Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit å ignorere avdødes ønsker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-11, 14:06   #121
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er oppriktig overrasket over at så mange på et forum jeg oppfatter som ganske så ikkerelgiøst er så opptatt av riter og hva som skjer med ens egen/andres døde kropp.

Jeg synes ikke dette har noe med religiøsitet å gjøre i det hele tatt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:08   #122
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Da skjønner jeg hva du mener. Tror jeg. Jeg har tenkt en del på hva jeg skal gjøre når et par av slektningene mine faller fra. All den tid jeg ikke kunne brydd meg mindre om hva de måtte ha av ønsker og ikke akter å finne ut hva de eventuelt måtte ønske engang så har igrunnen grublingen vært mest på om man kan ringe et eller annet byrå og bestille den billigste tilbudspakken med null innsats, om man kan la være å holde noen begravelse i det hele tatt, eller om man burde finne ut om det er et eller annet menneske der ute som bryr seg så mye om den døde at jeg burde engasjere meg i å finne vedkommende og se hva denne vil.

Det er jo ikke alle som er elsket av noen hverken når de lever eller dør - og disse har vel noen ønsker de også som regel. Som jeg ikke kan skjønne hvorfor noen skal bry seg om å anstrenge seg for å innfri. Hvis vi tar forbehold om at man skal avholde begravelse for noen man er glad i så blir det veldig annerledes. Men noen ganger skal man begrave noen man ikke er glad i også.

Nettopp. Jeg synes det er en helt grei sak å gi blanke i sære ønsker hos en avdød man ikke var glad i. Da kan man være ærlig på det.

Men jeg synes det ikke henger på greip at man går i mot avdødes klare ønsker når det ikke koster en noe å følge dem og at avdøde er noen man påstår var glad i og respekterte.

Gammel 30-03-11, 14:09   #123
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Da må du forklare meg hva det dreier seg om. Hvorfor det er så uendelig viktig at det ikke står et relgiøst ordtak på gravsteinen til en ateist feks. Det er jo bare ord på en stein, over en haug med jord?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:10   #124
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Kan ikke se hvor religiøsiteten kommer inn her.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:11   #125
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da må du forklare meg hva det dreier seg om. Hvorfor det er så uendelig viktig at det ikke står et relgiøst ordtak på gravsteinen til en ateist feks. Det er jo bare ord på en stein, over en haug med jord?

Det dreier seg om respekt, ikke religion.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:11   #126
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi gravstedet like mye er et sted å minnes personen som den var? Da vil det jo være helt merkelig med et slikt eksempel du nevner.

Gammel 30-03-11, 14:14   #127
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nettopp. Jeg synes det er en helt grei sak å gi blanke i sære ønsker hos en avdød man ikke var glad i. Da kan man være ærlig på det.

Men jeg synes det ikke henger på greip at man går i mot avdødes klare ønsker når det ikke koster en noe å følge dem og at avdøde er noen man påstår var glad i og respekterte.

Det er vel her hele aspektet i diskusjonen ligger?
Avdøde ville ha sort kiste, de etterlatte har ingen preferanser på kiste farge. Da ville det vært rart å velge hvit kiste.

Avdøde ville ha svart kiste, de etterlatte ønsker sterkt å ha hvit kiste, det er svært viktig for dem og en svart kiste vil føre til at deler av familien splittes. Da vil det vel kanskje koste mer enn det smaker å velge svart kiste? På tross av avdødes øsnke...

Gammel 30-03-11, 14:15   #128
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De eksemplene dine, altså, Floksa. :gir opp:

Gammel 30-03-11, 14:15   #129
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke slik at mennesker en er glad i slutter å bety mye for en i det sekundet de dør fordi da er de borte likevel. Det er da naturlig at en føler den samme respekten og kjærligheten til det mennesket også etter døden. At den fysiske relasjonen er borte betyr ikke at den følelsesmessige relasjonen opphører å eksistere. Det har ingenting med religion og ritualer å gjøre, men med respekt for dem man er glad i.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:16   #130
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hele diskusjonen understreker i grunn bare hvor viktig det er å ha diskutert slikt med de som (sannsynligvis) en dag kommer til å organisere begravelsen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:17   #131
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Fordi gravstedet like mye er et sted å minnes personen som den var? Da vil det jo være helt merkelig med et slikt eksempel du nevner.

