|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#601 |
|
Passiv
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?rine - om jeg surrer bort en time arbeidstid på fp så må jeg ta det igjen, ja. Surrer jeg bort tiden fordi jeg sitter og venter på noe og ikke kan gjøre noe annet likevel så er det greit. (I testperioder kan det bli en hel del slike dager hvor man egentlig får mye ventetid eller bare sitter og følger med og noterer.) Men som i går feks så ble det et par timer ekstra på meg fordi jeg bare rota med forum hele dagen innimellom å prøve å gjøre det jeg egentlig skulle. Til gjengjeld jobbet jeg, inkludert fp-rot fra åtte i går morges til to i natt så det ble da gjort litt likevel. |
|
|
|
#602 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Vel, vi kan vel bare ha det så godt som ikke var "bevisste" nok da vi tok karrierevalget vårt, antar jeg. :kunne ikke dy meg: |
|
|
|
|
|
#604 |
|
Passiv
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Jeg sier ikke at lærere ikke var bevisste da de valgte karriære altså. Jeg sier at jeg personlig vinklet meg inn på en jobb med døde ting og romslig økonomi. Jeg hadde svært sterke interesser innen feks læreryrket også som jeg valgte bort på grunn av lønna alene. |
|
|
|
#605 |
|
I mål
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Jeg jobber omtrent også det jeg får betalt og avspasert for, sånn fordelt utover året. Vi har heller ikke bunden tid fra 8-16. Dersom vi hadde hatt det, hadde jeg ikke vært lærer så lenge jeg hadde små barn i barnehagen. Jeg er gjerne på jobb 8 timer hver dag, men jeg vil kunne være der fra halv ni til halv fem eller halv åtte til halv fire - slik jeg også kunne da jeg hadde en annen jobb. Selvsagt tilpasses dette tidlig eller sen undervisning, vi har også noen møter i starten og slutten av dagen man må være på, og noen ganger er det samtaler og slikt som man må tilpasse tid til. Alt dette er omtrent som da jeg hadde vanlig jobb med fleksitid synes jeg, selv om det selvsagt er litt mindre fleksibelt pga undervisningstimer. Jeg er totalt sett fornøyd både med godtgjørelsen og arbeidssituasjonen, og er enig i at det finnes noen survere (ikke her, men jeg har dem feks på egen arbeidsplass). Samtidig vil jeg heller ikke si meg enig i at vi jobber så mye MINDRE enn alle andre og ikke fortjener avspaseringen vi får. |
|
|
|
|
|
#606 |
|
Halloen!
Jeg følger tankegangen din. Hvem i huleste gidder å jobbe hundrevis av timer i året gratis? Det er jo den rene galskap!
Jo, de har mer undervisning og litt mer bunden tid. Jeg ser likevel ikke en lærer igjen på barneskolen til ungene mine hvis jeg er der kl. 15.00 om fredagen. Og rettebyrden er helt klart mange ganger større på videregående, også tiden vi må bruke til foreberedelse. Summa summarum tror jeg vi kommer nokså likt ut. Vi har jo også karaktersetting og vurdering og alt arbeid i forbindelse med dette. |
|
|
|
|
|
#607 |
|
I mål
|
Jeg har bare ingen erfaring med det selv, egne barn går jo ikke på skolen ennå, så jeg skal ikke uttale meg. |
|
|
|
|
|
#608 |
|
Halloen!
Jobbet du like mye om kveldene da du hadde den forrige jobben, forresten? |
|
|
|
|
|
#609 |
|
I mål
|
Veldig varierende. Mer ujevnt fordelt, type flere uker uten kveldsarbeid, så kunne det være uker der jeg helst burde jobbe 16-20 timer i døgnet og konstant hadde det hengende over meg. Jeg er litt usikker på hvordan summen ble i forhold. Men jeg hadde avspasering av overtidstimene der også (etterhvert ville det forsvunnet og blitt kompensert med høyere lønn). Jeg jobbet ikke akkurat i den minst pesete businessen man kan tenke seg, det er jo utrolig forskjell på "andre" jobber også. |
|
|
|
|
|
#610 |
|
Passiv
|
Helt klart personlige valg - det vil variere hva som blir riktig for hver enkelt. Jeg lurte litt på å prøve meg som lærer for et par år siden igjen senest, men ble værende der jeg var. Det er jo forskjellige jobber med helt forskjellige verdier for den som gjør dem. (Ikke dermed sagt at lærere skal se blide barneansikter som lønnskompensasjon altså.
