Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilfritt sentrum, kan det funke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-15, 10:55   #121
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Mer enn 80% av trafikken på E18 stopper, starter eller stopper/starter i Asker og Bærum.

Ikke overraskende, med tanke på at det omtrent ikke finnes bussfiler i disse kommunene. Bedre å da sitte i egen bil , enn vente på forsinket buss i 20 min i -15 :btdt: Kommunene mangler også busser på tvers. Fra oss til svigers 9 km unna i samme kommune, vil det ta oss ca 1,5 t å kjøre kollektivt.

Gammel 20-10-15, 10:56   #122
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Og jeg mener at man for lenge siden burde laget en ring 4 - langt utenfor byen for de som ikke skal inn hit. Litt slik det var tanken at Oslofjordtunnelen var tenkt å skulle være for folk som skal fra østsiden av Oslofjorden til vestsiden.

Ja, det er jeg helt enig i.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes ikke egentlig det burde være noen prioritet. Jeg ville heller oppfordret til henting på Skøyen/Lysaker/Lillestrøm og forbedret fasilitetene der.

Det er en god idé. Om man da i tillegg har mulighet til å ta taxi fra Oslo S, så burde det være godt nok for de aller fleste.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:57   #123
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke egentlig det burde være noen prioritet. Jeg ville heller oppfordret til henting på Skøyen/Lysaker/Lillestrøm og forbedret fasilitetene der.

Da må det skilt til, sist jeg skulle hente noen på Lysaker tror jeg at jeg kjørte gjennom bomringen fire ganger. Kunne sikkert tatt taxi for samme pris. Hvordan i alle dager finner man frem til den stasjonen på første forsøk, lurer jeg på.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:59   #124
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Å ha mulighet til å parkere for å hente folk ved Oslo S tenker jeg bør være en mulighet. Det er vanskelig nå, men det er mulig. Det vil også bli enklere når det ikke er så mye annen trafikk i sentrum.
Eventuelt at det er lov i helgene og ellers på tidspunkt hvor det ikke alltid er gode forbindelser kollektivt videre.

Det er alltid gode forbindelser videre. Det er kort vei til T-banestasjon fra flytog og tog på Oslo S, du må ikke utomhus engang. Det er kort vei til bussterminalen. Det er mulig å gå av på stasjoner før Oslo S.

Det virker som om du ikke er kjent i Oslo det hele tatt og snakker mot bedre vitende. Hvis man er litt kjent, så klarer man seg utmerket og temmelig tørrskodd ved hjelp av kollektivtrafikk i Oslo.

Gammel 20-10-15, 11:04   #125
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Da må det skilt til, sist jeg skulle hente noen på Lysaker tror jeg at jeg kjørte gjennom bomringen fire ganger. Kunne sikkert tatt taxi for samme pris. Hvordan i alle dager finner man frem til den stasjonen på første forsøk, lurer jeg på.

Det er da greit skiltet til Lysaker, er det ikke? Men kanskje ikke til stasjonen.

Gammel 20-10-15, 11:05   #126
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Vi har fått det fra vår stasjon, ihvertfall - som normalt stopper på din. Nydelig!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 11:06   #127
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er da greit skiltet til Lysaker, er det ikke? Men kanskje ikke til stasjonen.

Ja, Lysaker brygge f.eks. er greit skiltet til. Men ikke stasjonen, ikke som jeg så. Og det er så mye rundkjøringer og underganger at man (jeg) mister all stedssans. Hvertfall hvis man ikke har så mye i utgangspunktet. Mulig gps hadde hjulpet da.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 11:08   #128
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bane er supert, og vi ser i Bergen hvordan eiendomsprisene skyter i været langs bybanen. Å kunne reise kollektivt og køfritt til og fra studier og jobb betyr mye for folk. At banen går ofte betyr også mye. Frekvens og forutsigbarhet gjør det mye enklere og dette var det jeg savnet med Oslo da jeg flyttet til Bergen.

