Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-14, 15:22   #401
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Usikker på om denne har vært linket til i tråden, jeg har mistet oversikten. Men hvertfall: http://www.aftenbladet.no/meninger/k...l#.U-YR6KgzEeM

Jeg er veldig enig med artikkelforfatteren.

Gammel 10-08-14, 01:01   #402
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Mona Staddeland, som intervjues i artikkelen, er avbildet med tre løse hunder i området der hunden ble skutt, angivelig fra onsdag denne uken. Løse hunder, altså. Så mye respekt for båndtvang. Hellestøstranden er et mareritt for folk som ikke ønsker å ha fremmede hunder etter seg. Med barn var det en katastrofe å være på tur der, så det gjorde vi svært sjelden selv om det var den eneste stranden vi hadde gåavstand til. Det virker som de fleste hundeeiere som benytter området mener at båndtvangen ikke gjelder i det området, i allefall ikke for deres hund.

Og som apropos til den siste setningen i sitatet: har man ikke som hundeeier et kollektivt ansvar for å fremstille hundeeiere i et akseptabelt lys?

Men hun er jo et prakteksempel på idiotiske hundeeiere, både hun og de andre i hundehjelpen ser på lover og regler som forslag de kan velge å følge. Båndtvang fnyser de av og de går ikke av veien for å bryte loven på mange andre områder for så å skryte av det på hundehjelpens blogg.
Det er trist på skikkelige hundeeieres vegne at slike som henne/dem fronter hundesaker, man får ikke akkurat tillit til hundeeiere når de så åpenlyst driter i båndtvang, lar være å plukke opp etter hundene sine og liksom er talerør (selvutnevnt) for alle hundeeiere.

Jeg går alltid med dyret i bånd, jeg har alltid et arsenal med poser med meg på tur, jeg deler mer enn gjerne poser med andre hundeeiere når jeg ser at de ikke plukker opp etter dyret sitt. Jeg blir gal av folk som blir sure når jeg sier nei til at de kan klappe dyret (han ligner på labbetuss og folk tiltrekkes av det, men han er blitt såpass mye plaget at han er veldig usikker på fremmede.) og klapper aleikevel. Jeg blir sur på foreldre som lar ungene sine gå alene bort til en hund de ikke kjenner, som ligger bundet i sin egen hage.
Det er ufattelig mange hundeeiere som er uansvarlige og aldri burde hatt hund, og dessverre så går deres oppførsel utover alle hundeeiere.
Jeg ønsker meg obligatoriske kurs for å få lov til å ha dyr, med oppfølging, dyr er ikke leketøy og det er trist at så mange voksne lar barn få behandle dyr som det.
I den saken om hunden som ble skutt så tenker jeg at det er flere sider i saken, men at den bonden har truet flere vet vel de aller fleste som har gått på hellestø med hund, enten med eller uten bånd. Men hundeeier her har opptrådt dypt uaktsomt når han lar hunden gå uten bånd, uansett om hunden løp rundt eller ikke. Det er båndtvang og han var på annen manns eiendom, det burde han respektere.

Gammel 10-08-14, 21:31   #403
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Det var ett spørsmål om hva man kan gjøre, ikke en fleip. Les ting som det er, ikke anta at jeg fleiper..
Jeg har heller aldri sagt jeg ikke LIKER dyr i utmark, jeg mener bare det skal være kontrollert! Man skal kunne ferdes i skogen, uten å være redd for å støte på en illsint okse, ku, kalv eller en mannevond bukk.
Det er ikke snakk om å ikke like dyr i utmark, men å føle seg trygg. La meg få nevne hva som går under utmark.

''Utmark er i norsk rettslig forstand i prinsippet alt areal som ikke defineres som innmark. Betegnelsen omfatter det meste av innsjøer og vann, strender, myr, skog og fjell i Norge. ''

Så straks man beveger seg ut på en sti, burde man være klar over at her kan det gå løse dyr, som faktisk kan drepe deg?

DERFOR spurte jeg om man kunne skyte. Det er farlige dyr!
Hvorfor i alle dager slipper bønder løs dyrene, ukontrollert i utmark, om disse dreper og skader mange personer i året?
Du sier mange er slemme mot dyrene, greit nok, men dette gjelder neppe alle som er drept av slike dyr?

