Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-12, 21:38   #121
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: Hull i ørene hos barn - igjen

Er det nå det er på tide med en "white trash"-definisjon?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 21:54   #122
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ellers lurer jeg på om det kan tankes å være en sammenheng mellom egen allergi og viljen til å gi ungene hull i ørene tidlig?

Jeg vil nok tro at de fleste som har nikkelallergi er motvillig til å la barna ta hull i ørene, men det er nok ikke det eneste argumentet mot. Selv har jeg ikke hull i ørene selv, og heller ingen allergier (sammenheng?), og kommer til å holde igjen på hull i ørene så lenge som overhodet mulig. Har ikke satt noen aldersgrense, det får vi se når/hvis det blir aktuelt, men de skal være klar over hva de går til og i stand til å stelle ørene selv.

Gammel 14-08-12, 21:55   #123
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i grunnen enig med era. Det er ganske så trashy med hull i ørene på små unger.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 22:19   #124
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og så, for de som tror på akupunktur (har studert med slike folk) - i øreflippen er det visst fler områder som er sensitive for akupunkturpress, eller hva det nå heter. Stikker man hull i en ikke fullt utviklet øreflipp, og setter inn en øredobb, kan man visst for alltid ødelegge et slikt punkt, eller treffe feil punkt, som kan gi smerter og ubehag i andre deler av kroppen seinere. Tar man hull i ørene i voksen alder, bør man gå til en piercer, som har peiling på akupunkturbaner.

Ikke et argument for folk som ikke tror på akupunktur, men et veldig viktig argument for de som tror på slik, skal jeg dømme ut fra de jeg kjenner i de kretser.

En venninne av meg tok med datteren til en akupunktør for at denne skulle vise (merke?) hvor hull var "greit".

Selv er jeg imot, men da jeg var liten var det viktig hva jeg ville. Jeg ville ha hull i ørene. Jeg ville også dra til barnehagen med pysj og lakksko på kaldeste vinteren. Begge deler fikk jeg lov til, for jeg ville jo. (Jeg mistenker at det var noe med tiden også. Fri barneoppdragelse og alt det der.)

I tillegg har jeg noe som minner om et arr på det ene øret etter at jeg hadde en barnevakt som visst også var sterk i viljen. Rødglødende nål og illskrikende barn var resultatet. Og mamma som var rasende, selvsagt.

Jeg har ikke så veldig uttalt nikkelallergi. Eventuelt er jeg god på å holde meg unna. Men jeg tåler ikke "juks" så godt og har vel ikke brukt øredobber siden en gang på begynnelsen av nittitallet.

Jeg vet ikke om det er fair å si at mine barn ikke får lov til å ha hull i ørene, egentlig, all den tid det aldri har vært noe spesielt ønske om det såvidt jeg kan huske. Men de har i alle fall ikke hull og jeg synes ikke hull i ørene er noen god idé.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 22:33   #125
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min 7.5 åring fikk nå i sommer, da hadde hun ønsket seg det en liten stund. Mange av jentene i klassen har. Jeg fikk til 8-årsdagen min.

Gammel 14-08-12, 23:04   #126
juliette
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Etter mye mas fikk jeg hull i ørene da jeg gikk i første klasse. Jeg husker det fortsatt godt for det var veldig stort for meg

Hullene har jeg fortsatt og jeg har aldri hatt allergi selv om de ble tatt på frisørsalong (og jeg mener bestemt at øredobbene var nikkelfri allerede den gang på midten av 80 tallet)

Så ungene kommer nok til å få hull i ørene i den alderen hvis de ønsker det

Mvh white trash

Gammel 14-08-12, 23:08   #127
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg fikk selv ikke hull i ørene før jeg var 11 år gammel, og var nok den siste i klassen

Jeg tok hull i ørene da jeg var 37,5 år. Jeg var i alle fall sist i klassen.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 23:13   #128
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tenkt på dette med hull i ørene lenge, og jeg tror jeg har bestemt meg for at datteren min ikke får før hun har passert ti år. Men, vi er jo to foreldre, så det kan hende det blir seinere.

Jeg tok nylig hull i ørene selv, og jeg skjønner nå enda bedre at det kreves en del av rensing og stell for å unngå verk og at det skal gro pent. Jeg tror datteren min kan ta ansvar for å stelle ørene sine selv, med litt hjelp og vennlige påminnelser fra foreldrene. Men jeg vil gjerne at hun skal bli litt eldre og litt mer moden før hun gjør det, det kan ikke skade å vente til hun starter i 7. klasse f.eks. Jeg har ikke tatt en fast avgjørelse ennå, og det er hun klar over.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 23:48   #129
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg tok hull i ørene da jeg var 37,5 år. Jeg var i alle fall sist i klassen.

Har du sjekket?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 23:52   #130
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg var 6-7 år og utviklet til dels kraftig nikkelallergi.

Gammel 15-08-12, 00:02   #131
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Har du sjekket?

Jeg har også nikkelallergi. Husker ikke når jeg fikk hull i ørene eller om det er derfor. Tror jeg var over 10.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 00:15   #132
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ganske trygg i min påstand at ja hull i ørene på babyer og små barn er sett på som trashy i mange norske kulturer og at det har lettere for å få aksept(litt ovenfra og ned riktignok)som kultur blandt innvandrere.Jeg står altså inne for min påstand at hull i ørene på små unger blir sett på som witetrash av mange selv om det seeeelvfølgelig er de helsemessige farene som gir den massive responsen her inne.

