Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt
Opprinnelig lagt inn av Line*, her.
Men hva er poenget med disse prøvelsene? Hvorfor vil ikke din Gud ha fred og fordragelighet, la alle sameksistere i den samme harmoni og søke paradis sammen? Som en samlet flokk? Hva er meningen med splittelse og prøvelser om det kan unngås?
Kristendommen skylder jo på Eva. At hun fristet seg til å ta eplet, og det skal "vi" lide for.
Er det noen sammenligning der i Islam?
Gud vil ha fred, det er ett av islams viktigeste budskap. Kun forsvarskrig er lov. (det er ulike tolkninger om dette, i know...)
Vi tror ikke på arvesynden, nei, vi tror ikke at det var en ond handling Eva gjorde.
Islam er jo ikke unik når det gjelder sekterisk uenighet da, forsåvidt, det eksisterer jo i kristendommen og jødedommen også. Gud er jo samme Gud, og om han ville at vi alle skulle være like, og om han ikke ville gi oss disse prøvelser, hadde han skapt oss alle som muslimer av en ensartet gruppe. Men mennesker har sin egen frie vilje, uansett.
Opprinnelig lagt inn av Line*, her.
Og hvorfor gir den Guden du tror på mer vilje til mannen i form av lover enn til kvinnen?
Vilje til mannen? Hvilke lover er det du peker på her, og kom kun med referanser fra Koranen og Hadith, ikke referer til noen "jeg mener at" eller "jeg tror muslimer tror", det orker jeg ikke. Vis meg fatwaer som gir mer vilje til mannen, enn til kvinnen, og det kun fra troverdige lærde. Helst unngå de som blindt følger en lovskole.
|