Jeg har jo den der andre jobben. Jeg jobber typisk 400-500 timer overtid per år og hoveddelen av faglig oppdatering må tas på fritiden. Det blir dog ikke så slitsomt som det høres ut da jeg har ordning med hviletid etter nattarbeid de gangene det må gjøres noe på natta. Men med en rask titt i timelisten her og nu så er det femti timer per uke jeg stort sett har. |
|
|
|
#611 |
|
Er frisk!
|
Eller jobber i barneskolen. Jeg har ikke jobbet i videregående skole, men jeg tror det er en litt annen verden etter det du forteller.
|
|
|
|
#612 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Jeg for min del er overhode ikke rasende fordi jeg av og til jobber gratis. Jeg har aldri sagt annet i slike tråder enn at jeg vil tro vi har det omtrent som andre arbeidstakere som må ta med jobb hjem, så jeg er absolutt nærmere "greit alt i alt" på den skalaen. Det er mulig det er annerledes i barneskolen, der det er enda flere undervisningstimer, inspeksjon, mindre selvhjulpne elever og så videre. Jeg synes det er bittelitt drøyt av rine å tro at dem det gjelder må være enten ineffektive eller dårlige til å telle.
|
|
|
|
#613 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Jeg er heller ikke hoppende rasende fordi jeg jobber litt mer enn årsverket mitt. Og jeg lyver ikke. Men jeg er kanskje en i overkant samvittighetsfull og engasjert lærer på småtrinn. Jeg legger mye tid i planlegging, tilpassing av stoffet til Per som har en diffus hjerneskade, til Pål som trenger utfordringer på et høyere nivå, til Espen som trenger en praktisk tilnærming siden han ikke klarer å sitte i ro på stolen mer enn tre minutter. Og jeg elsker å lage sånne opplegg som Matilda beskriver, opplegg som både jeg og gruppa mi gløder over, opplegg som er skreddersydde, spennende, lærerike og minneverdige. Og jeg legger mye tid i å gi ungene ordentlig tilbakemeldinger på arbeidet sitt, både skriftlig og muntlig. Jeg bruker jevnt over flere timer hver uke på dette enn det står i arbeidsavtalen min. Jeg bruker også ekstra tid på en del "dill" jeg garantert ikke ville fått gehør for å bruke ekstra tid på dersom det skulle betales - pynte ukeplan, finne et lite vers som passer til ukas tema, skrive ukebrev med litt oppdatering fra klassen, montere formingsarbeid, printe ut bilder og henge opp etc. Men det er et valg jeg tar. Ingen ville nok betalt meg ekstra for det, selv om foreldre og elever setter stor pris på det. Og jeg bruker ikke tilsvarende mindre tid på andre oppgaver (utviklingsarbeid, møter, tilsyn, undervisning, faglig oppdatering), så summasumarum jobber jeg litt mer enn årsverket mitt. Det at jeg strekker meg det lille ekstra, gjør meg tilfreds i jobben min. Jeg liker å vite at jeg har gjort mitt beste.
|
|
|
#614 |
|
|
Det har jeg virkelig allverdens forståelse for, og jeg må virkelig beklage om det har sett ut som at jeg beskylder lærere generelt for å ikke gjøre jobben sin. |
|
|
|
|
|
#615 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#616 |
|
Halloen!
Men mener du at du jobber hundrevis av timer gratis? Virkelig? All ære til deg for det, men jeg personlig ville valgt (og velger) andre arenaer for mitt veldelighetsarbeid. Spoiled brats from Norway er ikke min første prioritet, da tar jeg heller noen runder med bøssen for Amnesty, eller noe i den dur.
Jeg har hørt alt fra hundrevis av timer "til noen timer mer" og vet ikke hva jeg skal tro. Bortsett fra at det må finnes mange flere lærere med "kall" enn jeg ville trodd i utganspunktet. (Tenker på de som jobber flere hundre timer gratis.) |
|
|
|
|
|
#617 |
|
Bedreviter
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Jeg stiller meg generelt sterkt tvilende til påstander om at man "jobber flere hundre timer ekstra i året" fra folk som ikke fører daglige timelister. Det gjelder ikke bare lærere, men hvem som helst. |
|
|
|
|
|
#618 |
|
i tåkeheimen
|
1) Jeg jobber ikke hundrevis av timer gratis. Så oppofrende er jeg ikke.
|
|
|
#620 |
|
I mål
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Noe jeg forøvrig faktisk tror man kunne trengt i skoleverket, er noen som følger opp de som er helt nye i gamet litt og hjelper dem litt med hva som er "godt nok". Det tror jeg hadde vært nyttig - ofte trenger nyutdannede det i alle jobber egentlig. Siden lærerjobben kan være litt "ensom" (litt avhengig av teamorganisering), er det lett at helt nye jobber livet av seg i stillhet. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker, planleggingsdag |
|
|