man må heller ikke ta den helt ut, alle står faktisk fritt til å tone det ned, om man vil.
Greit nok at barnehagene kan være en motvekt, men jeg vil ikke si at det er opplest og vedtatt at halloween "ikke er bra", slik du sier.