|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nedtrapping i skulen før feriar?2. klasse hOs oss har de vel jobbet hele tiden bortsett fra en aktivitetsdag. De to siste ukene har de repetert og gjort ferdig arbeidsbøker samt lånt en bunke bøker på biblo til sommerferien. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Nedtrapping i skulen før feriar?Elevene mine har hatt vanlige dager til fredag denne uka. I morgen er det bokinnlevering og rydding. Og litt kos. Tirsdag er siste skoledag, og da er det et fast opplegg i samlingssalen, og deretter karakterer. Kort dag. Skolen jeg jobber på er flink til å holde vanlige timer nesten helt ut. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Nedtrapping i skulen før feriar?Ikke så mye nedtrapping her, men en del annerledesdager. Lekseplanene har vært høvelig normale fram til nå, men siste uka (som består av tre dager) er eneste lekse å øve på sanger og replikker til avslutningsforestillinga.
|
|
|
#44 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Nedtrapping i skulen før feriar?Eldste, som går på vgs, har ikke hatt en full skoledag i hele juni, tror jeg. De to yngste, som går på barneskolen, har hatt vanlig skole ispedd naturfagdag, idrettsdag osv |
|
|
|
|
|
#45 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Nedtrapping i skulen før feriar?Jeg har ikke tid til masse nedtrapping med mine elever, selv om vi har hatt noe utenom. -En klasseturdag forrige uke, og en skoleturdag denne uka. Ellers har vi kjørt på med fag, og matte og norsk blir det denne uka også. Ellers må vi rydde, levere bøker og få klasserommet i orden før sommerferien, og slikt tar mye tid. Jeg tror elevene mine har det greit med en skole der det forventes at de skal jobbe. Hvorfor skal de komme på skolen dersom det bare er surr som foregår der? Og så skjønner jeg ikke de som har timer til overs til masse surr og kos hele juni igjennom. De må være vanvittig effektive resten av året de da. Det er tydeligvis ikke jeg. Sist redigert av Kaija : 20-06-11 kl 01:14. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Nedtrapping i skulen før feriar?
Jøss. Vi hadde frist for føring av standpunktkarakterer for Vg3 15. juni, og det var for å rekke å skrive dem ut til avslutningsseremonien den 17. Vg1 og Vg2 skal ikke være ført før i morgen eller tirsdag. Vi har kjørt full undervisning på disse trinnene ut sist uke, med unntak av to dager da de ble permittert fordi det var veldig mange muntligparti oppe som krevde klasserom. Jeg vet om flere klasser/grupper som hadde prøver sist uke. Kommende uke har de fått mulighet til å søke permisjon hvis de kan dokumentere at de har arbeid. Vg3 har også i teorien hatt undervisning fram til fredag, men der har det selvsagt vært slappere siden de har så mange eksamener, sånn at mange er borte til enhver tid.
|
|
|
#47 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Høres mye mer fornuftig ut enn det vi gjør. Jeg syns vi setter karakterene for tidlig. Men vi har fått beskjed om at standpunktkarakterene i avgangsfag må være klare før elevene kommer opp til eksamen - og eksamen i norsk f.eks. er jo i midten av mai. Dersom jeg hadde fått noen elever opp hadde jeg måttet levere standpunkt til eksamensinspektør senest samme dag som eksamen. Er ikke dette noe som gjelder for alle? |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Elevene mine har full undervisning i morgen. Tirsdag har de halvårprøve i matematikk. Onsdag har de kroppsøving som vanlig før vi leverer bøkene. Etterpå skal kontaktlæreren ta klassen med på tur. Jeg blir med fram til jeg skal ha en annen klasse. Torsdag blir det rydde og flyttedag. Elevene skal flytte til et annet klasserom. I tillegg har de kunst og håndtverk som vanlig. Fredag er det avslapping og siste skoledag. Med andre ord har vi ikke lagt inn årene spesielt tidlig. Første elev reiste til utlandet for en uke siden. Det er ganske vanlig at flere elever forsvinner de siste ukene av skoleåret, men det er ikke fordi de da ikke går glipp av noe på skolen.
|
|
|
#49 |
|
50 & somewhat fab
Karakter i fag med sentralgitt skriftlig eksamen må være satt før fellessensuren faller - altså 21. eller 22. juni i år. Siden faglærer ikke er involvert i vurderingsarbeidet er det ikke nødvendig å sette den før selve eksamen.
|
|
|
#50 |
|
En, av to-tre
Hos oss må faglærer sensure like mange eksamener som faglærer får elever opp til eksamen - og det kan være våre egne elever vi sensurerer. Altså - hvis jeg får opp 15 elever i norsk skriftlig, sentralgitt eksamen, så må jeg sensurere 15 eksamener også. Det er antagelig derfor vi må levere karakterer så tidlig. Og siden vi ikke vet hvem som får opp skriftlige kandidater før like før så må vi jo alle jobbe som om vi kan få opp elever |
|
|
|
|
|
#51 |
|
50 & somewhat fab
He? Hvor er dette? Sensorer til skriftlig eksamen oppnevnes jo av fylkesmannen, mens det er fylkesutdanningsavdelingen som trekker elevene. De to er jo ikke involvert i det den andre gjør i det hele tatt. Er du sikker på at du ikke tenker på lokalgitt skriftlig eksamen, f.eks. norsk på yrkesfag?
|
|
|
#52 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Nedtrapping i skulen før feriar?Jeg er f.eks. sensor i norsk hovedmål i år, og er oppnevnt av Fylkesmannen i Troms. Arbeidsgiveren min, Nordland fylkeskommune, er ikke involvert i det hele tatt, og i fjor da jeg var i streik kunne jeg likevel sensurere fordi dette var et helt eget arbeidsforhold der jeg ikke var tatt ut i streik. Jeg kan heller ikke under noen omstendigheter sensurere besvarelser fra min egen skole, uansett om det er egne elever eller fra en annen klasse.
|
|
|
#53 |
|
En, av to-tre
Ja, du har rett - det er lokalgitt eksamen i fylket. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Nedtrapping i skulen før feriar?Ja, da stemmer det bedre.
|
|
|
#55 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Hvorfor tenker du at dette må taes opp med skolen?
|
![]() |
|
|