Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvit mann som pusher 50

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-25, 04:52   #81
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit mann som pusher 50

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg syns ikke det er rart at man har ulik musikksmak. Jeg syns det er rart at i tråd om en kulturreferanse må PÅPEKE at man ikke liker bandet.

Da beklager jeg at jeg leste deg feil. For når du sier at du er med Polyanna, så var det dette jeg la til grunn:

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er litt sjokkert over at folk ikke skjønner begrepet eller kjenner opphavet, men totalt bombesjokka over så mange som ikke liker Karpe!

Og jeg tenker kanskje at det å påpeke at man ikke liker bandet blir en forklaring på hvorfor man ikke koblet begrepet til det aktuelle bandet, kanskje? Fordi man ikke hører på det?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Seriøst????

Ja, jeg er helt seriøs.

Gammel 13-10-25, 07:31   #82
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er rart at man har ulik musikksmak. Jeg syns det er rart at i tråd om en kulturreferanse må PÅPEKE at man ikke liker bandet.

Dette forklarte My helt utmerket.
Det er selvsagt relevant når det diskuteres en referanse fra en av låtene util bandet. Mange har fått det med seg til tross for at de ikke hører på musikken ofte (=ingen fan).

Gammel 13-10-25, 08:28   #83
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det Polyanna skrev i første innlegg har jeg ingen problemer med, det var på samme måte som noen kunne ha skrevet: "Hæ! Finnes det faktisk folk som ikke liker pizza? ", som er litt sånn flåsete-sjokkert, som jeg tar for hva det er, og godt kunne sagt selv. Det er alltid overraskende når folk ikke liker det jeg synes er åpenbart digg, for å brukke Polys ord. Enten det er pizza eller jazz.

Men hvis noen, for å fortsette pizza-analogien, skulle begynt å mansplaine for meg hva faktisk pizza er, at det er mer enn bare en matrett, krydre med informasjon om innhold, historie, betydning for kulturen etc, og at man derfor ikke kan mislike pizza som konsept - ja, da begynner det å bli litt irriterende.

Jeg kjenner godt til Karpe og musikken deres, og vet hvilken betydning de har, jeg har folk rundt meg som er fan (og var også blant dem som visste at uttrykket kom derfra, og fra hvilket album). Jeg har stor sans for dem, og hvordan de det siste tiåret har vært en viktig stemme for minoriteter, jeg har ikke bodd under en stein. Derfor har jeg forsøkt å like musikken, jeg har hørt på mange av sangene (både frivillig og ufrivillig) og synes de har drivende gode tekster. Men fortsatt orker jeg ikke å høre på musikken noe særlig, den stresser meg bare, gir meg ikke det jeg er ute etter når jeg vil lytte til musikk. Rett og slett ikke min smak.

Sist redigert av My : 13-10-25 kl 09:05.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-25, 08:58   #84
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, det Polyanna skrev i første innlegg har jeg ingen problemer med, det var på samme måte som noen kunne ha skrevet: "Hæ! Finnes det faktisk folk som ikke liker pizza? ", som er litt sånn flåsete-sjokkert, som jeg tar for hva det er, og godt kunne sagt selv. Det er alltid overraskende når folk ikke liker det jeg synes er åpenbart digg, for å brukke Polys ord. Enten det er pizza eller jazz.

Men hvis noen, for å fortsette pizza-analogien, skulle begynt å mansplaine for meg hva faktisk pizza er, at det er mer enn bare en matrett, krydre med informasjon om innhold, historie, betydning for kulturen etc, og at man derfor ikke kan mislike pizza som konsept - ja, da begynner det å bli litt irriterende.

Jeg kjenner godt til Karpe og musikken deres, og vet hvilken betydning de har, jeg har folk rundt meg som er fan (og var også blant dem som visste at uttrykket kom derfra, og fra hvilket album). Jeg har stor sans for dem, og hvordan de det siste tiåret har vært en viktig stemme for minoriteter, jeg har ikke bodd under en stein. Derfor har jeg forsøkt å like musikken, jeg har hørt på mange av sangene (både frivillig og ufrivillig) og synes de har drivende gode tekster. Men fortsatt orker jeg ikke å høre på musikken noe særlig, den stresser meg bare, gir meg ikke det jeg er ute etter når jeg vil lytte til musikk. Rett og slett ikke min smak.