Bønder som oppfører seg som de eier all utmark er årsak til flere dødsfall hvert år.

Nå skal du høre her. I Norge har vi en helt spesiell lovfestet rett som kalles Allemannsretten ( I de aller fleste land kan grunneiere stanse fri ferdsel over sin eiendom, og gjør det også!). Denne retten gir deg lov til å ferdes på andres eiendom, den gir deg rett til å telte, plukke bær og lignende ting. Men ikke glem at du bare er en gjest på mark som andre eier. Du har ingen rett til å "føle deg trygg", særlig ikke på bekostning av av eierens levebrød. Det er folk som deg som gjør at jeg en sjelden gang kan tenke at allemannsretten er noe dritt, for det mener jeg egentlig ikke, men det hadde vært fryktelig mye enklere.
Jeg synes det er utrolig koselig at folk kommer på besøk, enten de skal fiske, gå tur med hunden, plukke bær eller bade. Jeg sørger for at de kan kjøre på veiene mine, jeg setter opp benker ved vannene, jeg kultiverer fiskevannene og setter opp lavvoer så folk kan overnatte. Dette gjør jeg fordi det er trivelig, og fordi jeg tror at når jeg behandler mine gjester godt så får jeg det tilbake i form av ansvarsfulle og hensynsfulle gjester. Gjester som har hundene bånd, tar med seg søpla hjem og som skjønner at beitende husdyra hører hjemme der.
Om folk har vanskeligheter med å forholde seg til dette kan de oppholde seg et annet sted.

Om allemannsretten skulle opphørt ville jeg nok fremdeles ønsket folk velkommen, men jeg ville stått fritt i forhold til å bortvise folk som ikke oppførte seg. For en besnærende tanke.

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Men hvordan kan jeg vite hva som eies av bøndene og ikke? Har aldri sett noe skilt om att det ferdes kuer i området, eller at jeg er på privat grunn.
Eneste gangen jeg har sett skilt om privat grunn, er på fiskeplasser.

Kart, kanskje?

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 12:00   #404
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste dette i VG i dag : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...tt/a/23271283/

Det er jo bare trist. Er folk virkelig så gale? Jeg har lest en del kommentarfelt både på FB og andre steder og var så dum at jeg forvillet meg inn og leste i tråder på hundesteder på nett. Det kan hende det er snakk om få mennesker som tar sånn på vei, men jeg synes det virker som om det er skremmende mange.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-14, 12:03   #405
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Trusler hører ingensteds hjemme. Stakkars familie!

Jeg har selv sett noe som ligner drapstrussel på nett. Det kom ikke fra en hundeeier, men en som er mindre begavet i utgangspunktet.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 07:31   #406
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En helt annen type sak, men et eksempel på hvor ille det kan gå når løse hunder jager sauer: http://www.adressa.no/nyheter/nordtr...le10007522.ece

Hvem tenner lys for disse? To hunder og mange sauer er døde. De er uskyldige alle sammen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 13:47   #407
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, jeg skulle ønske hester dreit i oppkjørselen vår! :har roser:

Gammel 12-08-14, 13:51   #408
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Å, jeg skulle ønske hester dreit i oppkjørselen vår! :har roser:

Jeg vil tro hestemøkk er en smal sak å få tak i? Ta med bøtte til nærmeste stall så gir de sikkert villig vekk

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 15:12   #409
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvem tenner lys for disse? To hunder og mange sauer er døde. De er uskyldige alle sammen.

"Alle dyr er like, men noen er likere enn andre." : orwell :

Et googlesøk på "hund jaget sau" viser at dette er et stort problem. Det samme med hunder som jager vilt - f.eks. rådyr. Det skulle tilsi en del minnestunder framover.

Gammel 12-08-14, 15:39   #410
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Søsteren sin hund løp etter sauer og et lam døde. De la seg selvfølgelig helt flate, varslet bonden og tilbød han erstatning for lammet. Det er hundeeiers ansvar. Det skal ikke så veldig mye til og det er ikke alltid lett å ha kontroll på en ellers lydig hund når den først får lyst til å jage. Jeg finnes ikke redd hund selv, men etter at hundeiere som driter i båndtvangen har gjort at junior er livredd hunder blir jeg skikkelig irritert når jeg ser dette og synes det er mange uansvarlige hundeeiere. Junior har blitt så redd at det er hemmende og vet nesten ikke hvordan vi skal angripe problemstillingen. Det hjelper ikke det spøtt at hundeierne lattermild forklarer at hunden er snill og bare ville leke.

