Sv: Cameron - gutten som har levd før på Barra
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
For noen hundre år siden trodde alle at jorda var flat, og dersom noen påstod noe annet ble det avfeid som sprøyt. Nordlyset var forbundet med overtro. Veldig mye var det, mye kunne man ikke forklare på rasjonelt vis. Etter den tid har menneskets kunnnskap vokst og vitenskapen kan brukes til å forklare mange ting som vi tidligere ikke forstod. Dersom noen tror at vi i vår tid har kommet til bunns i vitenskapen og tror at vi er i stand til å forstå og forklare alt på en rasjonell måte med den kunnskapen vi er i besittelse av i dag, og samtidig kaller alt som er uforståelig for oss som spøyt, vil jeg driste meg til å kalle det dårskap.
Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn det vi ser. Jeg tror også at en dag vil vi kunne forklare det på en rasjonell måte. En dag vil vi være i besittelse av kunnskap nok til å forstå det som virker overnaturlig for oss i dag. Jeg tror alt som skjer har en rasjonell forklaring som bygger på naturlovene, men kanskje kjenner vi ikke alle naturlovene godt nok enda. Kanskje er denne guttens opplevelser reelle, og dersom de er det, finnes det en rasjonell forklaring på det et eller annet sted.
Så da så da. Helt siden antikken (og nå snakker vi +/- 2000 år) så har det vært ganske så klart for de fleste utdannede mennesker at jorda var rund. De finnes sikkert de som fortsatt nekter for gravitasjonen også, men det meste tyder på at den er tilstede. Sånn har det vært med jordkloden også.
Det man må tenke på er at jorden faktisk ser flat ut, hvis man ikke gidder å undersøke det nærmere. Sånn er det fortsatt den dagen i dag. Det er lett å tro at det finnes alt fra gjenferd til gud vet hva, men hvis man undersøker det nærmere så er sannsynligheten for at det ikke finnes en million ganger større. Det handler om å sette seg inn i materien, og så ta et standpunkt. Det å kunne ta et standpunkt forutsetter at man har gjort grundige undersøkelser.