|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekrets
Absolutt veldig enig i alt.
|
|
|
#62 |
|
Shake it out!
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsI USA er dette med skoler satt i system - det finnes eget graderingssysrem for skolene som er tilgjengelig på nettet, og hus i de beste skolekretsene er dyrere å både kjøpe og leie. Vi gikk helt bevisst på det da hus ble leid (eller rettere saft gjorde kollegane vi overtok det arbeidet, men vi hadde gjort det samme).
|
|
|
#63 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette kjenner jeg meg ikke helt igjen i at det bare er inneklima som er viktig! Ser for meg at det er det der skolene har veldig dårlig klima altså.
|
|
|
#64 |
|
Erfaren
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsSom bosatt i Oslo nordøst har vi valgt å flytte arvingen fra nærskolen til en annen . Etter at de åpnet en ny skole med svært høy andel av fremmedspråklige (på 90 tallet ) , har nærskolen opplevd en flukt av elever til denne . Arvingen går på en skole med fremmedspråklige på 20 talllet , blandet foreldregruppe og et godt tilbud . Både kor , allidrett , svømming , skolehage osv i aks tiden . Skolen har hatt et godt miljø over flere år og tilbyr korp , orkester , et aktivt Fau . |
|
|
|
|
|
#65 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsJeg har litt dårlig samvittighet for at vi bor så hvitt som vi bor. Da vi bodde i nord bodde vi i en gigantisk smeltedigel, og elsket det. Vi valgte bydel her i byen bevisst, men jeg hadde kanskje valgt annerledes om jeg hadde valgt på nytt. Ikke fordi det ikke er bra her, for det er det virkelig, men det er en del holdninger blant foreldrene her som jeg ikke er bekvem med. Det har sikkert litt med at jeg har jobbet såpass mye med innvandrere, og det at jeg nå jobber på yrkesskole, å gjøre, men for meg er det ikke et udelt pluss at barna mine vokser opp i et område der en mørkhudet person på butikken er en kuriositet. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Ja, det er klart. Jeg vil tro at et slikt miljø vil, for mange lærere, oppfattes som mer stimulerende å undervise i også.
|
|
|
#67 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsVi valgte bosted utifra skole for mer enn 23 år siden, da vi kjøpte hus for første gang. En skole som den gangen hadde et godt miljø, gode lærere(var den gang gift med en lærer),1-10 og gåavstand.
|
|
|
#68 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Nei, det stemmer. I fjor hadde vi to elever i klassen med minoritetsbakgrunn. I år har vi også to, men ikke fra samme nasjonalitet som i fjor. Noe av grunnen til dette er nok boligprisene her.
|
|
|
#69 |
|
Er frisk!
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsVi flyttet fra skolekrets Linderud og til en nabokommune til Oslo for noen år siden. Delvis fordi vi pendlet oss i hjel, men også delvis fordi jeg ikke ville ha barna mine på Linderud etter å ha undervist på en lignende skole i noen år. Jeg så veldig godt at det faglige nivået ble temmelig dårlig, og det sosiale var egentlig ikke noe å skryte av det heller. Når norsk blir minoritetsspråket i friminuttene, blir det egentlig litt vanskelig. Og fritidstilbudet ble også ganske dårlig etter hvert fordi veldig mange av foreldrene ikke engasjerte seg i den typen arbeid - eller lekser for den del.
|
|
|
|
#70 |
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsHadde jeg bodd i Oslo hadde jeg helt klart valgt bosted ut fra skolekrets, uten tvil. Det er ikke noe jeg er redd for å innrømme.
|
|
|
#71 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
|
|
#72 |
|
Nei, ikke jeg heller. Da bror og svigerinne solgte leilighet i Oslo og kjøpte seg enebolig visste de godt hvor de ønsket å bo. De kjente neppe til skolene da all den tid barnet kun var 1 år, men de antok nok at det ville være hovedvekt av foreldre med høyere utdanning, lite problemer osv. osv. Ja, de blir nok litt blendet av det "perfekte". Jeg er ikke sikker på at jeg hadde trivdes der de bor, men det er en annen sak.
|
|
|
#73 |
|
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsVi bor i en av bydelene hvor innvandrerandelen er høy. Barna går på skoler med over 70 % innvandrere. Jeg jobber på en annen skole hvor andelen innvandrere er over 80 %. Her er det gode fritidstilbud som fotball, håndball, innebandy, basket, kampsport, korps, kor, langrenn, orientering, svømming og sikkert mye mer. AKS har et variert tilbud hvor blant annet elever kan ta spilletimer. Resultatene på nasjonale prøver er kanskje ikke jippi, men jeg opplever skolen som god med mange dyktige lærere.
|
|
|
#74 |
|
Er frisk!
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsDet synes jeg er fantastisk, Blånn! Ildsjelene i fotball, håndball, langrenn, osv der jeg jobbet før orket ikke mer til slutt - de ble for få, og det ble et veldig dårlig fritidstilbud etter hvert. Å snu denne trenden tror jeg hadde betydd minst like mye som å bedre skolens faglige nivå for denne bydelen.
|
|
|
|
#75 |
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsBlånn: Ut av nygjerrighet, hva gjorde at dere valgte å bosette dere der?
|
|
|
#76 |
|
|
Litt min bakgrunn som "nødhjelpsbarn" samt at vi ikke hadde råd til leilighet i en hvitere bydel da vi etablerte oss. Flyttet igjen rett før storebror skulle begynne på skolen. Så da rundt ulike deler av byen. Jeg ville gjerne flytte hit og fikk med meg mannen på en visning. Kjente flere med barn på skolen her.
|
|
|
#77 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Dette er mitt inntrykk fra skolen også (vi bodde der til for et år siden, da vi flyttet på landet). Jeg flyttet ikke bort fra bydelen, men bort fra Oslo. Jeg er mer imponert over hvordan både skolen og AKS ble drevet der, enn jeg er over skoletilbudet vi har nå.
|
|
|
|
#78 |
|
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsJeg har barn på en ungdomsskole med en elevmasse på 83 % fremmedspråkelig bakgrunn. Skolen har 0 i mobbing! Vi ser at "vestkantskoler" har opptil 40 % mobbing. Barna kommer fra rundt 40 forskjellige nasjonaliteter, så det sier seg selv at norsk er det språket som snakkes i skolegården. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vår vestkantskole (barneskole med ca. 85 % etnisk norske elever) har også 0 i mobbing, så dette med mobbing har ikke nødvendigvis med vestkant-/østkantskole å gjøre. Sånn bare for å nyansere litt ...
|
|
|
#80 |
|
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
Det er ikke å komme bort i fra at når det er flere nasjonaliteter samlet på en skole, så vil mobbing forekomme mellom nasjonalitetene. Og da mener jeg ikke norske mot "de andre". |
|
|
|
![]() |
|
|