Gammel 15-08-12, 01:44   #133
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Piercing er piercing, ser ikke noen prinsipiell forskjell på ører og øyebryn, for å si det sånn. Det er jo varig lemlesting selv de som lar det gro igjen får aldri tilbake det nydelige øret sitt. Så ut fra det bør jo aldersgrensen være 18 som for enhver piercing.

Nå øker det vel også risken betydelig for å utvikle ev allergi, og jeg kjenner flere som i voksen alder har utviklet relativt aggressiv nikkelallergi som gir problemer med bh-spenner, bukseknapper, mynter osv og virkelig vond kontakteksem. I den grad at enkelte måtte omskoleres fra jobben. Takk, mamma for at jeg fikk hull i ørene

Vi bruker endel klistreøredobber som de har hatt i ulike kjedeklesbutikker. Nå er det gode muligheter for clips også. Glitter har endel! Og de har også selve klipsen som man kan bruke for å gjøre om alle hengeøredobbene deres til clips ( må ha smykketang selv), på Panduro får man kjøpt sånne man kan lage selv ( sølv og gull). Kjenner man noen som skal til England er det en kjede som heter Claire's som har skikkelig mye motsomt i smykker og MYE clips.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 01:48   #134
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg vil nok tro at de fleste som har nikkelallergi er motvillig til å la barna ta hull i ørene, men det er nok ikke det eneste argumentet mot. Selv har jeg ikke hull i ørene selv, og heller ingen allergier (sammenheng?), og kommer til å holde igjen på hull i ørene så lenge som overhodet mulig. Har ikke satt noen aldersgrense, det får vi se når/hvis det blir aktuelt, men de skal være klar over hva de går til og i stand til å stelle ørene selv.

Jeg har ikke allergi, ikke hull i ørene og tillater ikke at barnet får selv om hun har ønsket seg det lenge. Jeg skylder på helse, men ok: jeg synes ikke hull i ørene er noe fint. Jeg kan godt bruke clips/ ørepynt - men øret blir virkelig ikke særlig pent med det hullet. Og det er irreversibelt. Det hjelper ikke med 20 år med hengeøredobber, heller. Sånn, der sa jeg det

Og være klar over hva de går til. Kan et barn egentlig gi et informert samtykke til en piercing?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 08:24   #135
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig glad over at Mazungen ikke vil ha hull i ørene, hun er veldig ansvarlig og skikkelig, og når alle jentene i klassen har hull i ørene hadde jeg nok kanskje ikke vært den flinkeste til å si nei, men her er det ikke et tema.

Tror det har noe med hysterisk gråt i frisørstolen ved siden av Mazungen for 4-5 år siden.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 09:18   #136
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg er veldig glad over at Mazungen ikke vil ha hull i ørene, hun er veldig ansvarlig og skikkelig, og når alle jentene i klassen har hull i ørene hadde jeg nok kanskje ikke vært den flinkeste til å si nei, men her er det ikke et tema.

Tror det har noe med hysterisk gråt i frisørstolen ved siden av Mazungen for 4-5 år siden.

Jeg vil ikke akkurat påstå at Fireåringen min er uansvarlig og uskikkelig bare fordi hun ønsket seg hull i ørene altså.
Og nei, jeg har heller ikke tenkt å forsvare at vi lot henne få hull i ørene. Hadde vi syns det var dumt eller White trash så hadde vi ikke gjort det.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 09:30   #137
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En fireåring er ikke uansvarlig om han ønsker seg hull i ørene. Fireåringer er ikke modne nok til å skjønne hva hull i ørene innebærer. Det er foreldrene som har ansvaret og påfører barna dette.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 11:59   #138
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Lillesøster blir 6 i år, og mange av hennes venninner har fått hull i ørene. Hun har spurt et par ganger, men jeg har sagt at det blir lenge til. Helst 16. Jeg har nikkelallergi, i tillegg til en del allergier til.

Jeg får veldig vondt i hodet av å bruke øredobber, så det er sjelden jeg bruker noe. Jeg fikk vel da jeg var 12.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 12:21   #139
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg måtte finne igjen tråden min fra i fjor om hull i ørene på datteren min og innspill til om mitt argument mot var gyldig eller ei.

http://www.foreldreportalen.no/forum...a+hull+%F8rene

Det ble hull i ørene ved 9 år og selv om jeg ikke liker det så innser jeg at mitt argument om at det er "stygt" ikke holdt mål. (Jeg var aldri bekymret for allergier eller at hun ikke ville klare å stelle det selv).

Jeg fant et piercingstudio og snakket mye med de på forhånd (Pinpoint piercing) og de hadde ingen problemer med piercing på en 9 åring (men ville helst ikke ha de så mye yngre en 9. )

Så nå vil hun ikke lenger være den eneste jenta i klassen som ikke har hull i ørene men siden hun nå er stor 4 klassing klarer jeg helt fint å leve med det.

Sist redigert av Lisa : 15-08-12 kl 16:55.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.