Jeg skjønner veldig godt at mange bønder er irriterte om de opplever løse hunder rundt dyra sine, men synes allikevel at det for drøyt å bare ta haglen å skyte når eier er der og hunden er rolig når den oppdages. Men at hundrevis møter opp for minnestund for hunden synes jeg er lik drøyt.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 16:38   #411
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå sitter jeg og titter ut kontorvinduet mitt ned på gaten. Det ligger en Jernia-butikk der, og foran den sitter det nå en svær rottweiler løs. Dvs, den har bånd, men det holder den selv. Eieren er sikkert inne i butikken.

Og, selv om jeg kjenner jeg er dødsimponert over at bikkja sitter der, (det hadde ikke min gjort, foråsiresånn!), så er det jo ekstremt egoistisk hundehold. Løs hund uten påpass i en av Oslos travleste gågater. Herlighet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 18:36   #412
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eieren synes sikkert det er kjempekult, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan slenge båndet rundt noe sånn at det er klart at den faktisk ER under kontroll. Jeg hadde fort blitt litt småstresset med småbarn rundt en sånn hund. De hadde blitt kjempefascinert og hadde ikke nødvendigvis forstått at dette tilsvarte en bundet hund = IKKE gå bort.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 18:40   #413
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde blitt kjempestresset av en sånn hund helt uten småbarn involvert også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 08:21   #414
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid antatt at hundeeiere vil vise at de har sååå lydig og grei hund at den ikke trenger å gå i bånd. Hvem pokker lar en rottweiler sitte løs midt i en by? Greia er jo at eierne ikke kan kontrollere hva omgivelsene til hunden finner på, og jeg vil påstå at enhver hund kan reagere med å bite/jage i enkelte sammenhenger. Sikkert ikke så sannsynlig at det inntreffer noe som kan provosere hunden i løpet av to minutter utenfor Jernia, men hvis det gjorde det, ville hundeeieren vært ansvarlig, uansett hvor dumt menneskene som hadde provosert/skremt hunden hadde oppført seg. Jeg hadde gått i stor bue utenfor en løs rottweiler siden jeg ble bitt av en (såå snill, biter alaadri... ) hund som barn og fremdeles ikke er helt trygg på alle hunder. Jeg gjorde ikke annet enn å gå rolig forbi hunden som bet meg, forresten.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 10:22   #415
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan informere om at jeg hadde Rottweiler i stua i går kveld. Sånn helt plutselig, for verandadøra sto åpen. Katten var mindre imponert, og melder om at han er tilhenger av båndtvang.

Gammel 15-08-14, 00:05   #416
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Allemannsretten er en veldig fin ting Note, dog må jeg si at å bli skjelt ut av en hundeeier for at jeg ba ham ha bikkja si i bånd på min utmark, i båndtvangtida, fikk meg til et bittelite sekund ønske retten til en viss varm plass.

Neida, allemannsretten er egentlig fin å ha, sånn totalt sett.

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg kan informere om at jeg hadde Rottweiler i stua i går kveld. Sånn helt plutselig, for verandadøra sto åpen. Katten var mindre imponert, og melder om at han er tilhenger av båndtvang.

Tok du fram hagla da, Neket?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 01:22   #417
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Har ikke hagle.

Skal ønske meg til jul! Er ikke første gang, det har skjedd, nemlig - jeg må jo vise hvor grensen går.

Gammel 15-08-14, 11:05   #418
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Har ikke hagle.

Skal ønske meg til jul! Er ikke første gang, det har skjedd, nemlig - jeg må jo vise hvor grensen går.

Hagler er jo sooo last month! Jeg stemmer for bazooka. Det vil skape mye kulere avisoverskrifter.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-14, 16:26   #419
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

http://www.dagbladet.no/2014/09/11/n...vang/35232199/

Bonden fikk medhold

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-14, 17:53   #420
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Men merk påtaleunnlatelse for hundeeieren, og skikkelig pekefinger hva båndtvang angår. Det var på sin plass.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.