|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvem tjener mest? | |||
| Far tjener mest |
|
119 | 53,13% |
| Mor tjener mest |
|
61 | 27,23% |
| Omtrentlig likt |
|
31 | 13,84% |
| Er ikke i et forhold |
|
10 | 4,46% |
| Dustepoll |
|
3 | 1,34% |
| Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere kvinner som tjener mest
Hvis du har fem års (relevant) utdanning, så er du vel adjunkt med tilleggsutdanning? Det gir minstelønn på 426 000 på 10 års ansiennitet. Så kommer evt. kontaktlærertillegget på ca 15 000 +/- og andre lokale tillegg. Jeg synes det er helt ok lønn.
|
|
|
#222 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Flere kvinner som tjener mestKie: Du er kanskje inne på noe, men jeg personlig har aldri valgt jobb ut fra et kall eller et ønske om å være noens "lille hjelper." Hvorvidt man kommer lett til pengene eller ikke (lønninger rundt millionen) blir i stor grad bestemt når man velger programfag på vg.skole. Pengene ligger i realfagene, stort sett. For meg som omtrent kaster opp når jeg ser en formel og ikke vet bak- fram på et Exel-ark (OK, jeg overdriver, men bare litt...) ville det vært absurd å ta en utdanning innen økonomi eller realfag. Hva som lønner seg og ikke, er man kanskje ikke så bevisst på som nittenåring, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har et fnugg mer lyst til å bli ingeniør eller lege i dag enn det jeg hadde for 20 år siden, selv om jeg vet at jeg ville tjent det dobbelte av det jeg gjør nå. |
|
|
|
|
|
#223 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#224 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestMen altså, sykepleierstrategien har jo funket som bare rakkern, da. Sykepleiere har hatt ganske solide lønnsløft de siste årene.
|
|
|
#225 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Lærerne har også fått et løft.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 29-02-12 kl 19:23. Årsak: Glemte å lese korrektur, selv om det var høyst påkrevet. |
|
|
|
|
|
#226 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestGeolog skulle man blitt.
|
|
|
#227 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestBare for å nyansere litt; jeg er også ingeniør og har ikke i nærheten av en mill i året. Noe av grunnen er nok at jeg ikke bor i noen storby og noe nok fordi jeg er en ganske "vanlig" systeutvikler uten den helt store spisskompetansen. I miljøet jeg ferdes på man være systemarkitekt for å ligge over " røkla".
|
|
|
|
#228 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestSosionomer har fått lite løft. Men igjen, det var den fagforeningen... |
|
|
|
|
|
#229 |
|
Passiv
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestJeg kunne helt klart vikariert som lærer en kort periode. Men jeg ville ikke visst hvordan dyslektikerne for eksempel trenger stoff lagt opp. Å presentere elektroner for A4 niendeklassinger skulle nok gått. Og nei, ingen kan tilsvarende vikariere for meg. Det krever høy og uendelig smal og sær spisskompetanse. |
|
|
|
#230 |
|
Skal rømme
|
Vel, jeg skulle nok også ha klart å presentere både elektroner og norsk og litt forskjellig, i allefall på ungdomsskolenivå, OG jeg vet en god del om hva dyslektikerne trenger.
|
|
|
#231 |
|
Passiv
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestHva er hardt og mykt fag? Jeg skjønner ikke sånne merkelapper nå som jeg sitter og tenker over dette her. Er harde fag sånne som har helt riktig og helt feil og enten kan du det helt eller så kan du det ikke? |
|
|
|
#232 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hardt: Ja eller nei, riktig eller galt, metall, stein, IT, asfalt og sånn.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#235 |
|
heimføing
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestApropos det å "være der for noen". Nå leste jeg nettopp om "hvilende nattevakt", hvor man altså ikke får betalt for alle timene man er på jobb, for man kan jo sove, må vite. Hvis jeg skjønte det riktig, så vet man aldri når man blir vekket av at noe skjer og man må gjøre noe. Ergo vet man aldri hvor mange timer i strekk man får sove heller. |
|
|
|
|
|
#236 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hvilende nattevakter er en skikkelig uting. Man må sove på arbeidsplassen, får betalt for hver tredje time så lenge man sover, men man får overtid når man blir vekket.
|
|
|
|
|
#237 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Og dyrlege, er det mykt? Hva med gullsmed? |
|
|
|
|
|
#238 |
|
Er frisk!
|
Akkurat. Det går ikke for deg å si at dette får jeg ikke til. På samme vis er det for meg - jeg kan ikke si "jeg må ha mer lønn" eller "dette må jeg ha overtidsbetaling for". Finnes ikke. Basta.
Dette forstår ikke jeg.
Utrolig godt skrevet, og jeg kjenner meg igjen. Jeg ønsker å være noe for andre og jeg får utrolig dårlig samvittighet hvis elever må seile sin egen sjø for at jeg ikke skal jobbe for mye.
Mangler 5 vt - har 5 vt examen philosophicum som jeg ikke får godkjent. Må få tatt 5 vt snart...
Jeg tror MYE henger der. Mange kan gjøre jobben min. Kanskje ikke like godt som meg (får vi håpe), men det rusler og går. Jeg kunne ikke gjort jobben din i to minutter en gang. Det gir litt bedre trumfkort i forhandlinger :-)
|
|
|
|
#239 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2012
![]() |
Sv: Flere kvinner som tjener mestJeg tjener litt mer enn mannen min, men han tar innpå.. |
|
|
|
|
|
#240 |
|
flisespikker
|
Denslags vaktordninger er ikke noe som er forbeholdt sykepleiere - mannen min (IT-konsulent) har stadig vekk natte- eller helgevakt, der han i utgangspunktet har fri/sover, og får betalt en lav timesats for å være tilgjengelig på telefon i hele perioden. Hvis noen så ringer (hvilket senest skjedde i 3-tiden i natt), skriver han timer (med helge-/nattillegg) for de timene han faktisk jobber - men han får jo ikke fullt betalt for hele natten fordi noen kanskje kunne kommet til å ringe.
|
![]() |
|
|