Det har virkelig kommet seg, da. Det var helt håpløst da vi kom i 2008. Ingen faste avganger, bare det merkelige prikkesystemet med fast avgangstid fra endeholdplass, men ellers ingen anelse om når bussen kom til din holdeplass, eller hva holdeplassen het, for den del. Avgangene var sporadiske og "løse", typ 0800, 0819, 0850, 0908, 0931 osv. Umulig å foholde seg til. Alle disse tingene gjorde at det ble mye venting, fulle busser av irriterte folk, ingen annonsering av holdeplasser osv. Og nå? Avgang hvert tiende minutt, store, fine busser, app med sanntid, "stive" ruter, osv. Fantastisk. Jeg tar buss til barnehagen og buss videre til jobb hver dag og bruker en halv time hjemmefra, via barnehagen til jobb. Helt supert.

Gammel 20-10-15, 11:10   #129
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

TØI har forsket en del på dette, og det er i praksis slik at hver gang man øker kapasiteten økes trafikken. Og det går raskere og raskere.

Vi bor veldig sentralt i byen, og har de siste årene opplevd en ekstrem økning i trafikk i nærområdet vårt. Skoleveien til barna har gått fra 8000 til 15000 kjøretøy I DØGNET! Statens vegvesen anbefaler 4-felts vei når man når det antallet - men i trange bygater er det ikke mulig.

Problemet er at disse bilene ikke kjører gjennom byen. De kjører til byen, det er dagpendlere som skal på jobb og trenger å parkere - fordi det er "enklere" å kjøre enn å ta kollektivt. Mer enn 80% av trafikken på E18 stopper, starter eller stopper/starter i Asker og Bærum. Bare ca 15% er gjennomgangstrafikk, altså trafikk som ikke skal til sentrum.

Hva er definisjonen på sentrum her? Jeg kjenner mange som kjører på E 18, men ikke mange som skal til sentrum slik det er definert i de nye planene for stenging for biltrafikk. Og køene på E18 løser seg vanligvis opp etter Lysaker.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 20-10-15, 11:12   #130
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ikke overraskende, med tanke på at det omtrent ikke finnes bussfiler i disse kommunene. Bedre å da sitte i egen bil , enn vente på forsinket buss i 20 min i -15 :btdt: Kommunene mangler også busser på tvers. Fra oss til svigers 9 km unna i samme kommune, vil det ta oss ca 1,5 t å kjøre kollektivt.

Men dette krever ikke utbygging av E18? Det du skriver om er jo helt andre utfordringer enn E18-transport, dette er lokaltransporthåndtering.

Gjør om hovedfeltene til kollektiv mellom 7-9 og 15-17, så kommer bussene presis.

Gammel 20-10-15, 11:12   #131
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

http://www.aftenposten.no/meninger/d...n-8123047.html

Jeg lurer på hva Raymond Johansen tenker om dette i dag.

Jeg er glad jeg ikke er politiker, gitt.

Sist redigert av Pøblis : 20-10-15 kl 11:22.
Gammel 20-10-15, 11:13   #132
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja med omlegging går det bra, men det må planlegges godt.
Søndag kveld er det ganske mange barn som reiser alene med tog på vei hjem fra samvær. Hadde langdistansetogene på Sørlandsbanen gått til Lillestrøm hadde det blitt enklere for en del som bor øst for byen. Å hente på Lysaker er også et alternativ selvsagt. Det har ikke blitt opplevd som noe godt alternativ for dem jeg kjenner som reiser strekningen fram til nå, men jeg vet ikke helt hvorfor. Kanskje fordi det er mer praktisk på Oslo S søndag kveld enn å kjøre til Lysaker?

Målet må være at det fremdeles oppleves som OK å bruke tog framfor fly. Når fordeler og ulemper skal veies er det lite som skal til på vektskålen for at det skal bikke over. Slik det er nå er det ikke alle tidspunkter for ankomst Oslo S som er greie å kombinere med transport videre og jeg vet ikke om det vil være noen krise for den bilfrie byen om det er tillatt å hente på Oslo S på disse tidspunktene.

Høyttenkning altså.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 11:14   #133
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til en annen gang: Ta av avkjørselen før den mot Lysaker Brygge, tror jeg. Altså der det er skiltet mot Lilleaker, Sollerud, Lysaker Stasjon. Under brua, til venste i den knøtt lille rundkjøringen og så rett frem til stasjonen. Stor parkeringsplass om man skal stå litt og en liten 15-minutters gratis (ofte overfylt) om man bare skal hente eller slippe av noen.

