Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om kjøp og salg på forum

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-07, 18:51   #41
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om kjøp og salg på forum

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor. Hvis jeg ville selge tyvegods så kunne jeg jo også skrevet dette på?

At man ikke selger noe nytt som brukt er noe helt annet. Jeg har f. eks. videresolgt et par sko jeg kjøpte her inne og opplyser selvsagt om det, slik at kjøper får en viss idé om tilstanden til varen.

Jeg syns på et vis det er tryggere å kjøpe ting brukt her inne enn på finn. Her er brukerne aktive, man "kjenner" dem på en helt annen måte, og kan faktisk henge ut noen hvis de skulle prøve å svindle deg, selge en dårlig vare som ikke svarer til beskrivelsene osv.

Ang. pris så syns jeg det får være opp til hver enkelt i forhold til hvilken risiko de ønsker å ta.

Ang. antall salgsannonser i måneden.. Ja, jo.. Men jeg har f. eks. opprydning og finner en hel haug jeg gjerne vil videreselge, og vil kanskje legge ut en hel haug i visse perioder.

Tillit er vel uansett et viktig element i kjøp og salg, både her og på andre steder på nettet.
Om jeg handler dyrt eller billig, er det uansett ergelig dersom varene ikke passer eller på andre måter ikke tilsvarer mine forventninger, og det er en god løsning å selge den videre.
For min del er det enkelt å eventuelt selge noe her på forumet. Jeg vet at her finner jeg kjøpere til mine evnt varer.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 18:55   #42
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor. Hvis jeg ville selge tyvegods så kunne jeg jo også skrevet dette på?

Jeg mente å skrive det slik det er, for å unngå at enkelte mistenker en for å selge tyvgods når en selger varer i "byttbar stand". Om en selger tyvgods så skriver man hva man vil, uærlig er en da uansett.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 19:12   #43
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjøper kun av folk som har vært på forumet en stund, som har bra med ryktepoeng og som jeg føler at jeg "kjenner". Har kjøpt MYE og solgt litt herinne og på NM gjennom tiden, og er aldri blitt skikkelig snytt. Men jeg har da sett plagg hvor selger har oppgitt en høy nypris, mens jeg forlengst har sett samme plagg i butikkene til opptil 70% minus. Så litt privatkremmeri har det vel vært !

Dette med "lappen på" er jeg uansett skeptisk til - mange lapper sitter fast med sikkerhetsnål fra butikken - det er bare å ta den av, bruke plagget, og sette nålen på igjen.

Jeg ville være forstander av, at man skal ha et vis antal ryktepoeng/innlegg for å se kjøp/salg forumet. På denne måten unngår man, at det får et alt for kommersielt præg.

Selv legger jeg ind imellem nye plagg ut for salg. Dette er ting som jeg har kjøpt over nettet eller på salg sæsonen før, og som ikke passer. Då prøver jeg, om jeg kan få noe for det, før jeg forærer det til venner.

Gammel 16-04-07, 19:32   #44
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har med vilje valgt å ikke nevne min evne til å kjøpe klær (som er utsolgte i min størrelse) for å slanke meg inn i dem. Jada.

Året etter henger de der, like forbannet for små, men i tillegg kanskje umoderne. Med lappene på.

Jeg har for øvrig av og til sett plagg på loppemarked med lappene på. Jeg antar at de færreste butikktyver stjeler kun av psykiske årsaker; de fleste vil vel enten stjele det til eget bruk eller for salg. Ubrukte klær som havner på loppis tror jeg nok at man kan ane historien til.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 20:05   #45
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Hattifnatten: Hva vet du om selgere her inne ikke annonserer de samme tingene på Finn også?

Så lenge det ikke er snakk om at det drives forretning så ser jeg ikke problemet med at ting selges med lappen på.

Dessuten er det mye mer morro å selge her framfor på Finn.
Man handler med folk man kjenner (til en viss grad i alle fall), og det foregår en mye bedre kommunikasjon rundt handelen enn på Finn.

Sikkerheten ser jeg ikke på som noe problem. Hvis man prøver å svindle noen på et forum så er man temmelig dum. Det kan tenkes han/hun klarer det én gang, men den risikoen må man jo ta enten det er snakk om brukte eller nye ting hvis man vil bruke markedsplassen.

