|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
saftig
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort. Jeg tror nok jeg ville vurdert abort. Det kan koste ganske mye (nå snakker jeg ikke bare økonomisk!) å få et barn med Downs syndrom inn i familien. Jeg tror ikke jeg hadde vært i stand til å takle det.
|
|
|
#62 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg er førti. Og mye av grunnen til at vi ikke vil ha barn nå, i tillegg til at vi synes vi er for gamle til å få barn sammen, er at risikoen for å få et barn med Downsyndrom er større etter fylte 40. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Miss Distriktsnorge
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)
Tankene hadde jeg nok sjenket, og selvfølgelig ville nok ikke en abort være noe jeg hadde gjort med "glede". |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Passiv
|
Nei, det hadde jeg faktisk ikke gjort. Har ei god venninne - vi fikk førstemann omtrent samtidig, og ble kjent på barselgruppe. Var sammen nesten daglig helt til vi flyttet oppover hit. Hun fikk ei jente med Downs syndrom - verdens deiligste lille trultemor - godt og vel en mnd før jeg fikk lillebror. Hun krever mye ekstra, men i det store og hele får man mer enn man gir. |
|
|
|
#65 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg er 110% imot sortering av liv! Selv VET jeg at jeg hadde båret frem det som ble skapt inni meg uansett. Jeg tror at selv om legen hadde gitt meg beskje om at barnet vill dø like etter fødsel at jeg likevel ville valgt å bære det frem. På den måten kunne jeg sett det som at naturen var slik fremfor at JEG tok et liv. (Jeg tror også at jeg hadde klamret meg til håpet om at legen tok feil...) |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Det er dessverre ikke helt søkt å forklare en abort ut fra økonomi, selv om man bor i Norge.
|
|
|
#67 |
|
Introvert optimist
|
De er ikke barn for bestandig vet du. De ender opp med å bli 45-åringer som er fem år i hodet sitt. Omtrent på den tida mister de foreldrene sine og så ender søsknene opp med å måtte ta vare på dem. Søsknene som aldri har fått noe valg slik foreldrene hadde og som allerede har forsaket mye på grunn av dette barnet som nå er blitt voksent.
|
|
|
#68 |
|
Nybegynner
![]() |
Høres ut som en tøff situasjon for dere. Jeg har selv arbeidet mye med mennesker med ulike sykdommer og syndromer og har derfra en erfaring med at man får økonomisk støtte ved behov, slik at man klarer seg. Men jeg har stor frståelse for situasjonen hos dere er slitsom økonomisk når det er på den måten. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Nybegynner
![]() |
Hva er det for en ting å si? Verden er ikke så enkel som du skal ha det til........??? Jeg har ikke sagt at verden er enkel. Jeg sier ikke at det er enkelt å ha et downs barn. Langt ifra. Jeg sier at JEG ville heller tatt de utfordringene som kom fremfor en abort. Og det med alle de følgene det måtte få. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Epikur
|
DU ville tatt dem, ja. Men kan du velge på vegne av dette downs-barnets søsken? For de må ha dette ansvaret etter at du er død. Har du rett til å pålegge dine andre barn en slik byrde?
|
|
|
#71 |
|
Nybegynner
![]() |
Det er ingenting som sier at et søsken må ta ansvar for et downs søsken når mor og far dør. Vi har mange flotte institusjoner i dette landet som gladelig tar seg av personen. Ja, det er en omstilling for den/ de det gjelder. Men for meg handler det om å finne løsninger og å ta utfordringene som kommer. Jeg ville aldri pålagt andre rundt meg å hjelpe eller å ta over omsorg etter min tid! |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Introvert optimist
|
Du skrev:
og akkurat det siterte jeg og så forklarte jeg deg at det ikke er så enkelt som at de er barn med glede og latter. De blir (store) voksne og er barn i hodene sine fortsatt.
|
|
|
#73 |
|
Introvert optimist
|
Har du hørt om HVPU-reformen som ble gjennomført for nærmere 20 år siden? Institusjonene er vekk for nå skal alle bo hjemme.
|
|
|
#74 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Lillemann bor i en barnebolig to døgn i uka. I denne boligen bor det to gutter på overtid - de er begge over 18 år, og har ikke egentlig et tilbud lenger. Dette er ikke et fullgodt tilbud for disse guttene, og de tar opp plass, personale og ressurser.
|
|
|
#75 |
|
Nybegynner
![]() |
|
|
|
|
|
|
#76 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)Det er mye som er veldig enkelt i din verden samra, mens de som har opplevd situasjonene du beskriver som så utrolig greie og rett frem ikke kjenner seg igjen i det hele tatt.
|
|
|
#77 |
|
Nybegynner
![]() |
Ja, nå er det litt forskjellig fra kommune til kommune. Men at mange bor på overtid det er jo ikke uvanlig. Ofte får de tilbud om tilrettelagt egen hybel. Eller de flytter i kollektiv. Ja, de koster samfunnet mye penger, både i materielle ting og personale. Men jeg gir meg ikke, de gir utrolig mye flott også! |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ingen som sier søsken MÅ ta ansvaret, men det er ikke det samme som å si at søsken ikke vil føle et ansvar. Jeg vil tro alt annet vil være unaturlig. Alle pleietrengende, eller med omsorgsbehov er til en viss grad en belastning for de rundt dem. Det er jo en "frivillig" belastning men det er der like fullt. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Epikur
|
HVPU-reformen har fjernet alle institusjonene. Jeg kjenner min datter som et svært omsorgsfullt og pliktoppfyllende menneske, slik hennes far er og slik jeg selv er. Vi føler stort ansvar for familien. Jeg ville selvsagt tatt meg av et søsken som trengte det, dersom andre ikke kunne. Og tenk om man selv skulle bli syk eller dø før det som er vanlig?
|
|
|
#80 |
|
Epikur
|
Tsk tsk, alle kan da uttale seg! Vi trenger da ikke å være enige!
|
![]() |
|
|