Gammel 20-10-15, 11:16   #134
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

En av de tingene man vil få til med ny E18 er jo virkelig fungerende kollektivfelt og sykkelveier hele veien.

Gammel 20-10-15, 11:19   #135
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er alltid gode forbindelser videre. Det er kort vei til T-banestasjon fra flytog og tog på Oslo S, du må ikke utomhus engang. Det er kort vei til bussterminalen. Det er mulig å gå av på stasjoner før Oslo S.

Det virker som om du ikke er kjent i Oslo det hele tatt og snakker mot bedre vitende. Hvis man er litt kjent, så klarer man seg utmerket og temmelig tørrskodd ved hjelp av kollektivtrafikk i Oslo.

Jeg har reist med samværsbarn som skal øst for Oslo søndag kveld. Det å hente direkte er enklere enn å sende dem på diverse connections som det ikke er veldig mange av søndag kveld.

Jeg vet ikke, men tror nok terskelen for å sende disse ungene med fly blir lavere om det ikke legges enda bedre til rette på andre stasjoner.

Du har rett i at jeg ikke er allverdens kjent i Oslo, men jeg reiser en del gjennom og til Oslo og synes ikke ut i fra den rollen at det er en by som er veldig transportvennlig med tanke på at byen er relativt liten.

Det gjelder for øvrig også andre byer i Norge. Jeg tror vi her til lands har mye å gå på for å få mer selvforklarende transportsystem.

Lillestrøm stasjon kan godt oppgraderes med bedre parkering, men det vil medføre mer trafikk inn dit og det er jo også et sentrum hvor det ikke nødvendigvis bør inn flere biler. Lysaker har jeg også reist til og fra og heller ikke der er det flust med muligheter (med forbehold om at det kan ha endret seg de siste to årene).

Gammel 20-10-15, 11:19   #136
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Men dette krever ikke utbygging av E18? Det du skriver om er jo helt andre utfordringer enn E18-transport, dette er lokaltransporthåndtering.

Gjør om hovedfeltene til kollektiv mellom 7-9 og 15-17, så kommer bussene presis.

Det Pelle skriver om, krever ikke utbygging av E18, nei. Men det krever kollektivutbygging. Poenget er vel at kollektivtilbudet er elendig her ute hvor vi bor. Ergo står mange i kø på E18 i dag når de skal mot Oslo - folk som kanskje ikke ville gjort det dersom kollektivtilbudet var bedre. Og det er klart at vi må ha en fremkommelig E18 - den er jo eneste kjørevei sørfra og inn mot byen.

Jeg tenker at man må klare å ha flere tanker i hodet samtidig. Å skrinlegge en ombygging av E18 for å skape et presumtivt bedre miljø for folk i byen ved å vedta at 30 000 mennesker i Asker og Bærum fortsatt skal utsettes for helseskadelig forurensing og støy er virkelig ikke en god løsning.
Å legge en mye mer miljøvennlig E18-trase sørfra og inn til Oslo, samtidig som man gjør en rekke andre trafikkregulerende tiltak (bedre kollektivtransport, takstsystemer for privatbilisme etc), vil være bra for alle. Å bare si nei til E18-utviklingen, løser virkelig ikke problemet. Og jeg tenker at man fint kan stenge sentrum for biltrafikk og lage en mer miljøvennlig trase for E18 gjennom Asker og Bærum - det er ingen motsetninger der.

Gammel 20-10-15, 11:21   #137
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det har virkelig kommet seg, da. Det var helt håpløst da vi kom i 2008. Ingen faste avganger, bare det merkelige prikkesystemet med fast avgangstid fra endeholdplass, men ellers ingen anelse om når bussen kom til din holdeplass, eller hva holdeplassen het, for den del. Avgangene var sporadiske og "løse", typ 0800, 0819, 0850, 0908, 0931 osv. Umulig å foholde seg til. Alle disse tingene gjorde at det ble mye venting, fulle busser av irriterte folk, ingen annonsering av holdeplasser osv. Og nå? Avgang hvert tiende minutt, store, fine busser, app med sanntid, "stive" ruter, osv. Fantastisk. Jeg tar buss til barnehagen og buss videre til jobb hver dag og bruker en halv time hjemmefra, via barnehagen til jobb. Helt supert.

