|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
flisespikker
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?
Og jeg som trodde det var jeg som var autorisert flisespikker her.
|
|
|
#103 |
|
can-jur
|
Tja, om jeg er dypt, dypt relgiøs og min frafalne sønn på 25 dør, brått. Han har dog utrykt et ønske om å brennes hengende på et oppned kors og at hans hode skal stedes til hvile under en okkult sermoni, en fullmåne natt i mai, så er jeg respektløs fordi jeg velger en tradisjonell relgiøs begravelse?
|
|
|
|
#104 |
|
flisespikker
|
Det er klart det er respektløst å overhodet ikke respektere hans tro og hans ønsker. Det er da det respektløst betyr?
|
|
|
#105 |
|
can-jur
|
Det tror jeg ikke jeg ville gjort i allefall. La nå vedkommende dø lykkelig i troen på at han skal få brenne opp ned på et kors. Hva godt skulle det komme ut av å argumentere mot noe sånt?
|
|
|
|
#106 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg holder meg til tanken på mer vanlige ønsker, som kremasjon eller hvor man vil gravlegges, og vet fra mannen min, som mistet en forelder tidlig, at det kan være tøft å se den nærmeste etterlatte så til de grader forbigå et hvert ønske avdøde hadde. Han som tenåring, 18 år, hadde nada å si. Så det kan være en belastning for andre, selv om dette ikke skal være en megmegmeg situasjon, å se den avdødes ønsker bli avfeid også. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Eh, ja. (Tullete eksempel du brakte fram, men ok, I can play.) Det finnes noe i mellom satanistiske ritualer og kristen begravelse, og kanskje hans religiøse mor skulle sett om hun kunne møtt han på halvveien.
|
|
|
#108 |
|
can-jur
|
Det er en situasjon som jeg i allefall oppfatter som mye vanskeligere. Nemlig når de pårørende er uenige. Uavhengig av hva avdøde ønsket (mange har jo ingen tanker om dette). Det er utrolig leit å bivåne at familie/venner blir uvenner, kanskje for livet, over små bagateller.
|
|
|
|
#109 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Og grunnen til at jeg skrev akkurat det samme som Skilpadda, er at jeg er like klok, bare litt tregere på tastaturet - ikke at jeg hermer.
|
|
|
#110 |
|
can-jur
|
Jeg skjønner ikke helt greia med å skulle krangle med noen om sånt. La folk ha livsløgnen sin i fred. Det er jo en kamp man "vinner" (i den grad man kan snakke om vinnere med dette temaet) uansett. Hvorfor gni det inn liksom.
|
|
|
|
#111 |
|
Bedreviter
|
Som vanlig fascineres jeg stort av dine holdninger når det gjelder etikk og moral, Floksa. :finner ikke en passende undrende og lett forvirret smiley her: |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Fola Blakken
|
Jeg er på linje med Tallulah her. Jeg mener også at begravelsen selvsagt handler om den avdøde, og at det er respektløst å ha en humanistisk seremoni for en dypt kristen person, eller spille bare listepop i begravelsen til en jazzmusiker, men jeg syns ikke det er egoistisk av de etterlatte å ville ha minnestund eller en grav å gå til, selv om avdøde ønsket å bli glemt en gang for alle, feks.
|
|
|
|
#113 |
|
can-jur
|
Men på hvilken måte vil det hjelpe en som er dødsyk å måtte krangle/diskutere med sine nærmeste om sine siste ønsker og kanskje dø med sorg i hjertet, bare for at de pårørende skulle føle seg bedre?
|
|
|
|
#114 |
|
flisespikker
|
Jeg synes man skal vise folk respekt, også selv om dette kan bety at det kommer ubehag ut av det. Jeg synes ikke poenget med å være ærlig eller å vise noen respekt er å "hjelpe en som er dødssyk", men at ærlighet og respekt er et poeng i seg selv, ikke bare et middel til å få folk til å føle seg bedre. Du vurderer åpenbart behag langt høyere enn respekt, det kan jo forklare hvorfor vi er så uenige her.
|
|
|
#115 |
|
can-jur
|
Ja, jeg synes faktisk at det er langt viktigere at en dødsyk kan få dø med visshet om at ens siste ønsker skal bli oppfylt, enn at jeg skal være fornøyd med meg selv for å ha fortalt sannheten. Jeg synes det også handler litt om respekt for at døden faktisk er endelig og at det er hva vi gjør i live som er avgjørende, ikke hvor vi legges etter at vi er døde.
|
|
|
|
#116 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke sant.
|
|
|
#117 |
|
Mother of Dragons
|
Bekvemmelighetslyving er utbredt i mange familier ja, men ikke i alle. Det er dog mange som ikke gjør det, og som mener at det ikke er moralsk riktig å gjøre.
Tøys. Det handler om at du mener det ikke er viktig og derfor skal det ikke tolereres at det er viktig for andre. Du er virkelig intolerant her.
|
|
|
#118 |
|
can-jur
|
Bekvemlighetslyving
|
|
|
|
#119 |
|
Passiv
|
Da skjønner jeg hva du mener. Tror jeg. Jeg har tenkt en del på hva jeg skal gjøre når et par av slektningene mine faller fra. All den tid jeg ikke kunne brydd meg mindre om hva de måtte ha av ønsker og ikke akter å finne ut hva de eventuelt måtte ønske engang så har igrunnen grublingen vært mest på om man kan ringe et eller annet byrå og bestille den billigste tilbudspakken med null innsats, om man kan la være å holde noen begravelse i det hele tatt, eller om man burde finne ut om det er et eller annet menneske der ute som bryr seg så mye om den døde at jeg burde engasjere meg i å finne vedkommende og se hva denne vil. |
|
|
|
#120 |
|
This is normal!
|
Hvis jeg blir "liggende for døden" noen gang, håper jeg at jeg har ærlige folk rundt meg. Det du beskriver høres ganske ekkelt ut for meg.
|
|
![]() |
|
|