|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Passiv
|
Sv: Har du husket å forsikre huset ditt?Apan er i det vågale hjørnet i dag, gitt. |
|
|
|
#122 |
|
Passiv
|
Sv: Har du husket å forsikre huset ditt?
Eh? Det er altså privat forsikringsbransje som her har bestemt seg for å gå inn og dekke denne gjelden. Hvordan i himmelens navn greier du å få dette til å bli et resultat av sosialisme? |
|
|
|
#123 |
|
Epikur
|
Sv: Har du husket å forsikre huset ditt?At folk får hjelp av sosialen, eller NAV som det heter nå, når det er krise og de har mistet alt de eier, det er greit nok. Det er velferdsstaten på sitt beste, så klart skal ingen stå uten klær og mat! Jeg betaler gladelig skatt for at ingen skal fryse eller sulte.
|
|
|
#124 |
|
Epikur
|
Men det spiller jo ingen rolle, for de kan bare la være å betale, for det ordner seg jo.
|
|
|
#125 |
|
Ekvilist
|
Jeg vet ikke om du sikter til mine innlegg, men jeg har aldri med et eneste ord prøvd å si at vedkommede det her gjelder ikke er ansvarlig for sine handlinger, eller at gjelden bør slettes.
|
|
|
#126 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det verre å betale skatt som går til folk som surrer til livet sitt, enn å betale forsikringspremie som går til folk som surrer til livet sitt? Er da forsikringssvindel verre enn trygdesvindel feks? |
|
|
|
|
|
#127 |
|
I mål
|
Jeg sa ikke at det var et resultat av sosialisme, men i samsvar med sosialistisk tankegang. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Epikur
|
Mener du det er svindel når folk går på trygd eller får hjelp av staten i en krise?
|
|
|
#129 |
|
Passiv
|
Nå har tre erklærte sosialister bare i denne tråden stilt seg måpende og sjokkerte over denne løsningen. Er du da på noe vis åpen for å revurdere ditt syn på hva sosialister står for? |
|
|
|
#130 |
|
Ekvilist
|
Jeg skjønte vel egentlig at den ikke var siktet direkte til meg. Men jeg synes du er totalt på bærtur ved å gi venstresiden skylda for at forsikringsbransjen har begynt å gi folk som ikke har forsikring forsikring allikevel. Det er en helt ekstrem forskjell i signaler som sendes ut ved at familien sendes til NAV for å søke sosialhjelp til å dekke de aller mest grunnleggende behovene, og det at man gir dem forsikringspenger for noe de ikke har forsikret.
Jeg kan ikke svare for Harriet, men jeg kjenner at det for min del føles feil at det i denne situasjonen er forsikringsbransjen som skal bistå med nødhjelp til familien. (Hvis det er slik det er, jeg har ikke helt skjønt greia.) Fordi det sender ut så veldig feil signaler til andre som måtte ha behov for et dytt i rumpa for å ta smarte avgjørelser. I tillegg kommer dette med privat versus offentlig bistand. Jeg synes det er kjempeflott med initiativ fra firmaer, skoler og enkeltpersoner til å bidra med bistandspenger i ulike situasjoner. Men jeg synes at det er svært viktig at det offentlige har et overordnet ansvar for folks inntektssikring ved f.eks en økonomisk krisesituasjon. Denne familien hadde ikke sultet i hjel dersom ikke noen hadde kommet og dekket gjelda deres, eller at noen hadde startet innsamlingsaksjon på privat initiativ. Det synes jeg er viktig og bra.
|
|
|
#131 |
|
I mål
|
Ja, jeg går for stigmatiseringen. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#134 |
|
Passiv
|
Sv: Har du husket å forsikre huset ditt?Du verden. |
|
|
|
#135 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du husket å forsikre huset ditt?Jeg skjønner hva apan mener og er for min del så lei av at dumskap og sløvhet ikke straffer seg (sterkt inspirert av egen jobbhverdag, I might add...) og |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du husket å forsikre huset ditt?Jeg vil tro det er snakk om dette, og det er en ordning som er til for å sikre panthaverne mot de som ikke har forsikret seg slik de er forpliktet til. Altså ikke en ordning som sy puter under armene på de som ikke har betalt forsikringen sin. Skulle da tro det trer inn konsekvenser for den som ikke har sørget for forsikring på en eller annen måte ift bankene og forsikringsselskap. I det minste at de sannsynligvis ikke får nye lån, svartelistet.
Det er bedre å vere lita og tøff, enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!) Gutt 2002 og jente 2005 Sist redigert av Lykken : 08-01-11 kl 17:34. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Passiv
|
Men ved sånne ordninger pleier de jo å kreve regress fra synderen? |
|
|
|
#138 |
|
Bedreviter
|
Sv: Har du husket å forsikre huset ditt?Er vi aldeles sikre på at han får gjelden dekket som en gavepakke da? Kan det for eksempel hende at han blir stilt til ansvar for gjelden og må betale den tilbake over tid? |
|
|
|
|
|
#139 |
|
I mål
|
Nå har jeg bare lest en av lenkene, men jeg synes det er veldig ullent der, og det står jo også at mannen det gjelder foreløpig ikke vet konsekvensene av å få denslags hjelp. Så jeg ville tippe det er noe her vi ikke vet. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Borte
|
Sv: Har du husket å forsikre huset ditt?Jeg syns ikke jeg vet noenting om hvorfor forsikringen ikke var betalt eller hvorfor forsikringsselskapet dekker gjelden ut fra den fantastiske journalistikken som utøves i artiklene. Det mest graverende syns jeg i grunnen er å utlevere hele denne familien med fullt navn og bilde. Når de ikke har vett på at det er dumt å stigmatisere seg selv så burde pressen tatt ansvar.
|
![]() |
|
|