Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-07, 20:54   #61
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Jeg tror, eller er forsåvidt sikker på, at vi tror på samme Gud. Vi tror på alle profetene, fra Abraham og Noah, til Moses og Jesus. Det skiller seg jo bare med småting. Vi tror i tillegg til alt dette, på den siste profeten, Mohammed, som også Jesus snakket om. Jødene tror ikke på Jesus. Selv om troen på profetene skiller oss, kan man jo tro på samme Gud.

Jeg mener de som tror på Guds Enhet. De som ikke assosierer partnere med Gud, og som ikke mener han har barn, foreldre eller noe annet. Enhetstroen er veldig sterk i islam.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 20:59   #62
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg tror, eller er forsåvidt sikker på, at vi tror på samme Gud. Vi tror på alle profetene, fra Abraham og Noah, til Moses og Jesus. Det skiller seg jo bare med småting. Vi tror i tillegg til alt dette, på den siste profeten, Mohammed, som også Jesus snakket om. Jødene tror ikke på Jesus. Selv om troen på profetene skiller oss, kan man jo tro på samme Gud.

Jeg mener de som tror på Guds Enhet. De som ikke assosierer partnere med Gud, og som ikke mener han har barn, foreldre eller noe annet. Enhetstroen er veldig sterk i islam.

Er det siste avsnittet et svar på det siste spørsmålet mitt... om hvem som er muslimer? Jeg vet ikke om jeg helt skjønner svaret ditt.

Så du tror at både du og jeg er på vei til Paradis?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 21:00   #63
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Mener du at det står i Bibelen at Jesus snakket om Mohammed? I så fall hvor? Eller hva sa han?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 21:13   #64
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje Kadra uttaler seg mer på bakgrunn av det somaliske miljøet spesielt (som er det hun har best kjennskap til), heller en islam i sin helhet. Det hun gikk ut mot først var jo imamer som oppfordret til omskjæring av jenter, og dette er jo først og fremst et problem i Somalia og andre land i Afrika, ikke i mesteparten av den muslimske verden. Jeg tror det hun nå går ut mot er hvordan koranen tolkes i hennes kultur. Det er helt klart nødvendig med en holdningsendring i det somaliske miljøet. Hendelsen i går kveld er et tydelig tegn på det.

Gammel 13-04-07, 22:04   #65
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg tror kanskje Kadra uttaler seg mer på bakgrunn av det somaliske miljøet spesielt (som er det hun har best kjennskap til), heller en islam i sin helhet. Det hun gikk ut mot først var jo imamer som oppfordret til omskjæring av jenter, og dette er jo først og fremst et problem i Somalia og andre land i Afrika, ikke i mesteparten av den muslimske verden. Jeg tror det hun nå går ut mot er hvordan koranen tolkes i hennes kultur. Det er helt klart nødvendig med en holdningsendring i det somaliske miljøet. Hendelsen i går kveld er et tydelig tegn på det.

*Det* er jeg veldig enig i!

Gammel 13-04-07, 22:09   #66
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Gud er samlende, men han vet også at mennesker kom til å krangle, og vet at vi ikke klarer holde sammen. Først ble jødedommen delt i 71 sekter, så ble kristendommen delt i 72 sekter, og så kom islam, og ble delt i 73. Det er vår prøvelse, og det skal være vår jihaad (bestrevelse, ikke "Hellig Krig" som noen tror) å få samlet alle muslimer til en Ummah (samfunn) av muslimer igjen.

Hvorfor mener du at Gud er samlende om han er allmektig og vet at mennesker ville krangle? Er det en prøvelse du tror han synes er tilfredstillende med tanke på hva som skjer med verden i dag, eller sier dere da som mange av de kristne til det samme spørsmålet: "Det er Satans verk". At det er "onde krefter" som opptrer slik, sånn at de "sanne troende" skal få prøvelser og vise sin sterke tro og standhaftighet?

Lille*My: Det er nok riktig.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 22:09   #67
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Mener du at det står i Bibelen at Jesus snakket om Mohammed? I så fall hvor? Eller hva sa han?

