Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Husfruen kaller Erna en ku …

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-13, 15:14   #81
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husfruen kaller Erna en ku …

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men helt alvorlig, dere som synes Erna er en dust, synes dere virkelig at et begrep som ku er greit å bruke? Jeg er helt sikker på at det aldri hadde kommet opp hverken på en mann eller en mer petite kvinne. Jeg synes det er langt over streken, og jeg er ikke så lett opphissbar egentlig.

Jeg oppfattet det i grunnen bare som at bloggeren bevisst synker ned på Ernas nivå, og gjør et poeng av hennes manglende respekt og saklighet.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 15:15   #82
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er greit å kalle noen for ku (bortsett fra kua), og jeg synes heller ikke at Erna er en dust. Jeg er ikke enig i politikken til H og synes ikke at hun oppfører seg spesielt sjarmerende i mange settinger. Det virker ikke som hun takler press eller ubehagelige spørsmål spesielt bra.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 15:16   #83
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke at det er greit å kalle Erna ei ku, og jeg tror heller ikke at bloggskriveren bevisst bruker begrepet ironisk for å understreke et poeng. Det er merkelig å kreve framsnakking av noen man kaller ei ku.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 15:18   #84
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg har ikke sett noe sted i valgkampen at helsekøene foreslås løst ved å få bedre leger. Eller at problemer med veistandard rundt omkring bør løses med bedre ingeniører. Eller kollektivkapasiteten med bedre bussjåfører. Eller soningskøen med bedre fengselsansatte (?).

Etterutdanning er jo en fin ting, (sier jeg som har 9-årig universitetsutdanning og i gang med en 5-årig etterutdanning), men om det er verd kostadene versus å ansette flere lærere, vet jeg ikke om jeg tror på. Har noen gjort noen analyser av dette? I mange andre sammenhenger går man jo mer og mer for mindre spesialisert direkteoppfølging under veiledning av høyere utdannede faggrupper, f.eks. i kommunene (i en grad man jo også kan stille spørsmål ved), det er derfor litt overraskende at dyrere og mer spesialisert arbeidskraft foreslås av Høyre som virker som noen som liker å kutte kostnader ved hvert eneste "overflødige" hjørne.

Thomas Nordahl har vel sagt noe om dette. At så lenge læreren kan nok - så er det lite å hente på å videreutdanne læreren faglig, elevene kommer ikke til å lære mer av det.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 15:20   #85
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes ikke det er greit å kalle noen for ku (bortsett fra kua), og jeg synes heller ikke at Erna er en dust. Jeg er ikke enig i politikken til H og synes heller ikke at hun oppfører seg spesielt sjarmerende i mange settinger. Det virker ikke som hun takler press eller ubehagelige spørsmål spesielt bra.

Jeg er enig med med Skremmeren, altså. Men i denne konteksten må jeg innrømme at det ikke var ku-uttalelsen som fikk meg til å se rødt.

Gammel 06-09-13, 15:21   #86
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes faktisk ku er verre i denne sammenheng, fordi jeg mener det spiller på å være dum, stor og kvinne.

Krapyl mener jeg er på linje med pøbel, og seff temmelig usjarmerende.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 15:26   #87
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Forøvrig satt jeg på foreldremøte til niendeklassingen min her en kveld og måtte høre en tordentale fra en ivrig pappa som var uenig omtrent alt lærerne bedrev. Jeg var hylende uenig med han, men vet av erfaring at det tåler han ikke. Lærerne måtte da stå og høre på dette og regelrett bli utskjelt i plenum fordi denne pappan hadde så høye tanker om sin arving at han måtte "sette dem på plass". I hvor mange andre yrker opplever man slikt?

Min mor, som jobber med å lage mat på flyplass, får jevnlig overhaling/kjeft fra passasjerer som tydeligvis mener at det er kokkenes feil at flyene er forsinket.

Men seriøst. Det er mange «besserwissere» der ute når det gjelder skole. Jeg tror at lærerne må få tid til å gjøre det de er gode på, og drive god pedagogikk. Det er jo nye opplegg hele tiden, og med alle de «gode» reformene som skal gjøre alt så fantastisk fint og flott, så forsvinner jo fokuset helt.
Samtidig så er det nok også en ny generasjon foreldre, som er krav-fokusert, og roper høyt når/om de mener de er snytt for noe de har rett på. Så jeg tror det er mye forstyrrelser i jobben mange lærere gjør, som tar bort gleden i å undervise. Dessverre.

Men alle yrker har godt av oppjustering av krav og kompetanse innimellom, det tror jeg blant annet barnehagelæreutdanninga har også.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 15:28   #88
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Men helt alvorlig, dere som synes Erna er en dust, synes dere virkelig at et begrep som ku er greit å bruke? Jeg er helt sikker på at det aldri hadde kommet opp hverken på en mann eller en mer petite kvinne. Jeg synes det er langt over streken, og jeg er ikke så lett opphissbar egentlig.

Nei, jeg synes overhodet ikke det er greit. Jeg synes i grunnen ikke hun er en dust heller, jeg er bare veldig uenig med henne i det meste, men det blir noe annet. Jeg skjønner godt frustrasjonen som førte til innlegget, men bruken av "ku" synes jeg var unødvendig og ikke bidrar til saklig diskusjon. Resten av innlegget synes jeg var ok, men jeg tenker en ødelegger litt for seg selv når en trekker inn sånne karakteristikker.

