Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Märtha på tv i går

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-07, 18:21   #41
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Märtha på tv i går

Jeg så det, og det var ganske underholdende. Jeg lo godt da hun ba denne intervjueren om å lukke øynene sine, se for seg en grønn eng, musikanter, en ridder, og et luftslott. Da hun ba intervjueren om å peke på dette slottet, pekte hun rett over hodet på Mærta. Egentlig skulle hun visst pekt på sitt eget hode, eller hjerte. Så utrolig komisk, og så utrolig mye rart prat.

Märtha er veldig søt da, og sikkert veldig snill også. Men altså, hun er litt koko, synes jeg.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 20:05   #42
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Christinamor, her.

Jeg tror det er mye mellom himmel og jord som ikke kan sees, eller forklares, og jeg tror mange kanskje kan dra nytte av å tørre åpne seg for det alternative, for jeg føler at folk flest har et veldig A4-syn på livet som sådan.

Jeg tror jorden er mye mer interessant enn hva mange får med seg og jeg tror mange kan dra nytte av åpne seg for at livet kan være spennende sånn som det er, for jeg føler at folk flest har veldige A4-liv som sådan.

Jeg er trøtt på folk som ikke har fått med seg hvor kul og interessant jorden som planet er, hvor fantastisk universet er og hvor uendelig vakker og fin menneskekroppen er, og som mener at man må tro på alternative verdensfortolkningerfor å ha det interessant.

Lær litt om verden som faktisk eksisterer, den slår enhver englegreie i støvlene når det gjelder kompleksitet og undrer.

Gammel 13-08-07, 20:08   #43
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Märtha på tv i går.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For de aller fleste er vel ikke dette akkurat "livets realiteter".

Vel... jeg tror at hennes "livets realiteter" har vært tøffere enn "livets realiteter" for svært svært mange av oss.

Nooria er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 20:09   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Vel... jeg tror at hennes "livets realiteter" har vært tøffere enn "livets realiteter" for svært svært mange av oss.

Sikkert. Det forhindrer ikke at hun virker svært naiv, lite gjennomtenkt og beskyttet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 20:16   #45
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Nei det tror jeg faktisk ikke. Hun har hatt begge foreldrene sine hele tiden, de er hverken skilte eller døde, hun har hatt god helse, friske søsken og ingen økonomiske problemer. Hun har klart å få seg en utdannelse og hun har en frisk familie.

Hun har hatt en del oppmerksomhet, og den var jo ikke selvvalgt i barndommen, så det har nok vært en belastning, det er klart. Men så fremt hun ikke har blitt mishandlet av foreldrene i det skjulte eller noe annet helt uventet så tror jeg ikke hun når opp på topp 1000-lista mi engang over triste menneskeskjebner jeg vet om.

Gammel 13-08-07, 20:21   #46
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet snart ikke hva jeg skal mene om dette, jeg...

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 21:07   #47
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Nei det tror jeg faktisk ikke. Hun har hatt begge foreldrene sine hele tiden, de er hverken skilte eller døde, hun har hatt god helse, friske søsken og ingen økonomiske problemer. Hun har klart å få seg en utdannelse og hun har en frisk familie.

Hun har hatt en del oppmerksomhet, og den var jo ikke selvvalgt i barndommen, så det har nok vært en belastning, det er klart. Men så fremt hun ikke har blitt mishandlet av foreldrene i det skjulte eller noe annet helt uventet så tror jeg ikke hun når opp på topp 1000-lista mi engang over triste menneskeskjebner jeg vet om.

Nei, jeg skal ikke gå inn å plassere henne på en ranking liste, for det har jeg ingen forutsetninger for.

Må tilføye at jeg ikke så intervjuet med henne nå, men jeg liker henne (slik jeg kjenner henne gjennom mediene riktignok). Hun har en herlig sjarm og et positivt syn på livet som jeg har sansen for.

Nooria er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:06   #48
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Mulig det er respektløst og sjokkerende og arrogant og alt fælt, men jeg syns mennesker som tror på overnatulige ting er sprø og jeg syns det er rart og uforståelig.