Mange kristne mener det er Den Hellige Ånd, mens andre mener det er Mohammed: http://www.answering-christianity.co..._muh_bible.htm (fant ikke noen link på norsk, desverre)

Gammel 13-04-07, 22:10   #68
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Hvorfor mener du at Gud er samlende om han er allmektig og vet at mennesker ville krangle? Er det en prøvelse du tror han synes er tilfredstillende med tanke på hva som skjer med verden i dag, eller sier dere da som mange av de kristne til det samme spørsmålet: "Det er Satans verk". At det er "onde krefter" som opptrer slik, sånn at de "sanne troende" skal få prøvelser og vise sin sterke tro og standhaftighet?

Lille*My: Det er nok riktig.

Det er ikke nødvendigvis onde krefter, eller Satan, men menneskets egen, frie vilje, som Gud har gitt oss... Noen legger det på Satan, andre på viljen.

Gammel 13-04-07, 22:13   #69
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke nødvendigvis onde krefter, eller Satan, men menneskets egen, frie vilje, som Gud har gitt oss... Noen legger det på Satan, andre på viljen.

Men hva er poenget med disse prøvelsene? Hvorfor vil ikke din Gud ha fred og fordragelighet, la alle sameksistere i den samme harmoni og søke paradis sammen? Som en samlet flokk? Hva er meningen med splittelse og prøvelser om det kan unngås?
Kristendommen skylder jo på Eva. At hun fristet seg til å ta eplet, og det skal "vi" lide for.
Er det noen sammenligning der i Islam?

Gammel 13-04-07, 22:14   #70
Line*
Expired

Standard

Og hvorfor gir den Guden du tror på mer vilje til mannen i form av lover enn til kvinnen?

Gammel 13-04-07, 22:24   #71
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Men hva er poenget med disse prøvelsene? Hvorfor vil ikke din Gud ha fred og fordragelighet, la alle sameksistere i den samme harmoni og søke paradis sammen? Som en samlet flokk? Hva er meningen med splittelse og prøvelser om det kan unngås?
Kristendommen skylder jo på Eva. At hun fristet seg til å ta eplet, og det skal "vi" lide for.
Er det noen sammenligning der i Islam?

Gud vil ha fred, det er ett av islams viktigeste budskap. Kun forsvarskrig er lov. (det er ulike tolkninger om dette, i know...)

Vi tror ikke på arvesynden, nei, vi tror ikke at det var en ond handling Eva gjorde.

Islam er jo ikke unik når det gjelder sekterisk uenighet da, forsåvidt, det eksisterer jo i kristendommen og jødedommen også. Gud er jo samme Gud, og om han ville at vi alle skulle være like, og om han ikke ville gi oss disse prøvelser, hadde han skapt oss alle som muslimer av en ensartet gruppe. Men mennesker har sin egen frie vilje, uansett.

Og hvorfor gir den Guden du tror på mer vilje til mannen i form av lover enn til kvinnen?

Vilje til mannen? Hvilke lover er det du peker på her, og kom kun med referanser fra Koranen og Hadith, ikke referer til noen "jeg mener at" eller "jeg tror muslimer tror", det orker jeg ikke. Vis meg fatwaer som gir mer vilje til mannen, enn til kvinnen, og det kun fra troverdige lærde. Helst unngå de som blindt følger en lovskole.

Gammel 13-04-07, 22:55   #72
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Dette var ganske sterke uttalelser om Islamsk råd...
Jeg tror, når det gjelder økonomisk støtte, at det er altfor liten kontroll av hvordan slik støtte fra staten brukes. De gir jammen med økonomisk støtte til alt som kaller seg en eller annen religiøs retning, satt på spissen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171203

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:01   #73
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Jeg synes nå han var en smule unyansert. Kanskje i og med at han ikke er praktiserende (vil jeg tro) så føler han at IRN ikke representerer han? Jeg bare gjetter, altså.

Jeg selv har ikke noe spesielt med IRN å gjøre altså, men å karrakterisere alle som fundamentalister, Hamas-tilhengere og sånn, synes jeg blir litt feil.

Gammel 13-04-07, 23:07   #74
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vilje til mannen? Hvilke lover er det du peker på her, og kom kun med referanser fra Koranen og Hadith, ikke referer til noen "jeg mener at" eller "jeg tror muslimer tror", det orker jeg ikke. Vis meg fatwaer som gir mer vilje til mannen, enn til kvinnen, og det kun fra troverdige lærde. Helst unngå de som blindt følger en lovskole.

