Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nedtrapping i skulen før feriar?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-11, 00:19   #41
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nedtrapping i skulen før feriar?

2. klasse hOs oss har de vel jobbet hele tiden bortsett fra en aktivitetsdag. De to siste ukene har de repetert og gjort ferdig arbeidsbøker samt lånt en bunke bøker på biblo til sommerferien.

Jeg er ikke noe glad i at det over tid er koseskole, jeg syns det burde være nok å lære også de siste ukene av skoleåret

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:40   #42
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elevene mine har hatt vanlige dager til fredag denne uka. I morgen er det bokinnlevering og rydding. Og litt kos. Tirsdag er siste skoledag, og da er det et fast opplegg i samlingssalen, og deretter karakterer. Kort dag. Skolen jeg jobber på er flink til å holde vanlige timer nesten helt ut.
Sønnen min har vel hatt litt mer kose-mose opplegg som i diverse turer og sånt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:41   #43
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Ikke så mye nedtrapping her, men en del annerledesdager. Lekseplanene har vært høvelig normale fram til nå, men siste uka (som består av tre dager) er eneste lekse å øve på sanger og replikker til avslutningsforestillinga.

Annerledesktivitetene de siste ukene har vært/kommer til å bli:
5. klassingen: byvandring med tur til Munkholmen, sykkeldag på Sykkelgården, fortballturnering, turdag med "forsking" på luft og vann, lage mat på bål, aktivitetsdag med friidrettsøvelser, lunsj sammen med fadderungeklassen, øving til avslutningsforestilling.
2. klassingen: byvandring med besøk i Nidarosdomen + Erkebispegården, et par turdager med "forsking" på småkryp ++, aktivitetsdag med friidrettsøvelser, øving til avslutningsforestilling.

Alle aktivitetene kan knyttes opp mot mål i Kunnskapsløftet såvidt jeg kan se, og jeg regner med at slike aktiviteter gjerne legges på denne tiden av året av værhensyn. Man er riktignok ikke garantert godvær i juni, men sannsynligheten er større enn i andre måneder. Som lærer selv syns jeg det er deilig å flytte undervisning ut på denne tiden av året, og syns det er synd om foreldrene bare ser på slike dager som lek og moro uten læringsutbytte.

Begge trinnene har normal undervisning tom mandag, mens det tirsdag er litt oppbruddsstemning med nevnte lunsj, rydding av klasserom og garderobe osv. Kanskje ikke like lett å knytte opp mot Kunnskapsløftet, men det må likevel ryddes.

Gammel 20-06-11, 00:59   #44
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste, som går på vgs, har ikke hatt en full skoledag i hele juni, tror jeg. De to yngste, som går på barneskolen, har hatt vanlig skole ispedd naturfagdag, idrettsdag osv

Jeg er selv lærer på ungdomsskolen og vi har ikke trappet ned. Nå har vi bare to fulle skoledager igjen, alle bøkene er innlevert, karakterene satt, så de siste to dagene skal brukes til fysisk aktivitet. I morgen skal vi ha skoleturnering i basketball og tirsdag blir det sykkeltur.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 01:01   #45
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke tid til masse nedtrapping med mine elever, selv om vi har hatt noe utenom. -En klasseturdag forrige uke, og en skoleturdag denne uka. Ellers har vi kjørt på med fag, og matte og norsk blir det denne uka også. Ellers må vi rydde, levere bøker og få klasserommet i orden før sommerferien, og slikt tar mye tid. Jeg tror elevene mine har det greit med en skole der det forventes at de skal jobbe. Hvorfor skal de komme på skolen dersom det bare er surr som foregår der? Og så skjønner jeg ikke de som har timer til overs til masse surr og kos hele juni igjennom. De må være vanvittig effektive resten av året de da. Det er tydeligvis ikke jeg.

Elevene fikk forresten leksefri forrige uke, siden de bare hadde tre skoledager + et kveldsarrangement. De syntes jeg var overraskende slepphendt som ikke en gang gav dem lese- og mattelekse.

Sist redigert av Kaija : 20-06-11 kl 01:14.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 01:11   #46
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg jobber på videregående og her kan vi virkelig snakke om nedtrapping. Jeg syns faktisk det blir litt mye selv. Vi satt standpunktkarakterene 31. mai (for de som kom opp i norsk ble karakterene satt i midten av mai), og elevene er jo veldig klar over dette selv. Så kombinasjonen av eksamensavvikling og at karakterene er satt gjør at det blir fint lite gjort i juni. Jeg kunne godt ha kjørt ordinær undervisning lenger, for min del er det mye mer stress å finne på alternative opplegg enn å kjøre full undervisning til siste slutt.

