Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Kanskje, men ikke nødvendigvis RIKTIG for det. Å forby amming utover 4 måneder eller å få mer enn to barn ville også hatt en enorm betydning for likestilling, uten at det ville vært riktig for det. Og jeg tror den greia der, med at det finnes noen veldig, veldig vokale feminister som så beinhardt mener at de har fasiten for hva feminisme er og skal være (ja, det var sånn jeg oppfattet deg nå), gjør at enkelte vegrer seg for å putte seg selv i den båsen.
Jeg kaller meg selv feminist jeg, altså, men da er det rett og slett i trass mot for eksempel deg og det sitatet der, og mot årets 8. marshovedparole og alt i den gata.
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, og jeg opplever det du skriver om hvordan du oppfatter meg som ganske urettferdig. Fedrekvote er en ordning som staten tilbyr småbarnsforeldre. Om man velger å bruke det, er opp til den enkelte familie. Forskning viser at fedrekvote har bidratt til større likestilling mellom menn og kvinner. Og dette er i sin tur bra for barna. (Det betyr ikke at det gir større likestilling i ALLE familier som benytter seg av fedrekvoten eller at ALLE barn får det bedre, men jeg går ut fra at FP er såpass opplyst på hva forskning dreier seg om at det egentlig ikke er nødvendig å skrive.)