Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mild avstraffelse av barn bør tillates

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-07, 15:38   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Jeg mener at det å være slem er en handling, men skal være enig med deg i at det ikke alltid trenger å ligge en dyp forklaring bak. Jeg mener det ofte gjør det med barn som utfører slemme handlinger gjentatte ganger, men en slem handling her og der uten grunn kan vi vel alle gjenomføre.

Jeg ser på meg selv som et generelt snilt menneske, som utfører snille handlinger til beste for andre, men jeg vet jo at jeg har vært slem enkelte ganger jeg også. Uten at jeg kan huske noen bakenforliggende grunn til den slemme handlingen. Som da jeg klippet over tråden i min mors vevstol på grunn av at jeg var sinna på henne. Og da jeg stjal penger fra min bestemor,fordi jeg hadde lyst på penger jeg også. Eller da jeg stengte meg inne på rommet mitt på bursdagen min fordi min søster hadde invitert en jente jeg ikke likte. Mine handlinger dekket mine behov, uten at jeg hadde noen større tanke for hvordan andre følte seg. Når jeg ser tilbake på dette i dag (dette skjedde for over 30 år siden) føler jeg meg slett ikke snill. Og jeg kan overhodet ikke skylde på andre for dette. Jeg hadde snille foreldre, snille søsken, men var i perioder veldig styrt av, ikke søsken sjalusi, men av sjalusi ovenfor min nevø og niese som er få år yngre enn meg. Er jeg alene om å ha vært et slikt barn? Jeg har hørt om foreldre som har opplevd sine små barn forsøke å kvele søsken på grunn av sjalusi. Barna ønsker sine søsken langt bort, uten å forstå konsekvensen av sine handlinger overhodet. Barn som daglig plager sine søsken på grunn av sjalusi. Krangel og slåssing, erfaringer fra barndommen de tar med seg langt inn i voksen alder, og som noen ganger totalt ødelegger forhold søsken i mellom. Mulig barna ikke er slemme, men det de gjør er slemt. Er det da riktig å gi barnet en ørefik fordi det ikke oppfører seg slik som omgivelsene forventer. Nei mener jeg. Omgivelsene må gå inn og endre sin oppførsel ovenfor det enkelte barnet. Og dette er ikke lett og krever noen ganger god veiledning.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.