Sv: - Demp ammepresset
En annen ting mens jeg er i gang...
Det gjelder nyansene i ammedebatten.
Jeg gikk til samtaler hos helsesøster ukentlig i de første 7 ukene av eldstemannens liv. Han ble veid ( la på seg 100 g i uka ), jeg viste fram skjema om ammehyppighet og soverutiner (han ble ammet hver time hele dagen, og han sov ikke et sekund - bare om natten). Jeg fikk beskjed om at 11 timers søvn i døgnet er normalt for et spedbarn ( ) og at 100 g i uka var akkurat så vidt tilstrekkelig, så jeg burde drøye mme.
Til slutt gikk det jo ikke lenger. Helsesøster sa at det nok var lurt å begynne med tillegg, for nå hadde jeg jo prøvd alt som var for å øke melkeproduksjonen. MEN jeg skulle være klar over at jeg ikke måtte tro det gikk å kombinere lenge! Nei, med en gang en baby fikk litt mme fra flaske, så ville den ikke gidde å drikke fra puppen lenger, og til slutt ble det bare flaske.
Jeg kombinerte fram til han fikk fast føde ( trengte kun én ekstra flaske om dagen) og ammet fram til han var 9 mnd.
Gikk helt fint, det.
Slike kategoriske holdninger synes jeg ikke noe om.
Hun visste jo hvor motivert jeg var. Om om man er motivert, går det helt fint å kombinere.