Gammel 06-09-13, 15:34   #89
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lov å være uenig i politikken og det er lov å være uenig i måten budskapet blir presentert på. Men navnekalling hører ikke hjemme i offentlig debatt, enkelt og greit. Jeg kjenner på den samme harmen som CD.

Gammel 06-09-13, 15:34   #90
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok aldri kalt noen for ku eller krapyl i en debatt hvor jeg mente noe, rett og slett fordi det skaper støy. Jeg kunne kanskje sagt det på en tøysete måte, men da selvsagt ikke ment nedsettende.

Jeg tror fokus på etter- og videreutdanning kan være greit, men jeg føler ikke at det er der problemet egentlig ligger. Læreren må få jobbet med undervisning!

Og til dette med vgs-lærere, jeg underviser stort sett grupper på ca 40 elever så argumentet om at det er færre å bry seg om kjøper jeg ikke. Jeg vet jo selvsagt at mange yrkesfaglige studieretninger har 15, men vi jobber altså praktisk med mye større grupper. Det er stor forskjell på hvordan den enkelte fylkeskommune organiserer videregående opplæring. (og det har selvsagt innvirkning på pedagogenes hverdag. Det også.)

Gammel 06-09-13, 15:35   #91
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg har ikke sett noe sted i valgkampen at helsekøene foreslås løst ved å få bedre leger. Eller at problemer med veistandard rundt omkring bør løses med bedre ingeniører. Eller kollektivkapasiteten med bedre bussjåfører. Eller soningskøen med bedre fengselsansatte (?).

Nei, men så er det vel kvaliteten på undervisningen man mener man skal forbedre når man snakker om (enda) bedre lærere?

Hadde kvalitetsproblemer på utføringen av operasjoner, byggingen av nye veier, kjøringen til bussjåfører eller behandlingen av innsatte vært tema i valgkampen, så regner jeg med at noen ville snakket om behovet for bedre leger, ingeniører, bussjåfører eller fengselsbetjenter.

Gammel 06-09-13, 15:42   #92
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Nei, men så er det vel kvaliteten på undervisningen man mener man skal forbedre når man snakker om (enda) bedre lærere?

Hadde kvalitetsproblemer på utføringen av operasjoner, byggingen av nye veier, kjøringen til bussjåfører eller behandlingen av innsatte vært tema i valgkampen, så regner jeg med at noen ville snakket om behovet for bedre leger, ingeniører, bussjåfører eller fengselsbetjenter.

Ja, jeg vet jo det. Men det er vel der lærerne og Erna er uenige, da. At dette er et kvantitetsproblem og ikke et kvalitetsproblem. (Og når jeg tenker meg om har jo forholdet mellom kvantitet og derav følgende kvalitet vært oppe i diskusjonene om AHUS og feilbehandlinger, hvor både kompetanse hos relativt unge leger, men mest mengden pasienter pr lege/sykepleier, har vært tema).

Til støtte for Ernas påstand er jo mattekarakterene til lærerstudenter, som har vært tatt opp i media mang en gang. Jeg er likevel usikker på om dette dermed dikterer løsningen på problemet i skolen, man må jo gjøre en faktisk vurdering av tiltak som har effekt, og se de ulike faktorene i sammenheng med hverandre.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 16:04   #93
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Hvis vi bare hadde hatt allmennleger, ville nok "bedre leger" vært et valgkamptema. Feilen i lærerdebatten er i mine øyne at man blander begrepene "bedre" med "mer spesialiserte", som jeg da tror ville vært en mer fruktbar løsning.

Tenker dere at ku var en betegnelse som går på kropp, altså? Det var ikke i mine tanker engang. Sikkert skada av mange år som fotball/håndballtilskuer, der dommeren er en ku aldri har noe med kroppsfasong å gjøre. For meg betyr begrepet "ku" sagt om en person at den er dum og uten god dømmekraft.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 16:07   #94
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg assosierte det heller ikke med kroppen. Jeg kunne like gjerne kalt Siv for ei ku som Erna.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 16:10   #95
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes faktisk ku er verre i denne sammenheng, fordi jeg mener det spiller på å være dum, stor og kvinne.

.

Ja...?

Sorry, jeg måtte bare, Høyre irriterer meg slik om dagen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 16:26   #96
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Standard

Han her går ihvertfall langt over streken. Hva ER det med politikere og impulsiv bruk av sosiale medier?
http://tb.no/nyheter/ap-politiker-an...kane-1.8054361

Gammel 06-09-13, 16:29   #97
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Jeg oppfattet det i grunnen bare som at bloggeren bevisst synker ned på Ernas nivå, og gjør et poeng av hennes manglende respekt og saklighet.

Jeg synes ikke "jeg ønsker at en gruppe skal bli bedre i jobben sin" og "du, helt spesifikt du, er en ku" er på samme (u)saklighetsnivå. Jeg synes faktisk det krever en hel del skills i skylappbruk å se på det på den måten.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 17:44   #98
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke "jeg ønsker at en gruppe skal bli bedre i jobben sin" og "du, helt spesifikt du, er en ku" er på samme (u)saklighetsnivå. Jeg synes faktisk det krever en hel del skills i skylappbruk å se på det på den måten.

Helt enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 18:05   #99
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Godt å høre. Da håper jeg at det er innført eller skal innføres andre steder også.

Det er intervjuer over en lav sko i skolen i dag. Vanlig praksis.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 18:17   #100
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg ble intervjuet da jeg fikk den jobben jeg har nå, ja. Og de sjekket referanser.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.