|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#341 |
|
Peppy!
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?
Det er mer komplisert enn som så. 100 kvadratmeter i Oslo er en vesentlig større formue enn 100 kvadratmeter i Indre Enfold. Det vil ikke være riktig at en person med en boligformue på 1 million skal betale samme skatt som en person med en boligformue på 5 millioner. Derav ulik beskatning. Det er heller ikke sikkert at det vil være fornuftig å bruke samme system i to ulike kommuner. I England innførte man på 1800-tallet en boligskatt som gikk på antall vinduer i boligen. Da var hensikten å fange opp store boliger kontra små. Resultatet var et folk i mørke, da man bygde hus omtrent uten vinduer. Det er en problemstilling som må tas alvorlig, fordi folk tilpasser seg skattesystemet. |
|
|
|
|
|
#342 |
|
Peppy!
|
Jeg glemte å kommentere dobbeltbeskatning. Er du imot det også? Hva med merverdiavgift? Er ikke det en dobbeltbeskatning? Først betaler vi skatt av inntekt, og så må vi betale skatt av varene vi kjøper. Arveavgift er også dobbel, for våre foreldre har jo betalt skatt på eiendeler de har kjøpt, og inntekten de har tjent. |
|
|
|
|
|
#343 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#344 |
|
Peppy!
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Polyanna, jeg vet at man betaler skatt av opsjoner. Jeg er imidlertid ikke enig med deg i at man beskattes på tildelingstidspunktet. Det er først ved innløsning at gevinsten blir beskattet som alminnelig inntekt. Jeg formulerte meg dog klønete. Det jeg mente var å fremheve dette med tilpasninger. Før 1996 så ble ikke opsjonsordningene beskattet som alminnelig inntekt. Og på de tider hadde vi i perioder ikke skatt på utbytte. At de nye skattereglene kom var jo fordi man etter mange år hadde sett seg lei av bruken av opsjonspakker som middel for å betale lavere skatt. |
|
|
|
|
|
#345 |
|
Peppy!
|
Vel, egentlig er jeg ikke sikker på om det er det du skriver heller. Beklager, det er jeg som ikke helt skjønte hva du mente ved første gjennomlesning. |
|
|
|
|
|
#346 |
|
Har tro på forbedring
|
denne testen synes jeg var litt...rar. Eller kanskje det er jeg som er rar.
|
|
|
#347 |
|
Peppy!
|
Jeg er også rar. Jeg fikk SV, etterfulgt av RV. |
|
|
|
|
|
#348 |
|
kamerat
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Takk for en veldig interessant og opplysende diskusjon om eiendomsskatt!
|
|
|
#349 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg må innrømme at jeg ikke helt har fått med meg hva eiendomsskatten i tilfelle skal beregnes på. Verdien - hvilken verdi og hvordan kommer man frem til den? I Sverige beregenes den på takseringingsverdien som staten har fastsatt. Det innebærer f.eks. at de som bor langs med kysten og som kanskje er fiskere eller har bodd der i generasjoner har måttet flytte. De har en eiendom som har en veldig høy takseringsverdi ,men de har små inntekter og små muligheter til å betale eiendomsskatten. Det har vært mange demonstrasjoner og ståhei i Sverige på grunn av dette. |
|
|
|
|
|
#350 |
|
Hertuginne
|
I vår kommune tok de utgangspunkt i verditakst på boligen på et gitt tidspunkt. Denne verditaksten baserte seg på areal, tomtestørrelse samt noen andre faktorer som de "fant" på. Alle eiendommer fikk en takstmann på besøk, men det var bare for en utvendig sjekk, så om huset hadde total renoveringsbehov så ble ikke det tatt med i betraktningen. Så fikk man sendt ut det kommunen mente var riktig verditakst, og så kunne man klage på det om man ville. Etter at verditaksten var satt, ble det trukket fra et bunnfradrag, og så regner man skatt på resten.
|
|
|
#351 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Monsoon: Jeg er enig med deg i at alle alltid vil prøve å betale så lite skatt som mulig, innenfor de reglene som er. Bare gå til økonomidebatten her inne i selvangivelsestiden - da er det en masse "hvilke fradrag kan jeg bruke?"-innlegg. Og skatteadvokater er aldri så travle som ved skatteomlegginger. Men det rettferdiggjør ikke på noen måte det å ilegge en så prinsippielt urettferdig skatt som det eiendomsskatten er. Legg heller på litt på toppskatten for de aller høyeste inntektene, da! De som "sniker" mest betaler uansett stort sett toppskatt.
|
|
|
#352 |
|
Protonterapeut
|
Jeg ble blodrød. Det er i og for seg greit nok - jeg er relativt blodrød.
|
|
|
#353 |
|
Peppy!
|
Det er vel her vi egentlig er uenige. Jeg synes ikke den er urettferdig. Jeg har innsett at jeg er omtrent alene om det da. Jeg må også legge til at jeg ikke er av den oppfatning at vi skal gjøre det umulig å ha høye inntekter. Det er vel heller det at jeg betrakter skattesystemet ut fra et effektivitetsperspektiv. Derfor er jeg tilhenger av mange små skatter, som må være greie å inndrive og som da altså ikke fører til kunstige omdisponeringer (jfr mitt tidligere eksempel med manglende vinduer i England). |
|
|
|
|
|
#354 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig!! og jo mer jeg leser og lærer om eiendomsskatt jo mer feil blir den
|
|
|
#355 |
|
Epikur
|
Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?Sjekk ut nettprat med bystyrekandidaten og ordførerkandidaten til SV i Oslo:
|
|
|
#356 |
|
Prettiest mess ever seen
|
|
|
|
#358 |
|
Passiv
|
Det finnes faktisk, Mim; en masse unger som blir gjort til tapere fordi de blir understimulerte på skolen. Det er ikke sikkert at den smarte ungen blir mer sett hjemme enn den ikke fullt så smarte ungen. Den smarte ungen trenger akkurat like mye som den ikke så smarte ungen å bli sett, også på skolen. |
|
|
|
#359 |
|
Epikur
|
Det er ingen som har sagt at ikke også flinke unger skal ha tilpasset undervisning til sitt nivå. Tvert om. Alle skal ha det.
|
|
|
#360 |
|
intro
|
Godt å høre at det er flere enn meg som har blitt langt rødere enn de er i denne VG-testen.
|
|
![]() |
|
|