Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 11:41   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, og jeg opplever det du skriver om hvordan du oppfatter meg som ganske urettferdig. Fedrekvote er en ordning som staten tilbyr småbarnsforeldre. Om man velger å bruke det, er opp til den enkelte familie. Forskning viser at fedrekvote har bidratt til større likestilling mellom menn og kvinner. Og dette er i sin tur bra for barna. (Det betyr ikke at det gir større likestilling i ALLE familier som benytter seg av fedrekvoten eller at ALLE barn får det bedre, men jeg går ut fra at FP er såpass opplyst på hva forskning dreier seg om at det egentlig ikke er nødvendig å skrive.)

Og jeg vet selvsagt at forskningen sier at fedrekvote virker for likestilling, eller det virker i hvert fall raskere enn en mer frivillig ordning ville gjort. Det betyr ikke at jeg mener at det er en riktig ting å gjøre, selv om jeg er feminist. Man kan mene det er feil bruk av ressurser, man kan mene at selv om det er et målrettet tiltak man kan velge å bruke eller ikke, så vil det at de fleste tar det ut påvirke for eksempel tilbud av barnehageplasser og samfunnets normer til hvor tidlig det er ok å begynne i barnehage, slik at det ikke er et tilbud det er praktisk eller sosialt ok å si nei til. Man kan mene at det er ok at frivillighet gjør at det tar lengre tid før man har likestilling når det gjelder barneomsorg. Fordi frivillighet også er en verdi.

Jeg leser deg ikke annet enn som det du skriver, og det er at du er temmelig bastant på hva man skal mene om man er feminist. Og at jeg godt forstår at folk definerer seg bort fra det. Selv om de er for likestilling.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.