Jøss. Vi hadde frist for føring av standpunktkarakterer for Vg3 15. juni, og det var for å rekke å skrive dem ut til avslutningsseremonien den 17. Vg1 og Vg2 skal ikke være ført før i morgen eller tirsdag. Vi har kjørt full undervisning på disse trinnene ut sist uke, med unntak av to dager da de ble permittert fordi det var veldig mange muntligparti oppe som krevde klasserom. Jeg vet om flere klasser/grupper som hadde prøver sist uke. Kommende uke har de fått mulighet til å søke permisjon hvis de kan dokumentere at de har arbeid. Vg3 har også i teorien hatt undervisning fram til fredag, men der har det selvsagt vært slappere siden de har så mange eksamener, sånn at mange er borte til enhver tid.

Gammel 20-06-11, 01:17   #47
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jøss. Vi hadde frist for føring av standpunktkarakterer for Vg3 15. juni, og det var for å rekke å skrive dem ut til avslutningsseremonien den 17. Vg1 og Vg2 skal ikke være ført før i morgen eller tirsdag. Vi har kjørt full undervisning på disse trinnene ut sist uke, med unntak av to dager da de ble permittert fordi det var veldig mange muntligparti oppe som krevde klasserom. Jeg vet om flere klasser/grupper som hadde prøver sist uke. Kommende uke har de fått mulighet til å søke permisjon hvis de kan dokumentere at de har arbeid. Vg3 har også i teorien hatt undervisning fram til fredag, men der har det selvsagt vært slappere siden de har så mange eksamener, sånn at mange er borte til enhver tid.

Høres mye mer fornuftig ut enn det vi gjør. Jeg syns vi setter karakterene for tidlig. Men vi har fått beskjed om at standpunktkarakterene i avgangsfag må være klare før elevene kommer opp til eksamen - og eksamen i norsk f.eks. er jo i midten av mai. Dersom jeg hadde fått noen elever opp hadde jeg måttet levere standpunkt til eksamensinspektør senest samme dag som eksamen. Er ikke dette noe som gjelder for alle?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 01:18   #48
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Jeg har ikke tid til masse nedtrapping med mine elever, selv om vi har hatt noe utenom. -En klasseturdag forrige uke, og en skoleturdag denne uka. Ellers har vi kjørt på med fag, og matte og norsk blir det denne uka også. Ellers må vi rydde, levere bøker og få klasserommet i orden før sommerferien, og slikt tar mye tid. Jeg tror elevene mine har det greit med en skole der det forventes at de skal jobbe. Hvorfor skal de komme på skolen dersom det bare er surr som foregår der? Og så skjønner jeg ikke de som har timer til overs til masse surr og kos hele juni igjennom. De må være vanvittig effektive resten av året de da. Det er tydeligvis ikke jeg.

Elevene fikk forresten leksefri forrige uke, siden de bare hadde tre skoledager + et kveldsarrangement. De syntes jeg var overraskende slepphendt som ikke en gang gav dem lese- og mattelekse.

Elevene mine har full undervisning i morgen. Tirsdag har de halvårprøve i matematikk. Onsdag har de kroppsøving som vanlig før vi leverer bøkene. Etterpå skal kontaktlæreren ta klassen med på tur. Jeg blir med fram til jeg skal ha en annen klasse. Torsdag blir det rydde og flyttedag. Elevene skal flytte til et annet klasserom. I tillegg har de kunst og håndtverk som vanlig. Fredag er det avslapping og siste skoledag. Med andre ord har vi ikke lagt inn årene spesielt tidlig. Første elev reiste til utlandet for en uke siden. Det er ganske vanlig at flere elever forsvinner de siste ukene av skoleåret, men det er ikke fordi de da ikke går glipp av noe på skolen.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 01:22   #49
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Høres mye mer fornuftig ut enn det vi gjør. Jeg syns vi setter karakterene for tidlig. Men vi har fått beskjed om at standpunktkarakterene i avgangsfag må være klare før elevene kommer opp til eksamen - og eksamen i norsk f.eks. er jo i midten av mai. Dersom jeg hadde fått noen elever opp hadde jeg måttet levere standpunkt til eksamensinspektør senest samme dag som eksamen. Er ikke dette noe som gjelder for alle?

Karakter i fag med sentralgitt skriftlig eksamen må være satt før fellessensuren faller - altså 21. eller 22. juni i år. Siden faglærer ikke er involvert i vurderingsarbeidet er det ikke nødvendig å sette den før selve eksamen.

I fag med lokalgitt eksamen skal karakter være satt før elevene får beskjed om trekket, som her i fylket er 48 timer før eksamen. Det betyr selvsagt at de av oss som fikk opp muntligparti måtte føre akkurat den karakteren tidligere, men hovedfristene er fortsatt mye senere.

Gammel 20-06-11, 01:26   #50
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Karakter i fag med sentralgitt skriftlig eksamen må være satt før fellessensuren faller - altså 21. eller 22. juni i år. Siden faglærer ikke er involvert i vurderingsarbeidet er det ikke nødvendig å sette den før selve eksamen.