An-Nisa 34 (4 kapittel i Koranen)

Sitat:

Men are the protectors and maintainers of women, because Allah has made one superior to the other, and because they support them from their means. Therefore the righteous women are devoutly obedient, and guard in (the husband's) absence what Allah would have them guard. As to those women on whose part ye fear disloyalty and ill-conduct, admonish them (first), (Next), refuse to share their beds, (And last) beat them; but if they return to obedience, seek not against them Means (of annoyance): For Allah is Most High, great (above you all).

I all rettferdighet må det sies at det er diskutert om det er riktig å tolke det som "å slå" eller om det betyr "å straffe".

Gammel 13-04-07, 23:09   #75
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det er ren hersketeknikk - på sitt ekleste og jævligste - å påstå at hun "bare" er PR-kåt. Det spiller ingen rolle for meg - men Kadra har en soleklar rett til ytringsfrihet og jeg håper hennes mot gjør at flere unge kvinner benytter seg av ytringsfriheten til å kunne mene det se selv ønsker.

Veldig godt sagt.

Det er det at hun går forran som et godt eksempel som er det esensielle. Akkurat hva hun sier og mener er underordnet det at hun kan påvirke andre unge muslimske kvinner til å stå frem. Det at hun blir overfalt og utstøtt av det somaliske miljøet ødelegger dessverre noe av den effekten.

Det blir litt som at kvinnelige ledere kan være et forbilde for andre kvinner. Dess flere kvinnelige ledere det finnes, dess mer naturlig blir det for andre kvinner å satse på karriere. Det betyr ikke nødvendigvis at alle disse forbildene må være gode ledere, men det er underordnet.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:09   #76
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes nå han var en smule unyansert. Kanskje i og med at han ikke er praktiserende (vil jeg tro) så føler han at IRN ikke representerer han? Jeg bare gjetter, altså.

Jeg selv har ikke noe spesielt med IRN å gjøre altså, men å karrakterisere alle som fundamentalister, Hamas-tilhengere og sånn, synes jeg blir litt feil.

Ja, jeg kjenner ikke godt nok til Islamsk råd til å vite hva som egentlig er sant, men regner med at han har noen poeng, samtidig som alle parter i slike debatter har en tendens til å bli unyanserte. Litt fordi det gås veldig i angrepsposisjon når de forskjellige skal uttale seg. Men jeg vil tro at en del imaner blir for konservative og noen for fundementalistiske for moderate eller ikke-praktiserende muslimer, slik som mange prester og pastorer blir for kristne eller såkalte "kristne". Men jeg synes det var en god ide å ha større kontroll på økonomisk støtte til ulike retninger.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:11   #77
Line*
Expired

Standard

Men mennesker har sin egen frie vilje, uansett.

Jeg baserer meg på fakta:

Sitat:

Skilsmissesakene kan kompliseres ytterligere om mannen – selv om han fortsatt regner seg som gift – tar en ny kone. Sharia tillater nemlig polygami. I følge norsk lov er mannen ugift, og dermed er det ikke noe i veien for at han gifter seg på nytt.
I følge norsk lov er hans eks-kone også ugift, men skulle hun gifte seg på nytt er det i strid med sharia.

Hvor er kvinnens frie vilje her?

Jeg kan ikke komme med noe fra Koranen eller fra muslimer. Det blir ikke objektivt.
Du bør jo også orke å forholde deg til kalde fakta, i denne formen, slik du mener vi skal forholde oss til din tro? Som er basert på kalde fakta fra skriften, kalde fakta fra de som praktiserer denne troen best, i følge deg, og andre troende.

Gammel 13-04-07, 23:12   #78
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

I all rettferdighet må det sies at det er diskutert om det er riktig å tolke det som "å slå" eller om det betyr "å straffe".

Gammel 13-04-07, 23:14   #79
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke komme med noe fra Koranen eller fra muslimer. Det blir ikke objektivt.

Og mens man trodde det ikke kunne komme mer piss fra din kant, så slår du jaggu til igjen.

