|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#62 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg er enig med alle som mener at slike ting er en del av det å ha barn. Hos oss er det FAU som arrangerer 17.mai, og det er den viktigste inntektskilden til FAU. Det kommer alle barn til gode og selv om jeg ikke synes det er toppen av lykke å rusle rundt i skolegården på formiddagen 17. mai, så synes pøbelprinsessen det er gøy, og det skaper tilhørighet til skolen og nærmiljøet. Hos oss er det slik at mange som ikke har skolebarn har som tradisjon å komme på skolen, gå i toget og høre på 17.mai-talene.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
heimføing
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats
bai, jeg tror du misforsto meg. Jeg likestilte det å dra på hytta med min "jeg skal gjøre ingenting/jeg feirer ikke 17.mai". Jeg likestilte det ikke med å være f.eks. Jehovas Vitne og det å ikke delta i avgudsdyrkelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg henger meg på Darth. Jeg synes 17. mai er skikkelig kjedelig, men ungene elsker det, og det kunne ikke falle meg inn i måneskinn å ikke stille opp de årene det er min tur. Her spørres ingen, alle settes opp på vakter (en i familien slik at den andre kan passe barn), aleneforeldre hensyntaes (får andre oppgaver i forkant) og Jehovas Vitner slipper enkelt og greit unna - jeg tror det er to familier blant 420 skolebarn det er snakk om.
![]() |
#65 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg syns egentlig det er greit. Tror jeg. Spør meg etter 17 mai neste år, da skal jeg visst være leder for komiteen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsHvis man til vanlig benytter seg av arrangementet på skolen på 17. mai så synes jeg man bør stille opp på en eller annen form for dugnadsarbeid, selv om man tilfeldigvis ikke er til stede akkurat det året som man har unger på det trinnet som har ansvar for feiringen. Men om man stort sett aldri er med og feirer dagen på det arrangementet så har man all rett til å si at man ikke deltar, uansett hvilken årsak det er til at man ikke feirer der. Det er noe med at man gir og får, og det er i mine øyne ikke greit om man bare får men ikke er villig til å gi noe tilbake.
![]() |
#67 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg er vokst opp på et lite sted og det var ikke så mange å dele oppgavene på rett og slett. Om ungene skulle få 17.mai-feiring så var man avhengig av at foreldrene bidro. Oftest så har vel de aller fleste mer lyst til å dra på hytta eller grille i hagen i stedet for å være på dugnad, men jeg synes det er en viktig del av det å være foreldre og bidra til et godt oppvekstmiljø for ungene. Tror barndommen min hadde blitt kjedelig uten 17.mai, korps, fotball, basarer og slikt. Alt var jo basert på foreldreinnsats. Ellers var jo bygda død. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Librocubicularist
|
Det var beroligande. I og med at du siterte meg før svaret ditt, tolka eg det som at du likestilde "gjere ingenting/dra på hytta" (som i mine auge blir mykje av det same) med å vere Jehovas Vitne. Og det stussa eg litt over, for det er ikkje det same. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Jeg skjønner ikke hva relegion har med saken å gjøre her jeg. :domm:
![]() |
#70 |
Passiv
|
Jepp. Pleier man normalt å delta så bør man prioritere å delta på dugnaden det ene året man skal stille der. Ellers syns jeg man snylter. |
![]() |
![]() |
#71 |
Librocubicularist
|
Religion har ingenting med 17. mai å gjere, men religion har mykje med grunnen til at f.eks. Jehovas Vitne ikkje feirer 17.mai å gjere. Og når HI spør om det er greit at nokre foreldre reserverer seg mot å delta på grunn av religion, har dette i aller høgste grad noko med om "folk flest" respekterer mindretalet si religiøse overbevisning eller ikkje å gjere. For JV og andre einskildgrupper, blir dette ei form for avgudsdyrking. Dette er imidlertid ei (statistisk sett) så lita og spesiell gruppe, at eg kan ikkje skjønne at FAU si 17.mai- feiring skal stå og falle på denne gruppa. Eg ville heller lagt inn energien på dei som skal på hytta eller dei som skal vere heime og motivert dei til å delta. Og så ville eg vore imøtekommande mot desse religiøse minoritetene og forsøkt å finne ut om det er andre, ikkje-avgudsdyrkande arrangementer dei heller kan tenke seg å plassere innsatsen sin i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Passiv
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsDet er ikke alle steder JV er en forsvinnende liten gruppe, bai. |
![]() |
![]() |
#73 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#74 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Helt enig!
![]() |
#75 |
Librocubicularist
|
Nei, det kam hende dei er større i nokre lokalmiljø, det er sant. I dei tilfella eg kjenner til, er det snakk om 3-4 elevar på ein heil skule, og då er det kanskje ikkje dei som er hovedproblemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Dette er jeg helt enig i. Overskuddet går hos oss til fellesskapet, så man er med å bidra til dette også. Man bidrar ikke bare til arrangementet.
![]() |
#77 |
Librocubicularist
|
Godt poeng. Eg er einig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
flisespikker
|
Jeg kjenner flere i Oslo som har barn på skoler der det er tre klassetrinn som arrangerer - f.eks. 1., 3. og 5. klasse. Har man da to-tre barn som er skjevt fordelt i forhold til dette, risikerer man fort å måtte bidra hvert år i ganske mange år. Da skjønner jeg at man da kan bli temmelig lei (og så synes jeg jo også at da kan man ta til orde for et litt mindre omfattende arrangement, da).
![]() |
#79 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsPå vår skole er det ett klassetrinn som står for 17.maifeiringen (7.klasse) og da må alle stille opp. Greit nok at kanskje alle ikke feirer 17. mai eller ikke er hjemme den dagen, men da må de stille opp på ting som må ordnes i forkant. Overskuddet av denne dagen går direkte til klassetrinnet, så det er en dugnad for klassen. Dvs. en må gjøre det ett år for hver unge. De som ikke er hjemme eller ikke feirer får ikke noe fritak for å stille opp, men må da gjøre ting på forhånd siden det er mye som må organiseres og ordnes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Man kan vel alltids bidra med noe annet, som f.eks å levere en kake eller noe. Fleksibilitet må gå begge veier tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|