|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Ustabil
|
Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?
Jobber du i barnehage også? |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Ustabil
|
Vi er helt på linje her. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Unik
|
Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?Har no to unger i bhg og eit gjennomgangs tema hjå oss er påkledning. Kor mange samtaler eg har hatt med dei ansatte veit eg ikkje lengre. Det hjelper som regel ei lita stund og så er det påan igjen.
|
|
|
#164 |
|
trøtt
|
Jeg skal forsøke å forklare.
|
|
|
#165 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?Jeg oppfatter ikke bina som nedlatende, ~TM~, men det virker nesten som du gjør det ettersom du presiserer at barnehagens oppgave handler om mer enn å "passe barn". Nå er det jo vitterlig et faktum at barnehageansatte kler på og av ungene, mye, og av den grunn synes jeg at påkledning burde ha en mer sentral rolle i utdannelsen enn den ikke-eksisterende ? rollen den har i dag. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?Nei, Bina jeg jobber ikke i barnehage, men jobbet som assistent i to år for ca 6 år siden. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
flisespikker
|
Det er klart. Men man tolker litt i verste mening om man opplever et forslag som dette som en "nedvurdering" av alt det andre barnehagen driver med, synes jeg. Det er naturlig at man er spesielt opptatt av et område man selv har problemer med, men det betyr ikke at man synes alt annet er uviktig, bare at man kanskje selv ikke er så engasjert i det.
Et konstruktivt forslag, ja - mye bedre.
|
|
|
#168 |
|
flisespikker
|
Men kjære deg, det er ingen i tråden som har sagt at "barnehageansatte er udugelige". Ingen. Så du trenger ikke ta det som et personlig angrep. Det som høyst har blitt sagt, er at "noen barnehageansatte kan for lite om påkledning". Hvorfor dette er noe å bli så til de grader opprørt over, det skjønner jeg ikke.
|
|
|
#169 |
|
Erfaren nok
|
Den er ikke ikke-eksisterende.
|
|
|
#170 |
|
trøtt
|
Jeg vil tro at de fleste foreldre vil foretrekke å ha barna sine i en barnehage med et godt faglig innhold hvor de voksne evner å se barnas behov på en generell basis, men som kanskje bommer på påkledningen fra tid til annen enn en barnehage hvor barna til enhver tid er korrekt kledd, men hvor det meste andre er lavmåls? Som forelder vil i hvert fall jeg foretrekke det førstnevnte.
Ja, det er ikke til å komme fra at jeg oppfatter bina som nedlatende. Årsaken til det kommer ganske så godt frem her. (Innlegg 157)
|
|
|
#171 |
|
trøtt
|
Ja, det hadde vært noe det. Skjønt jeg har ikke videre tiltro til det.
|
|
|
#172 |
|
trøtt
|
Dersom det er et oppriktig ønske om å få vite litt om hva førskolelærerutdanningen innholder kan jeg godt skrive litt om det, men jeg gidder ikke bruke tid på det om det egentlig oppfattes som uinteressant.
|
|
|
#173 |
|
flisespikker
|
Det tror jeg nok de fleste vil. Men jeg synes fremdeles det er en vrang og litt lite konstruktiv tolkning du kommer med. Jeg kjenner riktignok godt til irritasjonen over at folk ikke er klar over og bevisst på hva jobben man gjør egentlig innebærer (det tror jeg man opplever i alle bransjer, det at sjefen, eller de andre avdelingene, eller for ikke å snakke om klientene/kundene/pasientene/foreldrene, ikke har forståelse for dette), men man kommer sjelden så veldig langt med å si "å jasså, så du synes ikke alle de andre tingene vi gjør er viktige, nei da kan vi vel bare slutte å gjøre dem da", hvis noen i ren uvitenhet foreslår at man kanskje skal gjøre mer av ett eller annet som de er opptatt av, men som man selv kanskje opplever som perifert i forhold til jobben sin.
Jeg mente vel egentlig bare at dersom grunnen til at forslaget ble oppfattet som håpløst var at dette allerede er dekket i utdanningen, så kunne jo noen si nettopp det, i stedet for bare å himle og dåne og føle seg nedvurdert. (Hva som ellers dekkes av utdanningen, er også interessant, men ikke så relevant akkurat her, så det får vi heller ta i en annen tråd ved anledning.
|
|
|
#174 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#175 |
|
Ustabil
|
Helt enig med deg i at foreldresamarbeid burde hatt en sentral plass i utdanningen - og er sjokkert over at dere ikke lærer noe om det i utdanningen. (Og får en liten aha-opplevelse, og skjønner litt hvorfor foreldresamarbeidet ikke alltid er knirkefritt). |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Ringskrømt
|
Det med å bli misforstått i yrket sitt vet jeg alt om. Kunne liksågodt ha skrevet boka. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Fornøyd
|
Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?Jeg er nok litt på linje med bina og Skilpadda her, selv om bina kanskje er hakket "hissigere" en meg. Jeg er selv førskolelærer, og det er mye jeg savnet i utdannelsen. Jeg har selv hentet inn kunnskap om mange av disse feltene (f.eks foreldresamarbeid, bekledning, barnestell), men ser jo at dette ikke er noe alle gjør. Allikevel vil jeg si at de fleste barnehageansatte får denne kunnskapen gjennom jobben - man har da gode kolleger som deler av sin kunnskap.
|
|
|
#178 |
|
har tatt seg sammen
|
Her er du inne på noe veldig viktig, tror jeg som forelder ihvertfall. Det er klart at hva jeg synes er fornuftig påkledning og kosthold for min treåring lett kan bli helt feil for en annen femåring, eller treåring for den saks skyld. Som foreldre har vi ulike ting vi er opptatt av. Nå vil jeg så klart ikke at barnet mitt skal fryse i barnehagen, men jeg synes faktisk det er viktigere at de har et skikkelig opplegg og "ser" barna, enn at de spiser økologisk sukkerfri kost.
|
|
|
#179 |
|
Erfaren nok
|
Som sagt så er påkledning et tema i utdannelsen. Men det er ikke et stort tema, og det er ikke eget fag, for å si det sånn.
|
|
|
#180 |
|
trøtt
|
|
![]() |
|
|