Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-15, 12:12   #301
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, men hun har forklart det etterpå, og jeg syns det blir litt bom når så mange sier at "venner bør man stole på" når det tydelig kommer frem at det ikke er så aktuelt i dette tilfellet.

Da tenker jeg at de ikke er venner.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 12:14   #302
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så man må ha PMS eller ha stått opp på feil fort fordi man støtter opp om en man føler blir behandlet dårlig, Katta?

Bille: Synes også dette blir for dumt. Takk for prikk, forresten.
Men det jeg synes blir for dumt er at noen faktisk ikke ser hvor nedlatende Trulte ble behandlet her. Skjønner godt at hun holder seg borte herfra nå. Jeg hadde blitt veldig såret dersom de innleggene var rettet mot meg.

Gammel 30-03-15, 12:14   #303
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Allergi blir helt annerledes. Der er jeg pinlig nøyaktig og styrer ganske mye for at det skal bli trygt og greit.

Gammel 30-03-15, 12:16   #304
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Ja, synes også denne tråden er interessant, og har lært veldig mye. Og ja, jeg synes det virker som om noen blir såret av hennes forhold til kjøtt.

Så ja, jeg blir sint når man ikke kan behandle folk skikkelig. Jeg hadde forventet litt mer respekt fra enkelte her for andres matvaner, følelser og meninger.

Når man diskuterer slike saker og tar opp ting på forum så MÅ man ha i mente at det sklir ut til generell diskusjon ganske raskt.

Og så er det dette med respekt. Å få respekt er etter mitt skjønn dersom man er veganer at:
Folk ikke krangler RL
Folk ikke juger om maten du får
Folk mener at man får gjøre som man vil

Det er ikke disrespekt
At folk svarer på hva de synes helt personlig
Synes at noe er sært.

Respekt viser man gjennom handling. Jeg mener jeg er respektfull overfor religiøse, veganere, vegetarianere, selverklærte cøliakere, fisk-er-ekkelt-folk fordi jeg alltid bestreber meg på at de skal få riktig mat, og jeg diskuterer aldri religion (løst begrep som omfatter alt fra diller til lavkarbo til hømopati) RL.

Men min personlige mening er at jeg synes i bunn og grunn at det er så bortskjemt her i Vesten at vi tillater oss å være så kresen på mat. Jeg synes det er vrangt. Men jeg viser faktisk respekt på den måten at jeg sørger for at det ikke er en sak i virkeligheten.

Gammel 30-03-15, 12:18   #305
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det respekterer jeg deg for, Esme.

Bare synd at Trulte skulle oppleve det annerledes fra noen her.

Gammel 30-03-15, 12:20   #306
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Uten at jeg har tenkt så fryktelig grundig igjennom det tenker jeg at det er forskjell på å være vegetarianer og på å være sær; jeg skjønner godt argumentet med at "kjøtt er lik", selv om det er i overkant spissformulert. Jeg er overrasket over hvor mange her som ikke skjønner at det er utenkelig for en vegetarianer å spise mat som har fått kjøttsaft på seg, det synes jeg faktisk er selvinnlysende, selv om jeg personlig spiser kjøtt med god appetitt.

Hadde jeg fått en vegetarianer på besøk hadde jeg anstrengt meg langt mer for å tilrettelegge enn om det var snakk om en paleofantast med selvdiagnostiserte intoleranser som ikke liker paprika, det må jeg innrømme.

Er det så veldig annerledes å være paleofantast enn vegetarianer? Begge deler er jo et personlig valg ofte utifra helseårsaker.
Man merker da godt selv hva slags mat man tåler dårlig og derfor vil holde seg unna. Man må ikke nødvendigvis være allergisk.
Jeg prøver å spise paleo, men forventer ikke spesialbehandling av den grunn. Men om noen spør så sier jeg gjerne at jeg helst ikke spiser melkeprodukter eller gluten.

Jeg forstår ikke redselen for overføring av kjøttpartikler og lik referansen, men det burde da virkelig ikke være noe problem å få lage sin egen mat om man har spesielle preferanser.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 12:49   #307
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Og det respekterer jeg deg for, Esme.

Bare synd at Trulte skulle oppleve det annerledes fra noen her.

Snakker Trulte gjennom deg nå?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 13:11   #308
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Nei, ser nå at jeg tillegger henne en følelse jeg ikke kan si med sikkerhet at hun føler.
Beklager det.

Men jeg mener likevel å tro at det er slik hun føler det, all den tid hun føler at hennes matvaner ikke blir akseptert.

