Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-13, 09:41   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og selvfølgelig er det likt for damer i tilsvarende yrker. Men akkurat der kan vi ikke fraskrive oss biologien. Kvinner er gravide, kvinner føder og kvinner må gjennom barseltiden. Menn må faktisk ikke det og jeg ser ikke helt poenget med å late som om de er tilsvarende knyttet til fødselsforløpet. Etter barseltiden kan pappaer til frisørmammaer også fritt overta permisjonen, hun må faktisk ikke være borte mer enn 2 mnd hvis hun ikke vil og hun holder seg frisk. Men det siste må faktisk kvinner som blir gravide ta høyde for at de kanskje ikke kommer til å være. Svangerskap og fødsel kan aldri bli likestilt.

Jeg er enig i at kvinner har en annen rolle enn mannen biologisk (selvsagt), men ikke i at dette skal tvinge () kvinner til å være hjemme i etter fødsel om firmaet går dundas om hun er i kjempeform og mannen har mulighet til å være hjemme. Prinsippet mener jeg må være at permisjon etter fødsel (kanskje med unntak av en uke etter fødsel) må være valgfritt den dagen alt skal være valgfritt.

I forhold til barnhageplass og gradert uttak så bør det gis like muligheter. Nå har jeg skjønt at mange (flest mødre der også) tar ut ulønnet permisjon fordi de føder på feil tidspunkt av året til å få barnehageplass når de trenger det. Igjen er det mødre som er mest uunnværlige i arbeidet. Denne permen kommer gjerne etter fedrekvoten er tatt ut og er ikke veldig gunstig for en del arbeidsgivere. Å ha som mål å gi barnehageplass til den enkelte når behovet er der er et spørsmål om politikk. Skal det være et offentlig ansvar eller privat ansvar? Er det ok å sende barn i barnehage i permisjonstida? Hvor små? Er det greit å starte private babybarnehager slik vi ser i USA?

Jeg er ganske sikker på at samfunnet er tjent med fedrekvoten i mange år. I tilfeller hvor familieøkonomien rakner om far eller mor tar perm bør det kunne gis unntak, men da bør det være snakk om mer enn at jobben er viktigTM.

Det er mange arbeidsplasser hvor det å ta ut permisjon, omsorgsdager osv blir uglesett. Om fedrekvoten blir valgfri vil kvinner få mye lenger permisjon enn tidligere og bli desto mindre attraktive på arbeidsmarkedet.

Sist redigert av Guava : 04-08-13 kl 09:46.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.