|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Live and let live
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Hvorfor prikker de da? For å gi smerte? For å ødelegge funksjonen?
|
|
|
#82 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Hvorfor? Aner ikke. Renselsesprosess kanskje. Hva er vitsen med noen av formene for omskjæring som ikke er medisinsk begrunnet? Det er ingen vits, bare dum "tradisjon".
|
|
|
#83 |
|
Ustabil
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)
Vel, omskjæring av gutter har jo hatt en slags begrunnelse med det at man spesielt i varmere strøk har lett for å få oppblomstring av sopp eller bakterier under forhuden, sånn at fjerning av forhuden kan være en fordel - selv om den i utgangspunktet ikke er for trang. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Nå til dags er man selv i varmere strøk ofte opplyst om hygiene. Dessuten har varmere strøk ingenting å si for den massive tradisjonen av moderne omskjæring av gutter i USA.
|
|
|
#85 |
|
Ustabil
|
Ja, men det var den opprinnelige begrunnelsen, det var vel det vi snakket om? |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Den opprinnelige begrunnelsen i USA er da relevant selv om landet ikke har hatt hvit befolkning i tusenvis av år?
|
|
|
#87 |
|
Ustabil
|
Hva er poenget ditt? |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Nei, grunnen i USA er ikke bare innvandring. Jeg skal ikke være for bombastisk, siden jeg ikke helt husker akkurat hva jeg leste om det emnet, men jeg mener at det var staten som begynte å anbefale omskjæring for en stund tilbake. Nå, derimot, takker opp til 50% av guttemødre nei til omskjæring, en virkelig positiv utvikling.
|
|
|
#89 |
|
Skrekkøgle
|
Mange sier det faktisk øker nytelsen... |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Skrekkøgle
|
I USA har det vært anbefalt lenge, og har fint lite med jøder å gjøre. De eneste som har tildels vært imot omskjæring av gutter, er vel bare enkelte sekter innen kristendommen, som feks mormonere og JV, mens andre har omskåret over en lav sko, som en slags rituell omskjæring "i tilfelle rottefelle", og det har ikke noe med religion å gjøre. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Absolut ateist
|
Ja, jeg mente at det har vært anbefalt fra medisinsk/statlig hold der borte. Det er jo nytt, historisk sett, med omskjæring i USA.
|
|
|
#92 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har mine tvil. Men man vet naturlgivis ikke hvilken begrunnelse disse stammesamfunenne egentlig hadde for å begynne med omskjæring av hverken gutter eller jenter i steinalderen. Men jeg er overbevist om at den ikke var fornuftig, og tviler også på at den hadde noen som helst positiv effekt. Det er nok tilsvarende andre typer kroppsmodifisring som blir utført i forbindelse med overgangsriter (tatoveringer, leppeforstørrelse etc).
Her er det jo litt forskjell på såkalt tradisjonell/rituell omskjæring (som bla. jøder og muslimer driver med), og "moderne" omskjæring som har vært praktisert i Vesten de siste par hundre år, og som fortsatt er svært utbredt i USA. For "moderne" omskjæring av jenter og gutter (dette har vært gjort på jenter i Europa og Nord Amerika også men i mye mindre utstrekning enn på gutter), har hovedbegrunnelesen i virkeligheten alltid vært, som du skriver over, å hindre glede av sex, og å begrense masturbasjon. Og det som er viktig å få med seg her er at dette altså primært gjelder omskjæring av gutter i vår kulturkrets. Alle påstander om positive helseeffekter er vikarierende argumenter, men mange har jo begynt å tro på dem. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)En av de siste gode er at omskjæring i større grad forhindrer seksuelt overførbare sykdommer.
|
|
|
#94 |
|
-
Dette har vært et av de tradisjonelle vikarierende argumentene. Det er i utgangspunktet feil, men jeg har lest om nyere forskning fra Afrika som tyder på at det kan ha en effekt mot HIV-smitte. Jeg aner ikke om det er noe hold i dette, men slike påstander har historisk sett hatt lite for seg. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Truth is in the x-files
|
|
|
|
#96 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Leste om disse jentene for et par år siden og hørte noen sanger av dem-
|
|
|
#97 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Bytter man ut t-skjortene, så ser de ut som to høyst vanlige pene jenter. Det er vel foreldrene som er hjernedøde.
|
|
|
#98 |
|
Hvor: Akershus
Jepp! Omskriving og personlige tolkninger synes heller ikke jeg det er rom for. Omskjæring er lemlestelse uansett. At noen velger å kalle det kultur, og at andre kaller det religion, er revnende likegyldig.
|
|
|
#100 |
|
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|