Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg tror på ingen måte "karrierebevissthet" er noe krav for å være en god og omsorgsfull forelder, og jeg kan ikke se for meg at det er mange som mener det. (Jeg tror på den annen side heller ikke at det utelukker at man kan være en god forelder.)
Jeg tror det å leve på en måte man trives med og føler at man mestrer, er en fordel for å fungere godt som forelder, og som ektefelle/kjæreste, for den del, så sånn sett tror jeg vel at en eller annen form for "selvrealisering" er en fordel (om ikke nødvendigvis et krav). Men om dette livet helst bør være en engasjerende og krevende karriere, en hjemmetilværelse, eller en slags mellomting, kommer jo an på hva slags type man er og hva man ønsker seg av livet. Hvis man derimot ikke greier å håndtere (og trives med) det livet og de utfordringene man har, kan det lett gå ut over både en selv og familien. Sikkert veldig lettvint forklaring, men jeg tror det kan være noe der.
Men når man får barn må man kanskje vente litt med det man ønsker seg. Hvert fall for en stund? Hvis jeg jobber skift, og mannen jobber skift, og vi ikke har barnevakt tilgjengelig, så sier det seg selv at vi må prioritere annerledes. Man har kanskje ikke all verdens råd når barna er helt små, ikke hvis man prioriterer familien, men det gjør kanskje ikke noe, for familielivet er noe alle tjener på. Det virker nesten som alle vi ha i pose og sekk, og det på bekostning av barna.
|