Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Planleggingsdag i bhg?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-07, 19:02   #41
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg?

Barnehagene kommunen har fem planleggingsdager pr år. Hver barnehage bestemmer selv når de vil avvikle disse.
Det synes jeg er helt greit.
Synes faktisk det er vanskeligere når barnehagene er stengt i juli måned.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 19:25   #42
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Barnehagen følger skolens ferieplan, mer eller mindre. Bortsett fra om sommeren, da begynner de litt før (ca. 1 august). De har planleggingsdager før oppstart på hvert semester, tror jeg, og ellers vet jeg ikke hvor de legger de hen.

Gammel 25-02-07, 19:37   #43
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

I budsjettene til barnehagene i vår bydel (og kanskje i Oslo generelt?) er det ikke lagt inn en eneste krone til å dekke vikarer eller overtid. Det vil si at barnehagene alltid går underbemannet ved sykdom i arbeidsgiverperioden (14 dager? 16 dager?). Det blir aldri satt inn vikar før trygdekontoret betaler. Og de ansatte får aldri betalt for å jobbe mer enn de skal (ved for sen henting, sykdom, møter, planlegging) - de får bare avspasering.

På bakgrunn av dette synes jeg det er forferdelig om de ansatte må jobbe i helgene uten helgetillegg og mer lønn. De barnehageansatte har dårlige nok arbeidsvilkår som det er.

Ztjernas barnehage har planleggingsdager - vet ikke hvor mange. Jeg ser på det som veldig viktig at det settes av tid for planlegging og faglige oppdateringer for ped.ledere og assistenter.

Man kan jo tilføye at de heller ikke setter inn vikarer ved ferieavvikling. Dvs hvis en ansatt tar ut to uker ferie, må avdelingen gå underbemannet disse to ukene. Og dette gjelder året igjennom.

Det er jo helt forferdelig.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 19:37   #44
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Vi har vel 5 dager, tenker jeg. Jeg synes egentlig det er rart at de bare kan stenge sånn. Det er vel ingen andre service-institusjoner som kan det. Da leier man inn folk den dagen.

Vi har sønnen vår i sykehusbarnehage, og synes godt vi kunne får velferdspemisjon de dagene de gjelder. Det erjo vår arbeidsgiver som eier barnehagene. Vi jobber begge ved sykehuset, og mannen får av og til perm, men ikke jeg.

SFO er jo en tilsvarende service-institusjon og den stenger jo når det er palnleggningsdag den også.
Det skal mye til å sammenligne dette servicetilbud med endel andre, dt er tross alt snakk om barn som er litt mere avhengig av å forholde seg til de samme meneskene hver dag.

Det er vel ikke noen større grunn til at dere skal ha velferdspermisjon en andre med barn i barnehage som ikke er drevet av samme arbeidsgiver.
Når ma jobber på sykehus har man jo i tillegg stort sett litt større mulighet til å bytte vakter o.l slik at man har fri den dagen, det har jo ikke de som har vanlig 8-16 jobb.

Selvsagt er det ikke alltid like kult at barnehagen (eller SFO/Skole) har planleggningsdag (i allefall ikk de dagene man har glemt det )
Men dagene blir faktisk brukt til noe som kommer barna til nytte senere.

Gammel 25-02-07, 19:42   #45
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Syns ikke det er rett overfor de ansatte i bhg at de skal jobbe helger, bare for at vi skal slippe å ta fri fra jobben på planleggingsdager.

Ikke jeg heller.

Vår barnehage har stort sett planleggingsdager samtidig med skolen, men ikke alltid. Det kan være plagsomt for oss, siden vi selv bør være tilstede på skolens planleggingsdager. Det passer som regel veldig dårlig å ha fri disse dagene.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 19:44   #46
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Vi har vel 5 dager, tenker jeg. Jeg synes egentlig det er rart at de bare kan stenge sånn. Det er vel ingen andre service-institusjoner som kan det. Da leier man inn folk den dagen.