Men nå skal jeg ut og leke i sola. Ha en fin dag.

Gammel 30-03-15, 13:18   #309
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Nabojenta. Det er jo ikke noe hyggelig å vite at de man sitter og spiser sammen med ser på maten din som dyrelik/kadaver..? Det synes jeg ikke er noe vanskelig å skjønne og det synes jeg Trulte bør tåle å høre.

Ingen grunn til å be noen skjerpe seg her. Nå overdriver du virkelig VELDIG, Nabojenta.

Kunne jeg be deg lese innlegget mitt over her?
Ingen vet at jeg ser maten deres som lik. De visste ikke engang at jeg var vegeterianer før etter ti år. Nettop fordi jeg er diskre.
Takk Nabojenta.

Gammel 30-03-15, 13:30   #310
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Ingen vet at jeg ser maten deres som lik. De visste ikke engang at jeg var vegeterianer før etter ti år. Nettop fordi jeg er diskre.
Takk Nabojenta.

For å pense tilbake på HI..
Tror du diskresjonen kan bidra til at kommunikasjonen kanskje har blitt så vanskelig som den har blitt?
Hva vil du evt tape på å være mer åpen med vennene dine?
Da tenker jeg ikke at det er noe poeng i å bruke ord som høres ut som en episode i CSI, men heller å være litt tydelig på at du har issues når det gjelder mat og at du ønsker å være i fellesskapet med dem, men at dette krever noen tilpasninger.

Jeg vet ikke altså, men jeg tror forståelse er lettest om man snakker grundig sammen med vennnene sine. Om de ender opp med likevel å ikke respektere dine ønsker så får det være, men de fleste ok personer vil nok prøve å gjøre sitt beste, men er avhengig av god info.

Gammel 30-03-15, 13:33   #311
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, tror du ikke det hadde vært lettere om du faktisk fortalte at du var veggis? Jeg syns det er aldeles fryktelig å invitere folk på middag og i etterkant få vite at de ikke kan spise ditt eller datt.

Kan noe av motbøren du får spores til det, kanskje?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 13:38   #312
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har lært masse av denne tråden.

1. Unngå å gå inn i diskusjoner. Jeg er vegeterianer fordi jeg føler meg bedre og tror at verden kan ha godt av å spise mer plantebasert. Som nå som før så unngår jeg likdiskusjoner (ingen endring der altså) og grunnen til at jeg ønsker at ikke kjøtt er i kontakt med annen mat er fordi at jeg ønsker å holde det adskilt (nevnes kun i en bisetning og kun når jeg må for å kunne få spist noe)
2. Bare diskre unnlate
å spise dersom det er kjøttbaserte indegrienser der det ikke er naturlig å være med på matlaging.
3. Fortsette som før- å velge å tro- at der jeg er på besøk eller restauranter så blandes ikke kjøtt og grønt om det ikke er en indigriens
4. Være oppmerksom på at mitt syn på kosthold skyldes en salig kombinasjon av helsegevinst, miljø og som følge av maaange år er kommet dithen at kjøtt ikke betraktes som mat for meg. Men heldigvis predikerer jeg ikke og er raus med at folk spiser kjøtt. Men har en drøm om at folk kan kutte ned og ser hvor mye godt man kan lage uten alltid å være avhengige av animalske indegrienser.

Gammel 30-03-15, 13:39   #313
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tåler fint at folk kaller maten min for lik, jeg står for at jeg spiser kjøtt. Men det kan tas ille opp, og nettopp derfor sier heller ikke Trulte dette til vennene, og ingen her anbefaler henne å si det heller. Det er nok lurere, som noen har foreslått over her, å heller ta skylden selv som "sær". Venner må tåle litt særheter hos hverandre. Noen venner prøver å tøye strikken, utfordre, overbevise, etc, og da må man neste bare sette grenser for seg selv. Men det kan som sagt være lurt å legge vekt på at det er en selv som er den sære som trenger å gjøre det slik-og-slik, og at man setter pris på at de vil prøve å hjelpe men det er best man ordner det selv. Dette har jeg også flere års erfaring med (det er nemlig sært å ha cøliaki også, og det er grenser for hvordan man kan få forklart det til folk uten å begynne å måtte snakke om avføring ved middagsbordet -helt sant! Typisk scenario: -men hva skjer egentlig hvis du får i deg de smulene? -det vil jeg helst ikke snakke om, best å bare tro på meg. )

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 13:40   #314
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men altså, tror du ikke det hadde vært lettere om du faktisk fortalte at du var veggis? Jeg syns det er aldeles fryktelig å invitere folk på middag og i etterkant få vite at de ikke kan spise ditt eller datt.

