|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Kvinnelige frisører er i stor grad i akkurat samme bås. De får det til fordi de må. Menn mener de ikke må, men det burde de. Mannen min er en enmannsbedrift så jeg vet nøyaktig hvor vanlig det er at menn i hans stilling påstår at det ikke går. Klart det går. Det er bare tungvint.
|
|
|
#142 |
|
maler
|
Jeg vet ikke om jeg er enig med deg i at det må gå for alle, det er grenser for hvor tungvint det bør være og hvor mye man skal måtte tape på å få det til. Så må vi leve med dette noen år, men jeg håper tvangen på et tidspunkt kan oppheves.
|
|
|
#143 |
|
Shake it out!
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantDet Katta sier.
|
|
|
#144 |
|
Shake it out!
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantDet handler ikke om kjønn, men om hva man gjør o hvor vidt det er mulig å finne noen som kan gjøre set man gjør for en, eller finne en løsning det man jobber deltid. De aller fleste klarer å finne en løsning. Jeg begriper ikke hvorfor det er så umulig å gjøre unntak for de få som ikke klarer det uten å omtrent brekke ryggen. Hvorfor staten skal overprøve de vurderingene familien AS gjør for seg selv.
|
|
|
#145 |
|
Shake it out!
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantSett at man feks jobber offshore. Kvinner gjør også det. Man har to på, fire av. I en slik situasjon kan der være like greit at den som er på land tar brorparten av permisjonen (og den eneste familien jeg vet som valgte den løsningen var det kvinnen som jobbet offshore og mannen som var hjemme med hele permisjonen - hennes uker hadde de sammen). Forøvrig en forbilledlig familie sånn sett - de har tatt hver sin permisjon og byttet på å være den som satset på karrieren. Begge har jobbet redusert og i perioder hatt mindre krevende stillinger.
|
|
|
#146 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg er enig i at kvinner har en annen rolle enn mannen biologisk (selvsagt), men ikke i at dette skal tvinge ( Sist redigert av Guava : 04-08-13 kl 09:46. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantLovendringen fra 1. juli 2013 om tredelingen |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantEnig med deg, Guava.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#149 |
|
This is normal!
|
Dette mener jeg er et veldig viktig poeng. Staten tvinger ikke folk til noe som helst. Men Staten legger til rette for at vi kan være sammen med ungene våre når de er små - hvis vi har lyst. I tillegg bruker Staten ordningen til å styre oss mot et mer likestilt samfunn, for det ser man som viktig både for den enkelte og for oss alle.
|
|
|
|
#150 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg synes denne er interessant: http://www.ldo.no/no/Tema/Kjonn/Fami...lik-forskning/
|
|
|
|
|
|
#151 |
|
maler
|
Jeg er helt enig med deg i at vi trenger fedrekvoten i mange år ennå. Men jeg synes ikke man skal uttale seg som om dagens rigide system er en gavepakke til alle familier og at det bare er de bakstreberske og lite egnede foreldrene som ikke synes at dette er supert.
Denne tredelingen gjør meg litt småkvalm faktisk. Det at man på død og liv skal ha tredeling viser at man er mer opptatt av pene tall og symmetri enn av familienes egentlige behov.
|
|
|
#152 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantVed valgfrihet vil det ende opp med at en del kvinner (regner med at det blir flest kvinner) tar ut 59 uker permisjon. Det er ganske mye mer enn det som har vært tidligere, samt at en del menn ikke tar ut noe. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
maler
|
Men er det krise at noen kvinner tar ut så mye hvis man har kommet så langt at fordelingen befolkningen sett under ett er vesentlig bedre? Det har jeg null tro på at vil skje hvis det blir full valgfrihet idag, men forhåpentligvis blir vi såpass vant til at pappaer har permisjon etterhvert at det fortsatt vil være vanlig med pappapermisjon.
|
|
|
#154 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantNei det er ingen krise den dagen det er like vanlig at menn tar størsteparten av permisjonen og det holdninger til å ansette kvinner i fertil alder har endret seg. Jeg tror dessverre at det ligger langt frem i tid. Holdningsendringer må til og der må begge kjønn bidra. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
maler
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg tror aldri vi kommer dit at det er like vanlig at menn tar størsteparten av permisjonen. Pappapermisjon eller ikke. Jeg håper vi kommer vesentlig lenger enn idag og det har jeg tro på, men så lenge det er kvinner som føder barn og ammer vet jeg ikke om jeg synes det er noe fremskritt engang hvis det blir like vanlig at menn tar mesteparten som at kvinner gjør det. Men jeg håper vi kan komme dit at det blir vanlig at menn tar en solid bit av permisjonstiden og at kvinner og menn blir regnet som relativt likeverdig arbeidskraft. Men der er det nok like viktig hva som skjer etter permisjonstiden. Hvis det er slik at man må regne med at en kvinne ikke er tilbake for fullt før mange år etter første svangerskap skjønner jeg jo at arbeidsgivere blir skeptiske. Kan man forvente at de kommer tilbake for fullt etter 9-10 mnd blir det noe annet og dette bør ikke arbeisgivere tenke på som en grunn til å forskjellsbehandle kvinner.
|
|
|
#156 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg prinsippet er jeg helt for frie valg - men jeg mener at tiden ikke er inne for det enda - se på danmark, der har andelen fedre som tar ut permisjon gått klart ned etter at det ble innført valgfrihet etter en periode med permisjon forbehold far. Jeg tror ikke vi har kommet noe lengre her på berget.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#157 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantJeg er også redd for at det vil gå i "dansk" retning. På arbeidsplasser med politisk korrekte akademikere vil det kanskje være mulig å opprettholde andel fedre som tar ut permisjon, men på for eksempel arbeidsplasser av typer som mannen min har vært på er jeg redd for at de færreste menn vil ta ut perm og at de få som gjør det vil bli uglesett og få problemer. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
|
Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkantDet er ganske kjipt å lese at om man ikke hadde hatt muligheten til å ta tre måneder perm, så er man kanskje egentlig uegnet som forelder. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Mother of Dragons
|
Kanskje du skal lese hva som faktisk står før du mener deg fornærmet da.
|
![]() |
|
|