Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt
Opprinnelig lagt inn av Line*, her.
Nabbe: Du vet godt at du representerer en fllott måte å snakke om Islam på. Det har du alltid gjort, og er en god talskvinne for din religion.
Du vet også fryktelig godt at du hører til mindretallet? Ikke sant? Jeg har i hvertfall sjeldent sett dine "likekvinner/menn". Faktisk fler menn enn kvinner, når jeg tenker meg om.
Kan det ha sin årsak i at dette er noe du faktisk har valgt selv og ikke er født inn i?
Dette henger nok mest sammen med hvilke land de muslimene du kjenner kommer fra (og dermed er vi tilbake til kulturen igjen). De fleste muslimene jeg kjenner kommer fra Sri Lanka, og de føler jeg er mye nærmere Nabbe i sine holdninger enn de pakistanerene jeg har møtt. Den ene familien jeg kjenner derfra kom hit til Norge fordi kona skulle få ta doktorgrad ved instituttet jeg jobber ved. Mannen hennes ble med for å være hjemme og passe barna imens. Jeg jobber også sammen med en muslimsk mann fra Bosnia, jeg kjenner heller ikke igjen han, kona eller datra hans i det som beskrives fra pakistansk eller somalisk kultur.