Kan noe av motbøren du får spores til det, kanskje?

Jeg orienterer alltid! Ikke de første ti årene...
Men samtidig sier jeg at de trenger ikke ta hensyn og spiser tilbehøret. Jeg kan fint gå litt sulten en kveld. Men over flere dager så må jeg få i meg litt mer.

Gammel 30-03-15, 13:45   #315
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

For å pense tilbake på HI..
Tror du diskresjonen kan bidra til at kommunikasjonen kanskje har blitt så vanskelig som den har blitt?
Hva vil du evt tape på å være mer åpen med vennene dine?
Da tenker jeg ikke at det er noe poeng i å bruke ord som høres ut som en episode i CSI, men heller å være litt tydelig på at du har issues når det gjelder mat og at du ønsker å være i fellesskapet med dem, men at dette krever noen tilpasninger.

Jeg vet ikke altså, men jeg tror forståelse er lettest om man snakker grundig sammen med vennnene sine. Om de ender opp med likevel å ikke respektere dine ønsker så får det være, men de fleste ok personer vil nok prøve å gjøre sitt beste, men er avhengig av god info.

Det var akkurat den tilnærmingen jeg prøvde på denne gangen. Noe som slo helt feil. Kun fakta og ingen fordømmelse. Mye bedre og lettere å være diskre!!!

Gammel 30-03-15, 13:47   #316
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det var akkurat den tilnærmingen jeg prøvde på denne gangen. Noe som slo helt feil. Kun fakta og ingen fordømmelse. Mye bedre og lettere å være diskre!!!

Jeg ser at du skriver det, men tror du diskresjonen vil hjelpe deg videre med disse?

Gammel 30-03-15, 13:51   #317
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Takk Nabojenta.

Nei, det skjønte jeg meget godt. Jeg tror jo ikke du står og peker og sier "æsj, et lik?! " på andres mat. Men når du skriver at du ser på andres mat som et lik så er det jo noe som får oss kjøttetere til å tenke. Jeg ble i hvert fall overrasket i denne tråden, over at noen ser på dyrekjøtt som lik. En pakke kokt skinke, liksom, et lik. For meg er det rart.

Men - og dette har jeg skrevet flere ganger i tråden - jeg skjønner hovedpoenget ditt. Hvorfor kan ikke vennene (?) dine respektere ditt ønske? Det synes jeg uansett er veldig rart og rett og slett dårlig gjort.

Det er jo egentlig dette jeg mener og skrev helt innledningsvis, med mange avsporinger etterhvert. :

Opprinnelig lagt inn av Bille

Enig i at det er uhøflig og respektløst. At det er uvant for folk kan jeg godt forstå, da.

Jeg skjønte ikke helt det du skriver om å rive opp kyllingen, men hvis du tenker på å behandle rå kylling og deretter annen fersk mat uten å vaske seg på hendene først, så er jo det ikke br mhp kjøttetere heller.

Hvis jeg hadde hatt en veggisgjest hjemme hos meg hadde jeg kanskje følt der litt pussig hvis gjesten hadde ønske om å tilberede egen mat. Men jeg hadde jo respektert det også.

Gammel 30-03-15, 13:52   #318
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Sånne boikotter sliter jeg med å forstå. Nå aner jeg ikke hvor bevisst du er, men jeg omgås folk som boikotter Nestle, men som drikker kaffe og handler klær på lavpriskjeder med den største selvfølgelighet. Og da mister man meg altså. Det blir for dumt rett og slett. De fleste som boikotter Nestle gjør det pga. av et barnevelferdsperspektiv, og hvis man virkelig mener noe med boikotten, så får man gjøre alvor av aksjonene sine, ikke bare drive med sånne tulle-Nestle-boikott.

Så herlig da, Darth, at du kan sette deg på din høye hest og mene at andres mening om ting "blir for dumt rett og slett" eller at det bare er en "tulle-boikott".

Jeg syns det er synd at idealisme stadig vekk skal rakkes ned på fordi man ikke er idealistisk nok.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 13:53   #319
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg ser at du skriver det, men tror du diskresjonen vil hjelpe deg videre med disse?

Man må velge kamper.

Gammel 30-03-15, 13:55   #320
Guava

Guava sin avatar

Standard

Man må velge kamper.

Men du vil beholde vennene dine og fortsatt reise på tur med dem?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.