Sv: Unge Venstre vil legalisere hasj
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Så vidt jeg vet er det det som er svaret. Kanskje er det vanskeligere å smugle inn stoff til Norge slik at tilgangen blir mer ustabil? Kanskje er ikke Norge et så attraktivt marked for de som smugler slik at det mye "dårlig vare" som kommer inn til Norge. Kanskje er det vanskeligere å få tak i metadon når man vil slutte?
Det siste punktet har jeg hørt nevnt flere ganger når det gjelder overdoser. Norge skal vistnok ha en veldig dårlig politikk for å hjelpe narkomane til å slutte, og dette medfører at en god del flere dør. Men det vet jeg ikke. Det er noe jeg har hørt.
Min narkotika-etterforsker til mann sier at et av de mest attraktive landene for narkotikasmuglere er Norge. Det er mye penger i Norge (dvs høye priser på dop) og det er slepphendt toll. De store ligaene som blir tatt i Nederland har som oftest viktige forgreninger til nettopp Norge. Han mener mye av grunnen ligger til de høye overdosetallene i Norge er at svært strenge regler for metadon-behandling og at det er derfor, som du nevner, at mange dør fordi de ikke får hjelp/behandling i tide. Dessuten er det vel ikke å stikke under en stol at mange tar overdoser pga. at de setter sprøytene selv, uten tilsyn fra helspersonell (dårlig stoff, luft i sprøyter osv.)