Dette summerte opp alt jeg tenker om denne tråden utmerket.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-25, 10:13   #85
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Enig med Polyanna. Jeg er også veldig overrasket over hvor mange som bare må påpeke at de ikke liker Karpe i denne tråden.

En ting er å ikke like musikken, eller rap og hiphop, men Karpe er jo et fenomen og konsept like mye som et band. De har på en måte vært målbærere og historiefortellere for to-tre generasjoner ikke-etniske nordmenn, bygget broer og tvunget (mange av) oss til å forstå utenforskapet de lever i og med. Hvordan kan man unngå å like, eller i det minste berøres av og ha sympati for Karpe?

Her synes jeg du beskriver min opplevelse godt. Jeg liker musikken deres, men jeg ELSKER den innsikten de har gitt meg. De har lært meg så mye om noe jeg skjønner er viktig, men ikke helt har forstått.

Jeg la merke til dem veldig tidlig, og har "vært med" siden første album. Knertens første Karpe-konsert var i babybjørn på min mage ... sannsynligvis i 2008. Dette var en gratiskonsert i forkant av en fotballkamp, som vi ikke skulle på, men ville ha med oss konserten. Jeg er ikke egentlig så glad i rap, men disse to karene klarte å engasjere.

Og så hjelper det jo på at begge ungene mine har gått inn med hud og hår, og GJERNE har villet være med på konserter. Knerten er i tillegg helt vanvittig på å få med seg sangtekster og kan alle. Noe som ble lagt merke til og kommentert av mange andre tilskuere på konserter da han var 8-9 år (og så ut som han var 5-6).

Så det er ikke rart at jeg har innarbeidet begreoet "hvit mann som pusher 50", men jeg var usikker på om det var min Karpe-fascinasjon som gjorde det. Tråden her tilsier at dette er noe mange, men ikke alle, har fått med seg litt uavhengig av i hvilken grad man følger duoen.

Gammel 13-10-25, 10:24   #86
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Her synes jeg du beskriver min opplevelse godt. Jeg liker musikken deres, men jeg ELSKER den innsikten de har gitt meg. De har lært meg så mye om noe jeg skjønner er viktig, men ikke helt har forstått.

Enig. Karpe er en av flere veier til min forståelse av både en subkultur jeg ellers har lav kjennskap til, men også til innsikt i ikke-etniske nordmenns forståelse av norsk kultur og levesett.

Og så er det skikkelig gøy at det er barna åpner opp nye sjangere for meg. Elsker at de i alle år har funnet egne veier til musikk og kultur, at vi har vært rause med musikk- og kulturopplevelser og at jeg stadig lærer å like nye ting av dem.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-25, 15:55   #87
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg legger ikke så mye i det, egentlig. Folk har forskjellig smak og fokus liksom. Jeg har også forståelse for at ikke alle får med seg alle kulturreferanser. Jeg har selv en egen evne til å filtrere ut det jeg ikke interesserer meg for eller liker, og da kan man jo av og til bli litt parkert på begrep og hendelser som "alle andre" har fått med seg.

Gammel 13-10-25, 16:07   #88
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner til begrepet, men visste ikke at det stammer fra Karpe, selvom jeg hører på og liker musikken deres. Men det er typisk meg å ikke få med seg sånne detaljer.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-25, 17:38   #89
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner både uttrykk og låt, og at uttrykket er brukt i låta, men visste ikkje at Karpe var først til å bruke det. Opplever det som eit etablert uttrykk, og høyrer det ofte, men bruker det sjeldan.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-25, 19:53   #90
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke noe forhold til Karpe, sjangeren er ikke for meg. Ante ikke at de sto bak uttrykket, som jeg jo skjønner, men skjønner bedre etter å ha lest denne tråden.
Hilsen kvinne (61).

Gammel 14-10-25, 00:20   #91
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katinka, her.

Har ikke noe forhold til Karpe, sjangeren er ikke for meg. Ante ikke at de sto bak uttrykket, som jeg jo skjønner, men skjønner bedre etter å ha lest denne tråden.
Hilsen kvinne (61).

Og det var vel egentlig det jeg prøvde å si også. Det var ikke et stort poeng at jeg ikke liker Karpe, det var en forklaring på hvorfor jeg ikke hadde stålkontroll på uttrykket.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:01.