Sv: Klassereise
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Og hun snakker mot seg selv når hun først hevder at det det ikke er idioti av noen som tilhører arbeiderklassen å stemme FrP, når hun senere gir uttrykk for at det er nettopp det det er, ved å skrive dette:
"Da jeg ble sosialist var det ikke fordi jeg vokste opp med vakre sosialistiske ideer i bokhylla. Det var fordi jeg på et erfaringsmessig grunnlag mener at et sosialistisk samfunn vil være det beste og mest rettferdige, spesielt for slike som min familie."
Jeg synes ikke det er selvmotsigende. Arbeiderklassen stemmer Frp fordi de er "enke sjeler" som går for de tabloide og tilsynelatende enkle løsninger. Hun derimot, skjønner, etter å ha lest og tenkt litt, at et sosialistisk samfunn er bedre for arbeiderklassen enn Frp-samfunnet.
Jeg likte artikkelen, selv om jeg kan være enig i at den ikke tar med alle nyanser. For meg som jobber i skolen var den en nyttig påminnelse- fordi man litt for ofte går ut fra -selv om man egentlig vet bedre- at alle har noenlunde den samme kulturelle kapitalen med seg.
|