Sv: Urovekkende info om HPV-vaksinen
Dette er en veldig vanlig feil. Det er 20 jenter som er døde ETTER vaksinen, ikke AV den. I en så stor populasjon så dør det dessverre ganske mange til enhver tid uansett. Man registrerer alle sykdomstillfeller og dødsfall som skjer en viss tid etter en vaksine, og undersøker dem. Om det er et årsaksforhold eller ikke er det veldig vanskelig å påvise, men FDA sier:
Sitat:
- Når det gjelder dødsfallene som er rapportert inn i til FDA, er det slik at i alle tilfellene hvor obduksjonsrapport var tilgjengelig, ble det fastslått at dødsårsaken ikke kunne knyttes til vaksinasjon.
Jeg er også avventende/skeptisk til denne vaksinen, blant annet fordi varigheten er så usikker, og den tas så tidlig, at jeg er redd det blir en hvilepute ifht både sikker sex og ikke minst, de utrolig viktige celleprøvene.
På en positive siden: Sånn for en lekmann så virker denne vaksinen som noe som bør gi "store fordeler for pengene". Fordi det det vaksineres mot er, rent sykdomsmessig, en fillesak (en liten virusinfeksjon - kreften er jo en ettervirkning, ikke selve sykdommen). Vanligvis så er det jo litt "med vondt skal vondt fordrives", og når man vaksinerer mot en så alvorlig sykdom som meslinger, så er også selve vaksinen kraftige saker. Eller? 
Jaja, det siste var rene spekulasjoner.
Ellers: Er jeg veldig humørløs som syns det er teit å "fjase bort" sånne tråder? Dette er vanlige oppfatninger, og man kan godt diskutere dem ryddig og greit, slik blant annet Esme gjør.