|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttJeg tror, eller er forsåvidt sikker på, at vi tror på samme Gud. Vi tror på alle profetene, fra Abraham og Noah, til Moses og Jesus. Det skiller seg jo bare med småting. Vi tror i tillegg til alt dette, på den siste profeten, Mohammed, som også Jesus snakket om. Jødene tror ikke på Jesus. Selv om troen på profetene skiller oss, kan man jo tro på samme Gud. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt
Er det siste avsnittet et svar på det siste spørsmålet mitt... om hvem som er muslimer? Jeg vet ikke om jeg helt skjønner svaret ditt. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Stadig underveis
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttMener du at det står i Bibelen at Jesus snakket om Mohammed? I så fall hvor? Eller hva sa han? |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttJeg tror kanskje Kadra uttaler seg mer på bakgrunn av det somaliske miljøet spesielt (som er det hun har best kjennskap til), heller en islam i sin helhet. Det hun gikk ut mot først var jo imamer som oppfordret til omskjæring av jenter, og dette er jo først og fremst et problem i Somalia og andre land i Afrika, ikke i mesteparten av den muslimske verden. Jeg tror det hun nå går ut mot er hvordan koranen tolkes i hennes kultur. Det er helt klart nødvendig med en holdningsendring i det somaliske miljøet. Hendelsen i går kveld er et tydelig tegn på det.
|
|
|
#65 |
|
Skrekkøgle
|
*Det* er jeg veldig enig i! |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Hvorfor mener du at Gud er samlende om han er allmektig og vet at mennesker ville krangle? Er det en prøvelse du tror han synes er tilfredstillende med tanke på hva som skjer med verden i dag, eller sier dere da som mange av de kristne til det samme spørsmålet: "Det er Satans verk". At det er "onde krefter" som opptrer slik, sånn at de "sanne troende" skal få prøvelser og vise sin sterke tro og standhaftighet? |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Skrekkøgle
|
Mange kristne mener det er Den Hellige Ånd, mens andre mener det er Mohammed: http://www.answering-christianity.co..._muh_bible.htm (fant ikke noen link på norsk, desverre) |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Skrekkøgle
|
Det er ikke nødvendigvis onde krefter, eller Satan, men menneskets egen, frie vilje, som Gud har gitt oss... Noen legger det på Satan, andre på viljen. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Expired
Men hva er poenget med disse prøvelsene? Hvorfor vil ikke din Gud ha fred og fordragelighet, la alle sameksistere i den samme harmoni og søke paradis sammen? Som en samlet flokk? Hva er meningen med splittelse og prøvelser om det kan unngås? |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Expired
Og hvorfor gir den Guden du tror på mer vilje til mannen i form av lover enn til kvinnen? |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Skrekkøgle
|
Gud vil ha fred, det er ett av islams viktigeste budskap. Kun forsvarskrig er lov. (det er ulike tolkninger om dette, i know...)
Vilje til mannen? Hvilke lover er det du peker på her, og kom kun med referanser fra Koranen og Hadith, ikke referer til noen "jeg mener at" eller "jeg tror muslimer tror", det orker jeg ikke. Vis meg fatwaer som gir mer vilje til mannen, enn til kvinnen, og det kun fra troverdige lærde. Helst unngå de som blindt følger en lovskole. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttDette var ganske sterke uttalelser om Islamsk råd...
|
|
|
#73 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttJeg synes nå han var en smule unyansert. Kanskje i og med at han ikke er praktiserende (vil jeg tro) så føler han at IRN ikke representerer han? Jeg bare gjetter, altså. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Mother of Dragons
|
An-Nisa 34 (4 kapittel i Koranen)
I all rettferdighet må det sies at det er diskutert om det er riktig å tolke det som "å slå" eller om det betyr "å straffe".
|
|
|
#75 |
|
Princess Skids and Scars
|
Veldig godt sagt. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Ja, jeg kjenner ikke godt nok til Islamsk råd til å vite hva som egentlig er sant, men regner med at han har noen poeng, samtidig som alle parter i slike debatter har en tendens til å bli unyanserte. Litt fordi det gås veldig i angrepsposisjon når de forskjellige skal uttale seg. Men jeg vil tro at en del imaner blir for konservative og noen for fundementalistiske for moderate eller ikke-praktiserende muslimer, slik som mange prester og pastorer blir for kristne eller såkalte "kristne". Men jeg synes det var en god ide å ha større kontroll på økonomisk støtte til ulike retninger.
|
|
|
#77 |
|
Expired
Jeg baserer meg på fakta:
Hvor er kvinnens frie vilje her? |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Expired
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
Absolut ateist
|
Og mens man trodde det ikke kunne komme mer piss fra din kant, så slår du jaggu til igjen.
|
|
|
#80 |
|
Skrekkøgle
|
Her er klipp fra en mellomfagsoppgave i arabisk, som gikk ut på å påpeke en del feil og mangler i norske og en del engelske oversettelser:
|
|
|
|
![]() |
|
|