Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)
Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.
Men hvor mange av de som har dårlig koshold hjemme har råd til å gå på en sån skole?
Jeg tror ikke at de som har penger i england har dårlig kosthold. mens de som ikke har så mye har mye dårligere. De får heller ikke et bedre kosthold inn på skolen. og har ikke råd til å gå å spise på de fine resturantene dere har snakket om tidligere i tråden.
Det er jo ikke de "rike" man bør være redd for, men de som har lite penger og ikke har råd til å bruke hele lønningen på mat i månden.
Men sån er det jo her i norge og.. vi som ikke har mye penger sitter igjen med et mye dårligere kosthold og må jobbe mye mer for å få tak i sunn mat til en pris vi har råd til.
Det er derfor de med lite penger også ofte er mye større og har flere kostholdsrelaterte sykdommer enn de som har penger.
Men det er jo nettop et av poengene som er nevnt tidligere i tråden (husker ikke av hvem), men det er faktisk ikke nødvendig å bruke hele lønningen på å spise sunt i England. Engelske matbutikker har et mye bedre utvalg enn du finner i norske matvarebutikker, og handler du frukt og grønt på markedet får du det til en enda billigere penge. Jeg vil våge å påstå at jeg som student i England levde bedre enn gjennomsnittsstudenten i Norge på samme tid. (Men da baserer jeg det kun på egen erfaring da.)
Sitat:
Det er bare 5 år siden jeg var på språkreise i england. regner ikke med at det har skjedd en fantastisk omveltning på kostholdet siden den tid. Jeg bodde i 2 familier der borte og i begge familiene best lunsjen av 1 dobbel tost loff med mye smør og skinke i mellom, en chips pose og en sjokolade.
Middagene besto av bønner, pomfri, fritert fisk, små pizzaer eller et tynnt kjøttstykke og erter. Tror ikke jeg fikk noe annet enn erter som grønnsak der borte. og potet med skal 2 dager eller noe sånt.
Alle kjenner slike familier, jeg har vært borti sånne både her i Norge og i Storbritania.
|