Ja, jeg er så enig! Hvorfor trenger man disse fjasegreiene? Hvorfor ikke være her og nå, tilstede i verden, i naturen, i eget liv og i samfunnslivet? HVorfor trenge engler, ånder, stjernetegn, krystaller eller tarotkort? Gå ut i skogen etter regnvær. Ta en skitur en knall dag i februar. Svøm i et blankt markavann en varm dag i august. Kjenn sjøsprøyten i fjeset på en værbitt øy mot havgapet om høsten. Stå på en fjelltopp og nyt utsikten. Heng etter en arm i en isbre og let etter tak med føttene og den andre isøksa i alt det blå og hvite. Kjenn den iskalde fjellelva som du nesten ikke har kontroll på der du rafter nedover. Sitt ved et bål og vær varm i fjeset og kald på ryggen en sen sommernatt. Gå i duggvått gress en tidlig morgen og hør alle fuglene.

Hvem trenger engler?

Jeg er trøtt på folk som ikke har fått med seg hvor kul og interessant jorden som planet er, hvor fantastisk universet er og hvor uendelig vakker og fin menneskekroppen er, og som mener at man må tro på alternative verdensfortolkningerfor å ha det interessant.

Lær litt om verden som faktisk eksisterer, den slår enhver englegreie i støvlene når det gjelder kompleksitet og undrer.

Akkurat.

"Stegjern er bedre enn vinger."

Gammel 13-08-07, 23:47   #49
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg liker Märtha, men synes hun er litt rar. Mange ord og lite mening på en måte.

Litt sånn Morten Harket, liksom?

Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 01:00   #50
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, jeg er så enig! Hvorfor trenger man disse fjasegreiene? Hvorfor ikke være her og nå, tilstede i verden, i naturen, i eget liv og i samfunnslivet? HVorfor trenge engler, ånder, stjernetegn, krystaller eller tarotkort? Gå ut i skogen etter regnvær. Ta en skitur en knall dag i februar. Svøm i et blankt markavann en varm dag i august. Kjenn sjøsprøyten i fjeset på en værbitt øy mot havgapet om høsten. Stå på en fjelltopp og nyt utsikten. Heng etter en arm i en isbre og let etter tak med føttene og den andre isøksa i alt det blå og hvite. Kjenn den iskalde fjellelva som du nesten ikke har kontroll på der du rafter nedover. Sitt ved et bål og vær varm i fjeset og kald på ryggen en sen sommernatt. Gå i duggvått gress en tidlig morgen og hør alle fuglene.

Det er jo ikke noe som helst motsetningsforhold mellom å være tilstede i øyeblikket og la seg begeistre over livets mangfold og det å ha en gudstro!
Tvert i mot.
For meg henger dette uløselig sammen.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

For meg er vitenskapen ikke SVARET - det er studiet av det guddommelige skaperverket.
Vitenskapen gir svar på hvordan materie er bygd opp - men den sier ingenting om hvor den kommer FRA.
Det er grunnen til at det for mange er helt naturlig å forholde seg til det guddommelige aspektet ved tilværelsen.

Sist redigert av Pebbles : 14-08-07 kl 01:16.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 01:11   #51
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Å sette likhetstegn mellom "åndelighet" og "gudstro" høres veldig begrensende (og/eller begrenset) ut for meg. (Jeg er dessuten slett ikke så sikker som du på at gudstro eller ikke gudstro er noe som er helt selvvalgt heller, men det er nok en litt annen debatt.)

åndelig a2 (jf norr and(a)ligr) 1sjelelig, mots legemlig være godt utrustet både å- og kroppslig / å- og materiell kultur 2religiøs, mots verdslig å-e sanger / samtale om å-e ting

Da bruker jeg altså ordet i én av dets to betydninger.

Om det da ikke blir presit nok, er det kanskje noen som har et bedre forslag til oversettelse av det engelske "spiritual" ?

Gammel 14-08-07, 01:22   #52
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det da ikke blir presit nok, er det kanskje noen som har et bedre forslag til oversettelse av det engelske "spiritual" ?

