Sv: Sier du fra hvis du ser barn som du mener har på for tynn lue?
Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.
Jeg vet! Jeg har bodd et år i UK og det største kultursjokket var at ungene har så lite klær på seg, selv små babyer.
Og de overlever jo helt fint, ikke sant, og har I-landshelse de også. Jeg synes ofte at foreldre her i Norge undervurderer hva ungene tåler, og er überhysteriske når det gjelder ungenes påkledning.
Ungene mine har havnet på skolen helt uten lue i minusgrader, de, fordi de har glemt lue. Og de har aldri dævvet av det, ikke engang ørebetennelser har blusset opp. (Ikke så rart, siden det ikke er noen klar årsakssammenheng mellom fenomenene.) Det betyr ikke at jeg ikke prøver å lære dem å kle seg fornuftig, og jeg blir forbanna på dem (og SFO-personalet) når jeg har kommet for hente dem om høsten og de flyr ute i bare T-skjorter i fire-fem grader. Men de flyr jo, ikke sant... og er faktisk gode og varme til tross for sommerbekledningen. Men de får kjeft for å avvike instruksene, da.
Jeg har et vennepar som altså styrer sånn med påkledning at jeg må fnise av og til. Alt må på, hver gang, parkdress og hals og votter og lue - selv om de bare skal bæres ut i bilen og kjører rett hjem til garasjen. Ungene hyler, men vottene SKAL på! For det er VIKTIG og vinterklær skal på om vinteren vet BRA FORELDRE.