Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-07, 12:23   #101
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fordi cherrox kan er bra i slapsevær, men for kaldt i mange minus og for varmt i mange pluss?

Passer bra her jeg bor mao.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 12:32   #102
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Men er det ikke foreldres ansvar og skjønne/vite hva slags klær barnet trenger i barnehagen?

Jeg er støtt og stadig opphengt i dette med "språk". Hvis ikke jeg tenker likt med de ansatte i barnehagen, så hjelper det ikke.

For eksempel: i starten syntes jeg at på høsten var det best med uforet dress, og heller et godt lag med hjemmestrikket ulltøy under. Så jeg sendte med tynn dress, hjemmestrikket ulltøy, gummistøvler, hjemmestrikkede ullsokker... og hva gjorde barnehagen? Tok på dress og gummistøvler UTEN ulltøy under... i 0-2 grader. Var ungen kald? Jepp. Sa jeg i fra? Jepp. Hva svarte barnehagen? "Vi fant ikke den tykke dressen...."

Altså - hvis man ikke ser klærne på samme måte - så bruker man dem ikke på samme måte.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 13:01   #103
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Altså - hvis man ikke ser klærne på samme måte - så bruker man dem ikke på samme måte.

Det er sant. Likevel må da personalet se at det blir for lite klær og ta på ulltøyet. Det er sunn fornuft mener jeg.

Jeg er heldig med barnehagen. De kler på ungene riktig. Jeg har barn som ikke vil ha på seg mye klær. De er varme av seg. Minstemor er veldig flink til å kle av seg og gjemme bort klær. Så det har hendt at jeg stusser når jeg kommer i barnehagen og syns at hun har litt lite klær på seg. Hun er sjelden eller aldri kald.

Gammel 06-11-07, 13:30   #104
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Det er sant. Likevel må da personalet se at det blir for lite klær og ta på ulltøyet. Det er sunn fornuft mener jeg.

Javisst. Men det at noe er sunn fornuft er aldri en garanti for at det blir gjort. Og iblant må man ordne seg på en annen måte enn å bare stole på at folk oppfører seg i henhold til sunn fornuft.

Gammel 06-11-07, 13:33   #105
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Javisst. Men det at noe er sunn fornuft er aldri en garanti for at det blir gjort. Og iblant må man ordne seg på en annen måte enn å bare stole på at folk oppfører seg i henhold til sunn fornuft.

Nei, jeg har oppdaget at det jeg mener er en selvfølge på mange områder ikke er det for andre. Heldigvis har barnehagen og jeg samme mening om sunn fornuft når det gjelder påkledning. Jeg har fått mange aha-opplevelser andre steder.

Gammel 06-11-07, 16:32   #106
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Jeg er heldig med barnehagen. De kler på ungene riktig. Jeg har barn som ikke vil ha på seg mye klær. De er varme av seg. Minstemor er veldig flink til å kle av seg og gjemme bort klær. Så det har hendt at jeg stusser når jeg kommer i barnehagen og syns at hun har litt lite klær på seg. Hun er sjelden eller aldri kald.

Nja. Eller de gjør enkle vurderinger av typen "alle skal ha på dress" og glemmer å registrere at noen av dressene er svært tynne.

Gammel 06-11-07, 16:35   #107
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nettopp. Foreldrene handler (oftest) i beste mening, og det samme gjør de ansatte i barnehagen. Men i oversettelsen fra foreldre-språket ("Jeg la jo fram ulltøyet, de måtte jo skjønne at de skulle bruke det?") til ansatt-språket ("Hvorfor kan ikke alle foreldrene ha like dresser?") - så forsvinner det noe. Man snakker litt forbi hverandre.

Vi prøvde også å legge fram flere ulike gensere - tynne og tykke, sånn at de ansatte kunne bruke sunn fornuft og velge alt etter temperatur. Men... de ansatte mente det var høl i hue å ha SÅ mye klær på... Jeg hadde ikke ment alt på en gang, da...

Gammel 07-11-07, 00:20   #108
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg har etterhvert funnet en god metode. Når jeg leverer i bhg, kommer som regel en av de ansatte ut i gangen for å ta i mot barnet. Da tar jeg fram f.eks fleecetøyet og sier: "I dag kan hun ha dette fleecetøyet under høstdressen." Og henvedt til barnet: "Husk å ta på lue og votter, da..!

