|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forovervendte barnestoler
Kombiseter som kan brukes forover og bakover vil aldri være like trygge som seter som rendyrker en retning. Kombisetene må alltid kompromisse for å passe begge veier. Dessuten fører slike seter til at flere tror det er greit å snu barnet forover for tidlig, tror jeg.
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Øyboer
Sv: Forovervendte barnestolerJeg blir rystet hver gang jeg er å ser på bilstoler og selgerene prøver å prakke på meg forovervendt fra 9kg. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Forovervendte barnestolerVirkelig overraskende!!
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forovervendte barnestolerNå kom jeg til å tenke på en venninne som snudde sin sønn da han var 1 1/2 år. Jeg sa til henne at det kanskje ikke var så lurt, men hennes kommentar var bare: "Det går helt sikkert bra, se så fint han sitter!" |
|
|
|
|
|
#27 |
|
I mål
|
Sv: Forovervendte barnestolerVi har HTS Besafe Kombi, kan altså brukes begge veier, brukes foreløpig bakovervendt til poden som er litt over 2 år. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
...
Kombiseter er ikke dårlige seter totalsett men på noen områder. Samme med seter som går over flere grupper. Combisetet er et bra bakovervendt sete fra 9-18 kg. Det er godkjent fra 0 kg men egner seg ikke som nyfødtsete. Til det er setet for bratt og gir for lite støtte til de minste. Forovervendt er det heller ikke optimalt. Da bør man bruke bilens belter. Men som bakovervendt stol i gruppe 1 er det et bra sete. Like bra som Kid-varianten.
|
|
|
#29 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Forovervendte barnestolerVi har et rent bakovervendt sete til lille på snart 2 og har tenkt å bruke det så lenge som mulig. Så får vi heller vurdere hva vi gjør den dagen han er for lang til å bruke det. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Sv: Forovervendte barnestolerJeg legger merke til at mange nevner hva Trygg Trafikk sier om sikring av brn i bil. Hvor ofte gjennomfører Trygg Trafikk sine tester? Jeg lurer litt på det etttersom testen noen hadde linket til, så svarer forbrukerrådet dette:
|
|
|
#31 |
|
|
Sv: Forovervendte barnestolerJeg lurer på hvordan det er tryggere med forovervendt med isofix. Det er jo slengen på nakken som gjør risikoen så høy. Den vil vel bli like stor om det er isofix eller ikke? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
|
Ja, det tenker jeg også. I tillegg viser andre undersøkelser (og det er også erfaringen til overlegen på barneintensiven oven) at veldig få barn dør eller får alvorlige skader i et bakovervendt sete i en morderne bil. Det skjer ca 50 % oftere ved fremovervendt sete. Jeg stoler faktisk mer på overlegen og den statistikken han viser til enn forbrukerrådet. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
På vei
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
|
I hvert fall for sjåføren |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Hertuginne
|
Eller er elendige i fysikk. Kan man litt fysikk om krefter og moment, så vet man også at ved en frontkollisjon er bakovervendt definitivt tryggest. Det er fordi man da får hele setet som støtdemper for hele kroppen. Dersom man sitter forovervendt, vil den delen av kroppen som ikke er festet fast (det vil si hodet, først og fremst) fortsette å bevege seg fremover, selv om bilen bråstopper. Da vil nakken få en enorm påkjenning. Dette gjelder både voksne og barn. Grunnen til at det er farligere for barn er at hodet deres er relativt mye større enn resten av kroppen, og nakken er ikke sterk nok til å holde tilbake for belastningen som blir påført kroppen.
|
|
|
#36 |
|
På vei
Nei, jeg vet ikke noe om dette. Jeg har ikke jobbet med livbåter, men det er det andre på jobben min som har gjort. Det går uansett mer på å identifisere lastene som virker på livbåten, ikke så mye på hvordan lastene påvirker menneskene om bord. Men det finnes garantert forskning på dette, for det er jo aktuelt for flere typer anvendelser egentlig. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Forovervendte barnestolerJeg tror Forbrukerrådet har enkelhet å montere som et kriterie i testen sin, og dermed kommer forovervendte med isofix naturlig nok bra ut. Han sier i svarrunden sin at det fremdeles er bedre med bakovervendte, men at de ikke har funnet like stor forskjell som TT.
|
|
|
#38 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Forovervendte barnestolerTror nok de fleste foreldre i dag velger å la barna sitte bakovervendt.
|
|
|
#39 |
|
Protonterapeut
|
Jeg har sluttet å være på nippet, og begynt å blande meg inn. De som er best på bilstoler i Bergen er faktisk BilXtra på Vestkanten, av alle de jeg har vært innom. De som jobber der har veldig god peiling på bilseter.
Det hjelper ikke at babysetet går til 13 kg; som regel vokser de ut av det lenge før de passerer 10 kg.
|
|
|
#40 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Forovervendte barnestolerMen uansett så kjenner jeg at jeg blir irritert, når vi blir oppfordret til å følge med på tester for å holde oss oppdatert som forbrukere, og så er så og si alle setene som testes forovervendt
|
![]() |
|
|