Vi har sønnen vår i sykehusbarnehage, og synes godt vi kunne får velferdspemisjon de dagene de gjelder. Det erjo vår arbeidsgiver som eier barnehagene. Vi jobber begge ved sykehuset, og mannen får av og til perm, men ikke jeg.

Barnehagen er vel først og fremst en pedagogisk intitusjon. Servicebiten kommer i andre øyne i mine øyne. Planleggingsdager brukes jo til pedagogisk planlegging/påfyll, og jeg synes ikke fem dager i året er så veldig mye og "uffe" seg for. Sfo stenger jo ved ferier de også, til tross for at det er et "servicetilbud" til familier.

Gammel 25-02-07, 19:46   #47
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barnehagen til storesøs har 5 planlegingsdager i året. Vi får beskjed om datoen for disse dagen i god tid, så for oss er det overhode IKKE et problem. Planeggingsdagene er verdifull tid om brukes til opplegg som hever kunnskapen hos de barnehageansatte, og noen ganger har de teambuliding. Flott synes jeg Barnehagen er forøvrig bare stengt på røde dager og to uker om sommeren som de fleste barnehager.
(Ps:alle barn skal ha tre uker ferie i løpet av barnehageåret. Det er lovregulert....)

Gammel 25-02-07, 19:49   #48
m|nken

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

(Ps:alle barn skal ha tre uker ferie i løpet av barnehageåret. Det er lovregulert....)

Er du helt sikkert? I vår barnehage har vi fått beskjed om at man ikke må ta ut ferie hvis dette ikke passer. Man kan få ha barnet i en annen barnehage hvis vår barnehage er stengt.

Gammel 25-02-07, 19:56   #49
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Er du helt sikkert? I vår barnehage har vi fått beskjed om at man ikke må ta ut ferie hvis dette ikke passer. Man kan få ha barnet i en annen barnehage hvis vår barnehage er stengt.

Ja, jeg tror regelen er slik nå. Tidligere var det lovpålagt med ferie, men det er det ikke lenger, tror jeg.

Gammel 25-02-07, 19:56   #50
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, stakkars folk, tenk å måtte jobbe helg da.

Det er sikkert greit å jobbe helg - dersom man får betalt for det. Det være seg overtid eller helgetillegg. Avspasering time for time er ikke en god deal synes jeg.

Vi forøvrig heller ikke ta ferie. Men de foretrekker at barna er vekke 3 eller 4 (jeg husker ikke) uker i løpet av året.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 19:58   #51
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trodde ferie for ungene var lovpålagt?

Gammel 25-02-07, 20:00   #52
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Barnehagen er vel først og fremst en pedagogisk intitusjon. Servicebiten kommer i andre øyne i mine øyne. Planleggingsdager brukes jo til pedagogisk planlegging/påfyll, og jeg synes ikke fem dager i året er så veldig mye og "uffe" seg for. Sfo stenger jo ved ferier de også, til tross for at det er et "servicetilbud" til familier.

For oss er det ikke så ille. Vi har bare ett barn, og siden sambo jobber turnus har han ofte fri da.

Men skjønner at det kan være et frustrasjonsmoment for folk med flere barn, som har ulike dager de må være hjemme.

Jeg synes bare det er litt rart at det må være sånn. Har selv jobbet ved mange ulike helseinstitusjoner. Vi reiser på overnattingsseminarer, men stenger jo aldri. Og her er det snakk om akutt-institusjoner som krever masse ressurser, vi klarer alltid å opprettholde forsvarlig drift på døgnkontinuerlig basis.

Men som sagt, for oss går det greit med de planleggingsdagene.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:02   #53
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Det er sikkert greit å jobbe helg - dersom man får betalt for det. Det være seg overtid eller helgetillegg. Avspasering time for time er ikke en god deal synes jeg.

Vi forøvrig heller ikke ta ferie. Men de foretrekker at barna er vekke 3 eller 4 (jeg husker ikke) uker i løpet av året.

Man skal selvsagt ha betalt for det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:02   #54
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Trodde ferie for ungene var lovpålagt?