Gammel 16-04-07, 20:11   #46
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg mye tryggere med å kjøpe noe her enn på finn.no. (Har aldri kjøpt eller solgt noe der).
Her kjenner/har jeg et visst inntrykk av selgerne, og hvis mange andre er fornøyde regner jeg sjansen for å få en pakke gamle aviser i posten som minimal.
Men det er jo selvfølgelig alltid en liten risiko med å handle brukte (eller ubrukte) ting på nett på den måten.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 20:15   #47
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Nå snakker jeg på generelt grunnlag -jeg kjenner ikke kjøp og salg sidene her inne så godt, og heller ikke brukerne, men i tillegg til det fnatten sier om tyvgods, snakker hun vel også om å bruke sidene her som nettbutikk? Jeg er selv moderator på kjøp og salg-sider på et forum, og der er det mange som bruker sidene som sin inntektskilde eller biinntekt. Annonsene ser ut som brukte klær, feilkjøp eller gaver som ikke er brukt, men man skjønner jo etterhvert at dette er snakk om import av klær som selges via småannonser. Kanskje det ikke er et problem her, kanskje det ikke er et problem noe sted, men å diskutere hvorvidt kjøp og salg-sidene skal være kommersielle eller ikke, synes jeg er en riktig diskusjon å ha. Dersom noen her inne bruker trådene som sin nettbutikk, synes jeg personlig det er mer ærlig å annonsere det ut i fra hva det er, ikke under skinnhistorier om å være feilkjøp, gaver eller annet ymse (som sagt: kjenner ikke forumet her, snakker på generelt grunnlag).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 20:18   #48
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Jeg ser ikke helt problemet. Spesielt i og med brukerne her er mer "kjente" enn på feks Finn.
Feilkjøp skjer og spesielt via internett. Og da synes jeg det er mye bedre at andre kan ha glede av ting via videresalg, enn at ting blir liggende for så å bli kastet/gitt loppis.

Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 20:24   #49
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Nå har ikke jeg solgt noe her inne :lat: , men jeg kjenner meg igjen i det å ha en del klær med lappene på i skapet. Enten ting jeg har importert eller ting som er for små eller ikke slik jeg trodde.

Jeg har handlet litt på kjøp og salg forumet og det at forumet er så "lite" gjør at det oppleves som veldig trygt.

Jeg har aldri tenkt tanken at noen har "nettbutikken" sin der :naiv:

Gammel 16-04-07, 20:26   #50
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har solgt ting med merkelapp på jeg og -riktignok ikke her inne. Det kan vel skje alle at man kjøper noe feil man ikke gidder eller ikke kan få levert tilbake. Selv er jeg litt for ivrig på å hamstre sko til ungene på salg, men det er jo ikke alltid de passer når sesongen kommer........

Gammel 16-04-07, 20:28   #51
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Nå snakker jeg på generelt grunnlag -jeg kjenner ikke kjøp og salg sidene her inne så godt, og heller ikke brukerne, men i tillegg til det fnatten sier om tyvgods, snakker hun vel også om å bruke sidene her som nettbutikk? Jeg er selv moderator på kjøp og salg-sider på et forum, og der er det mange som bruker sidene som sin inntektskilde eller biinntekt. Annonsene ser ut som brukte klær, feilkjøp eller gaver som ikke er brukt, men man skjønner jo etterhvert at dette er snakk om import av klær som selges via småannonser. Kanskje det ikke er et problem her, kanskje det ikke er et problem noe sted, men å diskutere hvorvidt kjøp og salg-sidene skal være kommersielle eller ikke, synes jeg er en riktig diskusjon å ha. Dersom noen her inne bruker trådene som sin nettbutikk, synes jeg personlig det er mer ærlig å annonsere det ut i fra hva det er, ikke under skinnhistorier om å være feilkjøp, gaver eller annet ymse (som sagt: kjenner ikke forumet her, snakker på generelt grunnlag).

Men vil ikke slik bruk skinne igjennom ganske fort? Jeg synes det er bedre å innrapportere slike brukere og sperre deres adgang til markedsplassen fremfor å lage generelle restriksjoner (antall annonser i mnd osv) for alle brukere.