Nei, jeg er enig i at "spiritual" kanskje best oversettes med "åndelig". Det jeg var uenig i, var å bruke begrepet synonymt med det å ha en gudstro. (Religiøsitet fordrer for øvrig heller ikke tro på en gud (eller flere guder, for den del). Tro på reinkarnasjon trenger for eksempel ikke å henge sammen med tro på en gud.)

Gammel 14-08-07, 01:28   #53
Frantzen
Passiv

Standard

Det jeg var uenig i, var å bruke begrepet synonymt med det å ha en gudstro.

Åndelighet er svært subjektivt og personlig, og jeg syns ikke det kan defineres ut fra egne, erfaringsbaserte opplevelser/følelser (eller ordbøker for den del). Ingen av oss kan definere annet enn vår egen åndelighet. Ingen kan heller påberope seg retten på å ha en "åndelighetens fasit".

Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 01:29   #54
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Nei, jeg er enig i at "spiritual" kanskje best oversettes med "åndelig". Det jeg var uenig i, var å bruke begrepet synonymt med det å ha en gudstro. (Religiøsitet fordrer for øvrig heller ikke tro på en gud (eller flere guder, for den del). Tro på reinkarnasjon trenger for eksempel ikke å henge sammen med tro på en gud.)

Jeg er glad i å snakke mye og skrive langt... - men jeg gjør ofte et forsøk på å ikke gjøre innlegg altfor lange og omstendelige.
I den forbindelse forklarte jeg ordet åndelig som gudstro - selv om jeg er helt enig med deg i at det er et langt videre begrep.
Jeg tenker ofte at jeg skulle ønske det norske språket var like rikt på ord som det engelske - så ville vi vært i stand til å uttrykke oss langt mer presist med færre ord.

Gammel 14-08-07, 01:30   #55
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg tenker ofte at jeg skulle ønske det norske språket var like rikt på ord som det engelske - så ville vi vært i stand til å uttrykke oss langt mer presist med færre ord.

Helt enig!

Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 01:34   #56
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Og jeg ser ikke hvorfor ikke hun som kongelig ikke skal kunne tro på det hun ønsker? Og så lenge hun får lov å drive firma - hun får gi ut bøker, plater og reise rundt å fortelle eventyr - så burde hun vel også kunne drive med undervisning i de tingene hun praktiserer? Jeg ser ikke forskjellen, men så ser jeg ikke poenget med kongehuset heller...

Dama må få drive med hva som helst for min del. Men er det ikke en smule betenkelig når hun kan bruke prinsessetittelen sin kommersielt? Det være seg engleskole, plateutgivelse, eventyrkveld eller hva det måtte være.

Hadde hun helt og holdent sagt fra seg tittelen sin, så hadde halve debatten forsvunnet. Så hun kan forvente og mislike så mye hun vil, men debatten er på sin plass.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 01:36   #57
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Åndelighet er svært subjektivt og personlig, og jeg syns ikke det kan defineres ut fra egne, erfaringsbaserte opplevelser/følelser (eller ordbøker for den del). Ingen av oss kan definere annet enn vår egen åndelighet. Ingen kan heller påberope seg retten på å ha en "åndelighetens fasit".

Nettopp.

Derfor liker jeg at åndelig er et vidt begrep - det rommer så mangt. Også Märthas engler.

Gammel 14-08-07, 01:44   #58
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Så ikke intervjuet selv, men har lest referat fra det. Det jeg har lest har ikke gjort meg spesielt imponert. Og jeg må si at jeg synes ikke bare det er litt drøyt å sammenligne seg med Tønne, akkurat den vitner om dårlig innsikt og gjør meg rimelig provosert. Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til at hun kan få drive på med hva hun vil, men i det øyeblikket hun tar prinsessetittelen sin med i markedsføring av det hun driver med, så må hun jaggu meg tåle at det blir debatt rundt det også.

Jeg synes hun blir uriktig "sitert" på det i pressen. Jeg så nettopp intervjuet og hun sammenligner ikke seg selv med de to sakene, men hun sier at dette er to saker som er eksempler på at voksne mobber. Og så stiller hun dette opp mot at vi forsøker å lære ungene våre å ikke mobbe.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.