Gammel 12-11-07, 21:42   #109
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Jeg er så enig,så enig!!! Det er ikke alltid like lett å vurdere når vær og temperatur skifter i løpet av utetida. Men mange av situasjonene jeg har lest om i denne tråden må være unnatakene!!! Jeg er førskolelærer, og der jeg jobber bruker vi litt tid hver dag før påkledning på å diskutere hva barna bør ha på seg ute. Ofte er det desverre foreldre som sender med for lite eller for dårlige klær som skaper "problemer" for oss. Men alle kan vel feilvurdere- både foreldre og personale!! Mitt råd må bli at det viktigste for at alle skal bli fornøyde er god komunikasjon!!! Spør, grav og si ifra når du er misfornøyd (eller forøyd) med noe!!!

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det er ikke alltid like lett å gjøre alle åt lags eller noe sånt. Det er faktisk enkelte foreldre som ønsker masse klær på sitt barn, noen ønsker ikke det, noen ønsker en mellomting, og der står vi da, vi 3 som har fått 1000 forskjellige beskjeder å forholde oss til, og som har et til tider veldig skiftende vær å forholde oss til. Det har faktisk hendt at når vi går ut så har det vært rimelig kaldt og vi har kledd barna deretter og senere på dagen blir det mildere og mildere og ikke alltid har vi rukket å få skiftet klær på barna. Av og til har ikke barna klær(for foreldrene har glemt at de tok disse klærne med hjem dagen før) foreldrene har kledt på barna joggesko den dagen det høljer ned og tenker ikke på at vi faktisk går ut uansett vær. En lue er glemt osv. Det er faktisk ikke alltid like lett å få kledt alle barn etter vær og vind. Og jeg skjønner godt at foreldre som gir mange beskjeder om klær og påkledning blir bedt om å skrive en liste, det har jeg selv gjort når en mor ga beskjed hver morgen om hvilke sokker som skulle i de skoene og i de skoene og når barnet har 3 forskjellige par sko så ble det endel å huske, i tillegg fikk vi beskjeder om at under den lua skulle hun ha den "innerlua", mens under de 2 andre så skulle hun ikke ha noe dersom det ikke var så kaldt for da måtte hun og sånn fortsatte det....

Ja, det finnes endel barnehageansatte som ikke er veldig flinke til å vurdere, men jeg tror langt de fleste gjør en god jobb!!

Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 21:50   #110
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Fornuftig påkledning burde nok vært en egen halvårsenhet for førskolelærere.

SERIØST?????????

Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 22:15   #111
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av StiBy, her.

SERIØST?????????

Gammel 12-11-07, 22:16   #112
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SERIØST?????????

Du er klar over at det holder med ett tegn, uansett hvor sjokkert du er?

Gammel 12-11-07, 22:18   #113
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Du er klar over at det holder med ett tegn, uansett hvor sjokkert du er?

Nja, skeptisk.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 13:28   #114
bina
Ustabil

Standard

SERIØST?????????

Helt alvorlig - om ikke nødvendigvis en halvårsenhet, så i hvertfall en sentral del av utdanningen. Påkledning, mat, drikke, se når barn er syke - dekke barnas primærbehov om du vil - burde være selve grunnlaget. Først når barna er passe mette, varme, tørre og friske er de i stand til å få utbytte av det pedagogiske grunnlaget.

Så ja, jeg mener at riktig påkledning på barn burde vært en del av utdanningen.

Gammel 13-11-07, 13:40   #115
KlaraKu
Aktiv

Medlem siden: Feb 2007
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Jeg jobbet to år som assistent i barnehage, og oplevde at foreldrene hadde veldig ulike meninger om hva barna skulle ha på seg. En mor kom og sa at datteren hennes kunn trengte strømpebukse i goretexskoene, mens en annen ville ha ullsokker i skoene til sin sønn. Noen foreldre ville at vi skulle ha høstlue på barnet, mens andre rev av luen på barnet da det ble hentet og mente det var alt for varmt ute med lue.

Tror de som jobber i barnehage gjør sitt beste, men det er ikke alltid så lett å gjøre alle til lags. Foreldre har også ulike meninger om hva som er rett påkledning til ulikt vær!

