Sv: Har du husket å forsikre huset ditt?
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Vi står alle på bar bakke før man søker huslån, vel?
For så vidt, med mindre man har en brukbar egenkapital og eier sine egne møbler.
Gitt at de ikke hadde belånt hus og inventar til pipa, så sitter de økonomisk adskillig dårligere i det i dag enn de gjorde før det brant. For å ta mitt eget hjem som eksempel, så har vi lån på omtrent halve verdien av boligen vår i dag. Skulle vi ha erstattet alt vi eier med våre egne penger, måtte vi ha lånt det dobbelte av det vi har i lån i dag bare for å erstatte huset, og i tillegg måtte vi ha brukt halvannen til to millioner til nytt inventar (som vi selvsagt ikke ville fått, så vi måtte levd ekstremt sparsommelig i mange år for å kunne komme opp på noe som var i nærheten av dagens levestandard.)
Nå vet ikke jeg om denne familien hadde innboforsikringen i orden? Det ville jo hjelpe litt, men noe sier meg at forsikringsselskapet ikke nødvendigvis betaler ut innboforsikringen automatisk, samtidig som det innvilges støtte til nedbetaling av lån. Hvis de har en innboforsikring, tar jeg det for gitt at den må brukes til å dekke lån eller ny bolig, uten at jeg vet noe om det, så klart.
|