Gammel 13-04-07, 23:16   #80
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Her er klipp fra en mellomfagsoppgave i arabisk, som gikk ut på å påpeke en del feil og mangler i norske og en del engelske oversettelser:

Sitat:

Først vil jeg peke på at å oversette qawwamuna ‘ala-nnisa’i, med “menn er kvinners formyndere” er uheldig fordi formynderskap innebærer bl.a. å ha ansvaret for en umyndig person. Kvinner betraktes i islam som selvstendige juridiske subjekter og like ansvarlige overfor Allah for sin tro og sine handlinger som mannen er[1], og ikke umyndige. Qawwam er en emfatisk form av den aktive partisippen qa’im, som også omfatter aspektene beskyttelse og underhold i tillegg til ansvarsaspektet fra grunnformen, og må dessuten ses i forbindelse med den påfølgende preposisjonen ‘ala. Hvis man sier qama ‘ala al mar’a kan det bety “han tok ansvar for kvinnen” eller “han påtok seg kvinnens underhold”, dvs han forsørget henne. (Lane 1863: 2995) Hvis vi leser verset i sammenheng med foregående vers om fordeling av arv virker det klart og tydelig at det er snakk om økonomiske forhold. Formynderskap kan også bety å ha økonomisk ansvar for noen, men hvorfor ikke velge et ord som uttrykker dette klarere uten å gi inntrykk av at Koranen sier at kvinner er, som barn, ute av stand til å ta egne avgjørelser?

[1] Se for eksempel Koranen 9:71-72, 33:35, 49:13 og 5:8.

Det neste ankepunktet er oversettelsen av fa ithuhunna wa hjiruhunna fil madhaji i wa dribuhunna. "...skal dere formane, gå ikke til sengs med dem og gi dem stryk."
Ord for ord ser den tilsynelatende grei ut, men for å kunne formidle budskapet så korrekt som mulig er det absolutt nødvendig å sette denne sekvensen i sammenheng med relevante ahadith og sharias retningslinjer for hvordan å takle ekteskapsproblemer. For det første framgår det klart av anerkjente tolkninger at disse tre delene av irettesettelse skal foregå steg for steg, og ikke samtidig eller like etter hverandre, som vi kan få inntrykk av i oversettelsen. Hvis mannen merker tegn på oppsetsighet i sin kone skal han først snakke med henne om det for å prøve å løse problemene på den måte. Her vil jeg også bemerke at “formane” bør få følge av evt. byttes ut med “advare” eller “minne på”, synonymer som understreker det islam ellers lærer oss om tålmodighet og godhet i forholdet mellom ektefellene.[1]

Så, hvis det viser seg nyttesløst og hun faktisk gjør seg skyldig i nushuz, (som for så vidt omfatter en mye sterkere grad av illojalitet, svik, eller umoralsk oppførsel enn ordet “oppsetsighet” gjør på norsk), skal han unngå å dele seng med henne for å advare henne om at grensen er nådd, og hvis ikke det heller har noen effekt kan han som en siste utvei ty til fysisk advarsel. (Al-Misri 1994:541). Wa-dribuhunna ble forklart i Muhammeds (fvmh) siste preken under “avskjeds-pilgergimsferden” som ghayr mubarrih: “uten å forårsake smerte” , mens “å gi stryk” er synonymt med “å banke opp”, som utvilsomt innebærer smerte for den mottakende part. Mange sterke hadith er rappotert om denne uttalelsen[2] og med støtte i disse, understreker alle autoriteter, bl.a. Tabari, at darb, om det skulle gå så langt, bør utformes nærmest som en symbolsk gest, for eksempel med en miswak, tannbørstepinne, eller noe lignende. Flere av islams store lærde bl.a. Al-Shafi i, anser denne handlingen som knapt godtakbar, og mener at den helst bør unngås.Dette begrunnes med Muhammeds (fvmh) holdning til denne saken og viser blant annet hadithen “Slå aldri Allahs tjenerinner”[3]

[1] Se for eksempel Koranen, 30:21, 2:228

[2] Opptegnet av Muslim, Tirmidhi, Abu Dawud, Nasa’i og Ibn Majah.

[3] Opptegnet av Abu Dawud, Al-Nasa’i, Ibn Majah, Ahmad Ibn Hanbal, Ibn Hibban og Hakim med Iyas ibn ‘Abdullah som kilde.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.