Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å lytte til foreldres magefølelse

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-08, 09:54   #1
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Å lytte til foreldres magefølelse

Det var det legene burde gjordt i dette tilfellet hvor faren kom inn med sin datter på 18 måneder.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=511784

Gammel 05-03-08, 09:56   #2
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å lytte til foreldres magefølelse.

Det er trist når slikt skjer.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 09:57   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Det er dessverre ikke første gang jeg hører/leser slike historier.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 09:59   #4
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Nettopp pga sånne ting er det viktig å stå på krava, og forlange å bli hørt!!
Noe jeg selv har gjort... Da vi endelig kom på sykehuset, ble vi spurt hvorfor vi ikke hadde kommet tidligere.

Gammel 05-03-08, 10:02   #5
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Tragisk.

Gammel 05-03-08, 10:23   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I denne saken ser det ut som om det var mer enn foreldrenes magefølelse som sa at ungen burde bli lagt inn.

Gammel 05-03-08, 11:07   #7
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å lytte til foreldres magefølelse

Tragisk at sånt skjer,og synd å tenke på at det har skjedd før og sannsyneligvis kommer til å skje i gjen....

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 11:08   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte på dette i dag tidlig, og må dessverre si at dette tror jeg er en klasse-ting. Dette ville ikke skjedd hvem som helst. feks tror jeg aldri det ville skjedd oss. Mannen jobber i helsevesenet, vi har flere leger i bekjentskapskretsen og nabolaget, vi ville ha hatt faglig tyngde bak en insistering, nøkkelkort til akuttmottak på et av landets største sykehus og i det hele tatt.

Dette er dessverre slik det er for mange at deres hudfarge og sosiale status gjør at de ikke får den behandlingen eller blir tatt på alvor slik de burde i møte med hjelpeapparatet. Det er langt fra like muligheter i dette landet og selv om mange vil hevde at det er likt for alle, er dette langt fra sant.

Gammel 05-03-08, 11:08   #9
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns ikke dette handler om foreldrenes magefølelse i det hele tatt. Derimot mener jeg at legen som hadde jenta inne burde ha skjønt at hun var svært dårlig, og at hun alderen tatt i betraktning hadde behov for behandling.

I mange tilfeller er foreldre slett ikke de beste til å avgjøre hvor sykt barnet er. Det er ganske mange foreldre med "magefølelse" som har kranglet seg til time på legevakta for ting som godt kunne ha ventet, eller som gikk over av seg selv.

Det er legens kompetanse som skal være avgjørende.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 11:09   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bina har rett i mye av det hun skriver.

Gammel 05-03-08, 11:26   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Grunnen til at jeg bare skrev om magefølelse, er at jeg har inntrykk av hadde jeg skrevet mere detaljert hadde det blitt hylt opp om sarte sjeler som ikke orket å lese det.
At det var legen som gjorde en brøler er det ikke tvil om synes jeg.

Tror dessverre Mim har rett i endel av det hun skriver, men bor man på "landet" slik jeg gjør så kommer man borti MYE rart av leger på legevakta.
Det er endel leger der som man lurer på hva gjør der.
Vi har fått beskjed om å gi ungen munn-til-munn metoden om han ble værre, har hatt leger som vi ikke skjønner hva sier, lege som sier at ok, ungen er ikke forgiftet, men at han nesten ikke kan gå ser vi an. I flere av tilfellene har vi måttet gå til lege igjen dagen etter og har da havnet på sykehuset.

Men vi har selvsagt også møtt på veldig flinke leger på legevakta, men må si at de er i klart mindretall.

Gammel 05-03-08, 11:38   #12
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tenkte på dette i dag tidlig, og må dessverre si at dette tror jeg er en klasse-ting. Dette ville ikke skjedd hvem som helst. feks tror jeg aldri det ville skjedd oss. Mannen jobber i helsevesenet, vi har flere leger i bekjentskapskretsen og nabolaget, vi ville ha hatt faglig tyngde bak en insistering, nøkkelkort til akuttmottak på et av landets største sykehus og i det hele tatt.

Dette er dessverre slik det er for mange at deres hudfarge og sosiale status gjør at de ikke får den behandlingen eller blir tatt på alvor slik de burde i møte med hjelpeapparatet. Det er langt fra like muligheter i dette landet og selv om mange vil hevde at det er likt for alle, er dette langt fra sant.

Utrolig trist.

Det er nok ikke utelukkende en klasseting. Selv kan jeg vel definere meg som stereotypisk middelklasse - ikke rik, men absolutt ikke fattig heller.

Jeg er av typen som virkelig står på krava, og jeg forlanger å bli hørt - spesielt i forbindelse med ungene mine. Jeg har vært på legevakten med ungene mange ganger, og halvparten av gangene har jeg opplevd å ikke bli tatt på alvor. Det tolererer jeg ikke og sier fra så det virkelig merkes. Jeg har til gode å dra fra legevakten uten å få det som jeg vil.
Det samme gjelder mht. andre henliggender. Jeg forlanger medmenneskelig respekt, og jeg forlanger den hjelpen jeg vet jeg har krav på.

Jeg vil nok heller tro at dette dreier seg om hva slags personlighet man har, og hvor lett man gir seg.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 11:46   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om det er i ly av denne hendelsen eller det Mim skriver som gjør at vi ble SÆRDELES godt ivaretatt på legevakta i Oslo i helgen da jeg kom inn med Knerten (5 mnd) med omgangssyken.

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde gjort det eneste riktige med å ta han med dit og fikk masse gode tips om hvordan jeg skulle få i ham væske han kunne holde på. Rådene deres var uvurderlige, for om han ikke var særlig dehydrert da vi var der så ville han kanskje blitt det om jeg hadde fortsatt å mate slik jeg hadde gjort.