Gammel 16-04-07, 20:40   #52
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg har solgt ting med merkelapp på jeg og -riktignok ikke her inne. Det kan vel skje alle at man kjøper noe feil man ikke gidder eller ikke kan få levert tilbake. Selv er jeg litt for ivrig på å hamstre sko til ungene på salg, men det er jo ikke alltid de passer når sesongen kommer........

Når du da selger skoene videre, oppgir du da hva du betalte eller veiledende pris? (Ikke bare rettet til deg, men siden du nevnte det å selge videre ting som er kjøpt på salg)

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 20:43   #53
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Når du da selger skoene videre, oppgir du da hva du betalte eller veiledende pris? (Ikke bare rettet til deg, men siden du nevnte det å selge videre ting som er kjøpt på salg)

I sånne situasjoner skriver jeg både hva som er veiledende pris, og hva jeg betalte

Gammel 16-04-07, 20:45   #54
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har ikke prøvd det, men det tror jeg ja. At det er som et slags depositum-system.

Det systemet på Finn driver jeg og tester ut for første gang nå med en som har kjøpt noe av meg. Og mere tungrodd system skal en lete lenge etter. Helt håpløst. Jeg får kanskje pengene mine til slutt, men nå er i alle fall endelig varen på vei til kjøpere etter mye sommel fra Payex.

Jeg synes det er helt greit at folk selger klær med merkelappen på. Jeg skjønner godt at folk gjør feilkjøp og ikke får byttet igjen fordi de først angrer en stund etterpå når de ser at plagget ikke blir brukt eller at det er litt feil størrelse. Eller en handler noe en har lyst på på nettet, så passer det ikke. Jeg synes heller ikke det skal være noe restriksjoner på antall annonser pr. måned og sånn, men at alle bruker skjønn. Jeg synes det er litt dumt når en bruker legger inn 5-6 annonser med ett plagg i hver annonse og fyller opp mesteparten av førstesiden. Det er det som irriterer meg mest på markedsplassen her noen ganger. Greit at en ikke skal ha alt i store tråder, men en kan jo bruke litt skjønn på hva som er mest praktisk for alle brukerene som vil selge noe.

Sist redigert av Elisabet : 16-04-07 kl 20:52.
Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 20:46   #55
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler det blir helt irrelevant hva vedkommende betalte selv for varen. Ja, kanskje er den kjøpt på salg - eller noen måneder før til full pris - spiller jo ingen rolle egentlig?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 20:48   #56
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg føler det blir helt irrelevant hva vedkommende betalte selv for varen. Ja, kanskje er den kjøpt på salg - eller noen måneder før til full pris - spiller jo ingen rolle egentlig?

Enig. Hvis en vare stort sett selges til 1000 kroner rundt omkring, og noen har vært så heldige å få kjøpt den for 300, vil det jo fortsatt være et godt kjøp om vedkommende selger den videre for 500. Sånt blir jo umulig å kontrollere uansett.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 20:49   #57
malena

malena sin avatar

Standard

Enig med Missa. Det er vel ikke svindel så lenge man oppgir riktig veil. pris?
Da kan vel kjøperen selv avgjøre hvor mye hun/han er villig til å betale.

Gammel 16-04-07, 20:54   #58
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja, det ER jo forsåvidt det, men jeg har selv irritert meg litt over noen som i andre fora har laget en hulketråd om hvorfor de må selge vognen sin, koster 9000,- på Fru Lyng, mens et enkelt søk får opp hvor fantastisk lite de betalte da de importerte. Jeg liker ikke å føle meg lurt, og personlig synes jeg det er litt lureri å selge en vogn eller et par sko for mer enn du betalte. Hvis man da ikke har det som levebrød. Og da synes jeg man skal være ærlig på det.

Jeg hinter IKKE til noen bestemt, og ser at det ikke nødvendigvis er rasjonelt, men sånn føler jeg det. :føler dypt:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 21:00   #59
malena

malena sin avatar

Standard

Men for å gå til en ytterlighet; hva om man har fått plagget? Det er nytt, med lappen på, men du ser at du ikke kommer til å bruke det. Skal man gi det bort, da?

Gammel 16-04-07, 21:02   #60
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Men for å gå til en ytterlighet; hva om man har fått plagget? Det er nytt, med lappen på, men du ser at du ikke kommer til å bruke det. Skal man gi det bort, da?

Nei, det blir liksom litt annerledes. :logisk: Men da ville jeg latt kjøper også få en bra deal. :edel:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.