Jeg syns bybanen var helt fantastisk sist jeg var i Bergen. Og bussen har blitt så mye bedre fra de første gangene jeg besøkte deg! Veldig god oversikt over neste holdeplass også.

Å hente på Lysaker er også et alternativ selvsagt. Det har ikke blitt opplevd som noe godt alternativ for dem jeg kjenner som reiser strekningen fram til nå, men jeg vet ikke helt hvorfor. Kanskje fordi det er mer praktisk på Oslo S søndag kveld enn å kjøre til Lysaker?

Jeg tror det er litt vane også. Høvdingen har av og til hentet Hiawata og meg på toget etter at vi har vært med Gjøvikbanen, og det har ofte skjedd på Oslo S. Rett og slett fordi vi ikke har tenkt oss om, siden det egentlig er mye enklere å hente oss på Kjelsås. Etter at vi innså det hender det at vi hopper av der og tar bussen derfra også, i stedet for å dra ned til byen og bussen utover igjen til der vi bor. For vår del er det en litt merkelig innebygget oppfatning av at alt utenfor oss er lenger bort enn sentrum. Bare vane og misoppfatninger, rett og slett. I reisetid og fysisk avstand er Kjelsås litt lenger bort, men ikke i tilgjengelighet, og om man legger til de ekstra minuttene toget tar til Oslo S, gange gjennom stor folkemengde og deretter venting på buss så går det opp i opp.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 11:21   #138
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg har reist med samværsbarn som skal øst for Oslo søndag kveld. Det å hente direkte er enklere enn å sende dem på diverse connections som det ikke er veldig mange av søndag kveld.

Jeg vet ikke, men tror nok terskelen for å sende disse ungene med fly blir lavere om det ikke legges enda bedre til rette på andre stasjoner.

Du har rett i at jeg ikke er allverdens kjent i Oslo, men jeg reiser en del gjennom og til Oslo og synes ikke ut i fra den rollen at det er en by som er veldig transportvennlig med tanke på at byen er relativt liten.

Det gjelder for øvrig også andre byer i Norge. Jeg tror vi her til lands har mye å gå på for å få mer selvforklarende transportsystem.

Lillestrøm stasjon kan godt oppgraderes med bedre parkering, men det vil medføre mer trafikk inn dit og det er jo også et sentrum hvor det ikke nødvendigvis bør inn flere biler. Lysaker har jeg også reist til og fra og heller ikke der er det flust med muligheter (med forbehold om at det kan ha endret seg de siste to årene).

Lysaker er virkelig ikke lagt til rette for omfattende biltrafikk, nei. Tvert imot. men det GÅR an å kjøre dit for å plukke opp folk.

Gammel 20-10-15, 11:22   #139
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Til en annen gang: Ta av avkjørselen før den mot Lysaker Brygge, tror jeg. Altså der det er skiltet mot Lilleaker, Sollerud, Lysaker Stasjon. Under brua, til venste i den knøtt lille rundkjøringen og så rett frem til stasjonen. Stor parkeringsplass om man skal stå litt og en liten 15-minutters gratis (ofte overfylt) om man bare skal hente eller slippe av noen.

Det er jo glimrende og det skal jeg foreslå for disse foreldrene. De er fra Oslo øst, men vet sikkert ikke om det.

Det beste hadde vært om dette var veldig godt skiltet og satt inn i et system. Et P&R-system som i Freiburg for eksempel?
Der ville nok ikke Lillestrøm i dagens format nådd opp, men med utbygging kanskje?

Man bør uansett ikke ta bort parkeringsmuligheten ved Oslo S før alternativene er oppgradert og satt inn i litt system.

Gammel 20-10-15, 11:24   #140
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Den store parkeringen ved Lysaker ser veldig midlertidig ut, bare et stort grustak, liksom. Så jeg lurer på hva som skal komme der og er spent på om knutepunktparkering vil bli prioritert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:20.