Gammel 05-03-08, 11:48   #14
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Det er trist.

Men jeg tror også det har noe med å gjøre hvilke leger man treffer på legevakta. Har opplevd å bli sendt hjem den ene dagen med beskjed om at det ikke var noe, mens den neste dagen ble vi lagt inn, fordi legen var bekymret.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 11:49   #15
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Tror dessverre Mim har rett i endel av det hun skriver, men bor man på "landet" slik jeg gjør så kommer man borti MYE rart av leger på legevakta.
Det er endel leger der som man lurer på hva gjør der.
Vi har fått beskjed om å gi ungen munn-til-munn metoden om han ble værre, har hatt leger som vi ikke skjønner hva sier, lege som sier at ok, ungen er ikke forgiftet, men at han nesten ikke kan gå ser vi an. I flere av tilfellene har vi måttet gå til lege igjen dagen etter og har da havnet på sykehuset.

Men vi har selvsagt også møtt på veldig flinke leger på legevakta, men må si at de er i klart mindretall.

Dette er en tragisk sak, desverre

Det har skjedd lignende ting her i bygda også desverre. Et tilfelle er foreldrene som tok gutten med på legevakten for han var så syk. Legevaktlegen mente at han bare var forkjølet, og sendte de hjem igjen. Senere på natta er gutten skikkelig dårlig, men legevaktlegen nekter å se på barnet da han bare er forkjølet. Foreldrene ringer etterhvert ambulanse, men da var det forsent, og gutten døde av hjernehinnebetennelse

Har selv opplevd at legen ville sende oss hjem, fordi gutten min bare hadde omgangssyken. Legen kunne ikke gjøre noe før han evt ble dehydrert . Jeg insisterer på at han tar en crp av gutten som viser 150. DA først titter legen i halsen, i ørene og lytter på han . Da han såg han i halsen, og hadde crp resultatet ville han legge han inn på sykehuset. Snakk om helomvending.

Har også opplevd det motsatte. At legen hauser opp noe uten grunn. Han ville legge inn lillemor pga hjernerystelse. Øynene responderte helt fint, og jenta tutlet rundt på kontoret hans og skravlet og var seg selv. Vakthavende nevrokirurg sa også at det ikke var nødvendig å reise inn når jenta var såpass fin. Legen ble sinna og la på røret, og vi ble likefullt sendt på sykehuset. Der snudde vi omtrent i døra.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 11:52   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Utrolig trist.

Det er nok ikke utelukkende en klasseting.

Klasse kan ikke beskrives kun utifra inntekt og samfunnslag, men også utifra de tingene du nevner her. Det å stå på krava, være velartikulert, forlange og vise respekt. Dette har, i all hovedsak, sammenheng med utdannelse, kultur og miljø. Og selvfølgelig finnes det unntak begge veier.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 13:24   #17
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Helt tragisk, men slett ikke "uventet".
Nå er det heldigvis ikke så ofte vi har behøv å kontakt legevakten lenger, men vi har hatt våre runder med minsten tidligere og da var standard svar (om du i det hele tatt kom gjennom på telefonen) Ta en paracet og se det an. De ville ikke ha oss opp en gang
I ren fortvilelse den ene gangen tok jeg kontakt med en legevenninne (normalt passer jeg godt på å ikke plage henne med medisinske råd sånn privat). Hun var tilfeldig på jobb og så hvem som var på vakt på barneavd. Jeg ringte direkte de og ble bedt om å komme opp med en gang (vi var i den tiden godt kjent der). Det viste seg å være kraftig lungebetennelse og vi fikk beskjed om at det var godt at vi kom.
Vi hadde vel tre liknende episoder i løpet av podens første leveår, hvor vi mer eller mindre har blitt avvist på legevakten, men blitt innlagt når vi først har kommer oss forbi. (RS virus, sterk mageinfeksjon med dehydr osv).
Så legevakten har jeg ikke mye til overs for.

Gammel 05-03-08, 13:33   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Å lytte til foreldres magefølelse

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Klasse kan ikke beskrives kun utifra inntekt og samfunnslag, men også utifra de tingene du nevner her. Det å stå på krava, være velartikulert, forlange og vise respekt. Dette har, i all hovedsak, sammenheng med utdannelse, kultur og miljø. Og selvfølgelig finnes det unntak begge veier.

Det er tragisk at slikt skal skje.
Et vennepar av oss mistet sønnen sin på 6 mnd. fordi de ikke ble tatt på alvor av legene, det er så grusomt.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 13:40   #19
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så grusomt. Jeg husker da toern var tre år og fikk en kraftig omgangssyke. Etter mange dager uten verken vått eller tørt var hun helt fjern og dehydrert. Vi hadde søkt lege flere ganger, men de "kunne ikke gjøre noe før hun var helt dehydrert". Heldigvis er hun robust og det snudde til slutt. Men fy søren så redd jeg var!

Gammel 05-03-08, 13:49   #20
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er også, økonomisk sett, midt i middelklassen. Men jeg har over gjennomsnittlig utdannelse, og vet hvilke symptomer jeg skal fremheve (og hvilke ord og vendinger jeg skal bruke for å beskrive dem) hvis jeg ønsker at helsepersonellet skal ta meg på alvor. Derfor har jeg få negative opplevelser med helsevesenet. Men ikke alle klarer å gå fram på denne måten, og det er et alarmerende tegn på et helsesystem i krise når syke folk som er dårlige til å formulere seg får mindre hjelp enn kranglefanter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.