Tror det var slik før. Tror ikke de har lov til å pålegge folk det lenger. Ungene mine har fri alle skolens fridager, mer eller mindre, så jeg har aldri brydd meg om å sjekke det ut.

Gammel 25-02-07, 20:22   #55
Solen
Tusenkunstner

Solen sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

I lys av en diskusjon som gikk på NM for en tid tid bake, er det så fint for en fremtidig førskolelærer å se at dere skjønner og ser behovet med planleggingsdager i barnehagen, selv om det kan by på noen problemer.

( På NM var " alle" i mot og alt var bare teit )

Gammel 25-02-07, 20:29   #56
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Selvfølgelig mener jeg at man må ha planleggingsdager, men spørsmålet er jo om man skal stenge barnehagen, eller om det er andre måter man kan løse det på....
MEN det jeg er mest skremt over, er hvis det medfører riktighet at barna ikke MÅ tas ut en mnd i året.... Jeg synes absolutt at det fortsatt skulle vært lovpålagt

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:32   #57
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Solen, her.

I lys av en diskusjon som gikk på NM for en tid tid bake, er det så fint for en fremtidig førskolelærer å se at dere skjønner og ser behovet med planleggingsdager i barnehagen, selv om det kan by på noen problemer.

( På NM var " alle" i mot og alt var bare teit )

Jeg må si at jeg absolutt ser behovet for planleggingsdager og faglig påfyll, men her i kommunen er det slik at alle tar slike dager når det passer dem og uavhengig av hverandre og skolene. Vi har barn både i skole og barnehage (heldigvis er guttene i samme barnehage) og det byr på problemer. Jeg mener at en salomonsk løsning måtte være at alle måtte ta de samme dagene sånn at det i hvert fall ikke ble mer enn fem dager å måtte ta hensyn til for hver familie. :gjenntar meg selv:

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:37   #58
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

5 planleggingsdager hos oss også. "Problemet" i vår familie er at jeg jobber i samme barnehage som lille går i og dermed er det alltid mannen som må ta fri.. Til nå har det gått greit, de har falt slik at han har hatt fri eller kveldsvakt.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 21:11   #59
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

I barnhagen jeg har minsten (og har hatt de to andre) hadde de for noen år tilbake et tilbud til foreldrene.
Dette var mens eldstemann gikk der.
Da kunne de foreldrene som øsnket det gå sammen og bytte på med å passe på barna. De fikk bruke barnehagen uten at det kostet noe og f.eks 2 av foreldrene passet på barna den ene gangen, og to andre den neste.
Tilbudet bortfalt for det ble etterhvert så få foreldre som ønsket å benytte seg av det. De fleste ble endten hjemme selv elelr ordnet med annet pass.

Det var FAU på skolen og i de kommunale barnehagen som innført at det i denne kommunen er planleggningsdager felles for barnehagen og for skolene.
SÅ det er jo nor som kan bli tatt opp og gjøres noe med.
For det er klart straks litt mere upraktisk når det blir 10 planleggningsdager pr. år.
Jeg for min del må innrømme at jeg ser mye klarere behovet barnehager har for planleggningsdager i forhold til skole. SFO sidestilelr jeg da med barnehagen.
Skolen har mange uker sommerferie, og det er høst- og vinterferie og påskeferie. Det burde vært mulig å legge planleggningsdagene innunder dette. Barnehager derimot har stort settt ingen av disse feriene.

Gammel 25-02-07, 21:12   #60
Solen
Tusenkunstner

Solen sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg må si at jeg absolutt ser behovet for planleggingsdager og faglig påfyll, men her i kommunen er det slik at alle tar slike dager når det passer dem og uavhengig av hverandre og skolene. Vi har barn både i skole og barnehage (heldigvis er guttene i samme barnehage) og det byr på problemer. Jeg mener at en salomonsk løsning måtte være at alle måtte ta de samme dagene sånn at det i hvert fall ikke ble mer enn fem dager å måtte ta hensyn til for hver familie. :gjenntar meg selv:

Jeg synes at det skal etterstrebes så langt som mulig, og legge planleggingsdagenen likt med skolen .

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.