Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.
Nei, men i sosiale settinger der det er mange fremmede til stede (som jeg også skrev) eller der fireåringen er på en fremmed arena som jeg anser et legekontor å være, så har jeg tilgode å se en fireåring oppføre se slik:
Du skrev at det var et eksempel mange kunne kjenne seg igjen i, derfor regnet jeg faktisk ikke med at det var satt på spissen. Jeg trodde det var et eksempel som fint skulle illustrere hvordan de fleste av oss av og til tyr til fysisk avstraffelse etter dine begreper. Jeg trodde også at du ville diskutere den situasjonen konkret siden du kom drassende med det eksempelet.
Det er forresten nevnt ørefik og ris som eksempler på mild fysisk avstraffelse i artikkelen. Jeg er usikker på hvorvidt å holde igjen en hyper og krakilsk fireåring vil gå innunder betegnelsen fysisk avstraffelse, og jeg tror definitivt ungen ville hatt veldig forskjellig opplevelse av de to formene for avstraffelse, særlig hvis arenaen var i full offentlighet slik som i ditt eksempel.
Av og til lurer jeg på om du har bakkekontakt.
Ja, jeg tror det er et eksempel folk kan kjenne seg igjen i. Dette til tross for (eller kanskje nettopp fordi) at det er satt på spissen. Det er sånn det kan føles når man står der. Man skal bare ordne noe, og ungen er ikke samarbeidsvillig. Mange foreldre føler det kanskje til og med verre enn utenforstående vil si at det egentlig var. Mange foreldre blir til og med flaue, når barna er ute av kontroll.
Har du virkelig aldri sett ett barn lage baluba på et offentlig kontor, i barnehagen eller andre steder? Aldri? Da må du kanskje sjekke synet ditt...
Min erfaring er at det er jo nettopp da de gjør det. (lager baluba).
Men poenget med eksemplet var at det kan finnes situasjoner hvor man som foreldre presses mellom et barn som maser / bråker / herjer / sutrer på den ene siden, og et gjøremål på den andre siden. Som foreldre har man ikke alltid verken tid eller ork til å være pedagogisk riktig. Noen ganger oppleves situasjonen som så utfordrende at man blir helt svett.
Situasjonen var oppkonstruert. Derfor er den uinteressant å diskutere. Det var (som sagt) ett eksempel. Om som du (kanskje) vet er eksempler bare ment som - eksempler.
|