Hos oss må faglærer sensure like mange eksamener som faglærer får elever opp til eksamen - og det kan være våre egne elever vi sensurerer. Altså - hvis jeg får opp 15 elever i norsk skriftlig, sentralgitt eksamen, så må jeg sensurere 15 eksamener også. Det er antagelig derfor vi må levere karakterer så tidlig. Og siden vi ikke vet hvem som får opp skriftlige kandidater før like før så må vi jo alle jobbe som om vi kan få opp elever .

Gammel 20-06-11, 01:28   #51
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Hos oss må faglærer sensure like mange eksamener som faglærer får elever opp til eksamen - og det kan være våre egne elever vi sensurerer. Altså - hvis jeg får opp 15 elever i norsk skriftlig, sentralgitt eksamen, så må jeg sensurere 15 eksamener også. Det er antagelig derfor vi må levere karakterer så tidlig. Og siden vi ikke vet hvem som får opp skriftlige kandidater før like før så må vi jo alle jobbe som om vi kan få opp elever .

He? Hvor er dette? Sensorer til skriftlig eksamen oppnevnes jo av fylkesmannen, mens det er fylkesutdanningsavdelingen som trekker elevene. De to er jo ikke involvert i det den andre gjør i det hele tatt. Er du sikker på at du ikke tenker på lokalgitt skriftlig eksamen, f.eks. norsk på yrkesfag?

Gammel 20-06-11, 01:29   #52
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Jeg er f.eks. sensor i norsk hovedmål i år, og er oppnevnt av Fylkesmannen i Troms. Arbeidsgiveren min, Nordland fylkeskommune, er ikke involvert i det hele tatt, og i fjor da jeg var i streik kunne jeg likevel sensurere fordi dette var et helt eget arbeidsforhold der jeg ikke var tatt ut i streik. Jeg kan heller ikke under noen omstendigheter sensurere besvarelser fra min egen skole, uansett om det er egne elever eller fra en annen klasse.

Gammel 20-06-11, 01:40   #53
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

He? Hvor er dette? Sensorer til skriftlig eksamen oppnevnes jo av fylkesmannen, mens det er fylkesutdanningsavdelingen som trekker elevene. De to er jo ikke involvert i det den andre gjør i det hele tatt. Er du sikker på at du ikke tenker på lokalgitt skriftlig eksamen, f.eks. norsk på yrkesfag?

Ja, du har rett - det er lokalgitt eksamen i fylket. *fersk lærer på videregående som ikke har hatt elever oppe til eksamen enda*

Gammel 20-06-11, 01:44   #54
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Ja, da stemmer det bedre.

Gammel 20-06-11, 02:17   #55
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det har vært helt ekstremt for 9. klassingen dette året. Såpass at jeg må ta det opp med skolen, trur eg. Det har vært lite vanlig skole siden midten av mai. De har hatt "hjemmeskole" en hel haug med dager, da de får i oppgave å f.eks sykle en tur, trene noe annet og lese en bok, og så kaller det en skoledag. I tillegg har de fått fri til alle lesedager og eksamensdager for 10. Kjapp opptelling av det jeg husker, er at de har hatt 4 rene fridager, skal ha to fridager neste uke, og i tillegg har hatt 5 eller 6 av disse "hjemmeskoledagene". Pluss på aktivitetsdag, sykkeltur, overnattingstur (med påfølgende avspasering), avslutning og kosetimer, så har du skoledagene hennes i det siste.

6. klassingen har hatt vanlig skole fram til nå denne uka, men har bare tull resten av uka + neste uke og uka etter der (siste dag neste onsdag).

Hvorfor tenker du at dette må taes opp med skolen?

Jeg tenker i grunn slik at de som har mulighet til denne nedtrappingen, de har kommet seg gjennom det de skal dette skoleåret, og kan derfor tillate seg å ta litt daffe dager på slutten av året.

Det har vår skole gjort de siste årene, men ikke i år, for i år har vi hatt masse annet opplegg som har tatt mye av elevenes læretid. Dette gjelder spesielt hun i 7.klasse.

Felles på skolen har vært et enormt prosjekt med en forestilling de hadde tidligere i år. Et prosjekt igangsatt via kommunen. Lærerikt som fy, men også tidkrevende, slik at mye undervisningstid gikk tapt. Og mye å ta igjen før skoleslutt når.

I tillegg så var mellomtrinnet plassert i midlertidige lokaler frem til påske, og pga nedflytting til skolen igjen, så mistet de også endel tid. Ergo mer å ta igjen, og mindre tid til kos nå før ferien.

I tillegg så skal begge mine opp i klasser som til høsten skal gjennom de nasjonale prøvene i norsk, engelsk og matematikk, så mye tid er satt av nå de siste ukene til å forberede dette.

Derfor ble det ikke så mye kos på slutten i år.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:35.