Men hvem er gravstedet for? Altså hvem skal bruke det?
Hvordan jeg oppfatter meg selv behøver ikke å gjenspeile hvordan mine nærmeste oppfatter meg. Selv om jeg ønsker meg "høyt elsket, dypt savnet" på min sten, kan kanskje føles riktigere for mine etterlatte å skrive "det var faen meg på tide"....

Gammel 30-03-11, 14:17   #132
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Man respekterer vel folk man bryr seg om selv om de ikke er her?

Det ville aldri falt meg inn å røpe en hemmelighet mamma betrodde meg (som ikke påvirker noen andre) selv om hun var død. For eksempel. (Mamma er ikke død, altså. Heldigvis.)

Gammel 30-03-11, 14:17   #133
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er vel her hele aspektet i diskusjonen ligger?
Avdøde ville ha sort kiste, de etterlatte har ingen preferanser på kiste farge. Da ville det vært rart å velge hvit kiste.

Avdøde ville ha svart kiste, de etterlatte ønsker sterkt å ha hvit kiste, det er svært viktig for dem og en svart kiste vil føre til at deler av familien splittes. Da vil det vel kanskje koste mer enn det smaker å velge svart kiste? På tross av avdødes øsnke...

Meh. Disse familiene er dømt til å splittes når arveoppgjøret starter likevel, så det er ikke så nøye om det braker løs en dag eller to før.

Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:18   #134
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

De eksemplene dine, altså, Floksa. :gir opp:

Du altså, svart eller hvit kiste, det kan splitte familier. Jeg tuller ikke!
Folk blir aldeles gale

Gammel 30-03-11, 14:19   #135
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Meh. Disse familiene er dømt til å splittes når arveoppgjøret starter likevel, så det er ikke så nøye om det braker løs en dag eller to før.

Arv ja, der får man se alle sider av familien...

Gammel 30-03-11, 14:21   #136
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvem er gravstedet for? Altså hvem skal bruke det?
Hvordan jeg oppfatter meg selv behøver ikke å gjenspeile hvordan mine nærmeste oppfatter meg. Selv om jeg ønsker meg "høyt elsket, dypt savnet" på min sten, kan kanskje føles riktigere for mine etterlatte å skrive "det var faen meg på tide"....

Da ville jeg mistenke at dine etterlatte verken er glad i deg eller har respekt for deg, og da vil du vel heller ikke ha noen forventninger til at de skal oppfylle dine gravstensønsker.

Samme med han fyren på oppnedkorset, han satt helt urimelige krav til sin mor og viste henne ingen respekt ved å be om den begravelsen der. Det burde han jo forstå selv og dermed justere seg til noe moren kunne etterfølge uten å gå så sterkt på siden av sin egen overbevisning.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:33   #137
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Mannen min påstår stadig vekk at han skal stoppes ut og bli til stuebord. Men jeg tror nok ikke han egentlig blir overrasket når han allikevel kommer til å få en ganske vanlig begravelse (sånn i tilfelle det faktisk går an å følge med i sin egen begravelse)

Gammel 30-03-11, 14:35   #138
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

For meg koker alt ned til følgende - man tar hensyn til avdødes ønsker så langt det praktisk, økonomisk og følelsesmessig er mulig.

Det synes jeg også har blitt gjort i Wenches sted, som jeg kan se fra utsiden i hvertfall.

Gammel 30-03-11, 14:46   #139
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

For meg koker alt ned til følgende - man tar hensyn til avdødes ønsker så langt det praktisk, økonomisk og følelsesmessig er mulig.

Gammel 30-03-11, 14:50   #140
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at å ta hensyn til avdødes ønsker ofte sammenfaller med å ta hensyn til (andre) pårørende. Jeg har vært i et par begravelser der det var tatt valg som avdøde ville rotert i graven over, og det var mange av oss levende som roterte ganske kraftig også.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.