Nå jobber jeg ikke i barnehage lengre, men synes det av og til er vanskelig å bestemme hva mine små skal ha på seg; tynndress, tykkdress, regntøy? Cherrox eller vintersko?

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 14:47   #116
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt alvorlig - om ikke nødvendigvis en halvårsenhet, så i hvertfall en sentral del av utdanningen. Påkledning, mat, drikke, se når barn er syke - dekke barnas primærbehov om du vil - burde være selve grunnlaget. Først når barna er passe mette, varme, tørre og friske er de i stand til å få utbytte av det pedagogiske grunnlaget.

Gammel 13-11-07, 14:54   #117
KlaraKu
Aktiv

Medlem siden: Feb 2007
KlaraKu er litt kulKlaraKu er litt kul
Standard

Her om dagen levert jeg min sønn i barnehagen kl 9. Da hadde han vært oppe siden kl 7. Tre kvarter senere ringte de fra barnehagen og fortalte at min sønn hadde feber og var slapp. Da pappaen hentet han lå han på sofaen og sov. Hvorfor hadde jeg ikke sett at han var syk?

Tenk på dem i barnehagen som har 20 unger de skal se til hver dag.

Synes ikke man skal stille større krav til barnehagepersonalet enn til seg selv. Alle kan vurdere feil.

KlaraKu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 15:00   #118
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av KlaraKu, her.

Synes ikke man skal stille større krav til barnehagepersonalet enn til seg selv. Alle kan vurdere feil.

Var det et argument for å ikke nevne slikt under utdanningen?

Gammel 13-11-07, 15:05   #119
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Poenget er vel at det jobber folk i barnehagen som ikke er pedagoger og. Det er vikarer, det er studenter etc. Og en pedagog har sjelden tid til å gå over alle barna.

Jeg har mer tro på diverse kurs for personalet (- og foreldre..) , som tar for seg bekledning, type klær og sånn. Enn å ta det med i førskolelærerutdanningen. Det er jo ganske ulikt vær rundt omkring i landet og, så det er liksom ikke noe ensidig svar på påledning.

Jeg ser definitivt andre ting man heller kan bruke mer tid på i førskolelærerutdanningen, enn vektall i påkledning.

Gammel 13-11-07, 15:48   #120
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Nja, skeptisk.

En sentral del av utdanningen? Seriøst? Hva tror du man lærer på førskolelærerutdanningen da? Å passe barn?

Mht å se når barna er syke handler det vel så mye om hver enkelts "holdninger til sykdom" og terskel for å ringe foreldrene, som det å kunne se når et barn er sykt. Dessuten, førskolelærerutdanningen er en pedagogutdanning, ikke en helsefagligutdanning. Så personlig er jeg til og med skeptisk til at ansatte i barnehagen (uten helsefaglig bakgrunn) skal medisiniere barnehagebarn. Jeg ser mer behov for opplæring i dette enn i påkledning. (Selv om vi faktisk hadde "lur påkledning vinterstid" som en del av skileikkurset i fys.fos.)

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Poenget er vel at det jobber folk i barnehagen som ikke er pedagoger og. Det er vikarer, det er studenter etc. Og en pedagog har sjelden tid til å gå over alle barna.

Jeg har mer tro på diverse kurs for personalet (- og foreldre..) , som tar for seg bekledning, type klær og sånn. Enn å ta det med i førskolelærerutdanningen. Det er jo ganske ulikt vær rundt omkring i landet og, så det er liksom ikke noe ensidig svar på påledning.

Jeg ser definitivt andre ting man heller kan bruke mer tid på i førskolelærerutdanningen, enn vektall i påkledning.

Det skal heller ikke være nødvendig for en pedagog å måtte sjekke påkledning. Om en person skal ha ansvar for slikt vil man vel knapt rekke å komme seg ut i det hele tatt. Det er mye mer hensiktsmessig med intern opplæring mtp påkledning. I tillegg er det en rekke foreldre som virkelig kunne trenge slik info.

I tillegg til ulike værforhold i vårt langstrakte land, er det stor forskjell på hvor "varme" eller "frosne" hvert enkelt barn er, og også på hver enkelt ansatt oppfatning av hva som er varmt og hva som er kaldt. Fryser man selv er man nok mer tilbøyelig til å ta på litt ekstra tøy enn hva en varm voksen vil gjøre.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:46.